Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Toyota Yaris Cross Adventure: avontuurlijke outfit

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-03-2021

Om zijn SUV-kantje te benadrukken, krijgt de Toyota Yaris Cross een Adventure-versie die ook in staat zou moeten zijn om buiten de gebaande paden te treden. Of zo ziet hij er toch uit.

Met zijn Yaris Cross speelt Toyota in op de concurrentie door zijn succesvolle stadswagen ook als SUV aan te bieden. Geen slechte zet, gezien het commerciële succes van de Peugeot 2008, Renault Captur of Volkswagen T-Roc. Maar Toyota heeft ook een goede reputatie qua SUV's en 4x4's met bijvoorbeeld de legendarische Land Cruiser. De Japanse constructeur probeert een beetje van dat DNA door te geven aan de Yaris Cross Adventure. Maar is het een echte avonturier, of niet meer dan een marketingtruc?

Cosmetische behandeling

Ten opzichte van de vorig jaar gepresenteerde Yaris Cross, onderscheidt de Adventure zich op esthethisch en technisch vlak. Hij heeft een verstevigde bodemplaat en ook de achterbumper krijgt een beschermplaat. We zien ook zilveren dakdragers en specifieke antracietgrijze 18-duims velgen. Ook het interieur geniet van specifieke details met pianozwarte panelen en een zwarte dakhemel. De valsleren zetels zijn bekleed met een speciaal Adventure-patroon en er loopt een decoratieve lijn over de breedte van het zachte, zwarte dashboard en de deurpanelen, afgewerkt in de kleur Warm Gold, de introductiekleur van de Yaris Cross. Ook het stuur en de pookknop zijn bekleed met leer.

Hybride en vierwielaandrijving

Onder de kap van deze Yaris Cross Adventure steekt Toyota nog steeds de atmosferische 1,5 liter-driecilinder gekoppeld aan een elektromotor voor een totaal vermogen van 115 pk. Een cavalerie die wordt overgedragen aan de vier wielen in het geval van de AWD-i, een zeldzaamheid binnen dit segment. Met voorwielaandrijving blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 100 g/km, de vierwielaandrijver stoot 110 g/km uit.

De 'intelligente' vierwielaandrijving stuurt enkel vermogen naar de achteras als de voorwielen tractie verliezen. Je kan hem echter ook permanent inschakelen met de Trail- en Snow-rijmodi. Maar zonder verhoogde ophanging of andere aanpassingen op technisch vlak, zal de Adventure niet per se capabeler zijn op het onverharde dan de andere versies van de Toyota Yaris Cross. De bodemplaat moet wel wat meer bescherming bieden.

De Toyota Yaris Cross, die in de Franse fabriek van Valenciennes wordt geproduceerd, zal in het tweede kwartaal van 2021 te bestellen zijn, maar de leveringen beginnen pas in september 2021. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten