Er zijn auto’s die geschiedenis schrijven met een klinkende overwinning. En dan zijn er auto’s die... de geschiedenis induiken. Letterlijk. In 1977 dook de Lotus Esprit S1 van James Bond in The Spy Who Loved Me van het asfalt recht de Middellandse Zee in, om zich vervolgens te transformeren tot een onderzeeër – tot verbazing van Barbara Bach én van een miljoenenpubliek.
Die iconische scène - en uiteraard dat bloedmooie lijnenspel van Giugiaro - verhief de Espirit instant tot een icoon. Eentje dat het Britse Encor nu opnieuw tot leven wil wekken.

Respect
De constructeur start daarbij vanuit de filosofie van "respectful enhancement". Oftewel: het rijdend erfgoed met eerbied en vakmanschap benaderen. Het team – met ervaring bij Lotus, Aston Martin en Koenigsegg – begon dan ook met het minutieus inscannen van een originele Esprit.
Vervolgens werd de geometrie tot op de micrometer bijgeschaafd. De proporties zien zich subtiel aangepast: strakkere oppervlakken en scherpere vouwen, iets bredere sporen voor hedendaagse banden en een efficiëntere koeling van de remmen, zonder afbreuk te doen aan de typische seventies-houding van de sportwagen.De oorspronkelijke glasvezel maakte dan weer plaats voor een monocoque uit koolstofvezel. De iconische klapkoplampen bleven behouden, maar krijgen compacte ledprojectoren. Zelfs de velgen eren het verleden, met een herinterpretatie van de originele ‘slot-mag’-look.
Esprit V8
Onder die tijdloze jas kiest Encor voor een gewaagde basis: de Series 1 is gebouwd op de funderingen van de Lotus Esprit V8 (1996–2004). Een donorauto waar de klant trouwens zelf voor moet instaan. De reden? Met een bestaand chassis is het een stuk makkeljker deze restomod gehomolgeerd te krijgen.
De 3,5-liter biturbo-V8 wordt uiteraard volledig heropgebouwd en levert nadien ongeveer 400 pk en 475 Nm. Gezien dit ding niet veel meer weegt dan 1.200 kg, sprint je met dat vermogen in 4 seconden van 0 naar 100 km/u. Waarbij je niet moet zoeken naar enige elekronische assistentie: de Series 1 vertrouwt op een manuele vijfbak van Quaife, een ophanging volgens de Esprit Sport 350-specificaties, AP Racing-remmen en een hydraulische stuurbekrachtiging.
Ook binnenin blijft de insteek hetzelfde: het interieur ademt nog steeds die pure cockpitstijl met zijn tartan-accenten, maar is volledig herwerkt met CNC-gefreesd aluminium en koolstof. Wat voor een afwerkingsniveau waar Lotus destijds jaloers op zou zijn geweest. De noodzakelijke hedendaagse snufjes – infotainmentsysteem, airco, camera’s – zijn aanwezig, maar werden zo subtiel mogelijk geïntegreerd opdat ze de sfeer niet verstoren.

Droomwagen
Kortom, de Encort Series 1 is een moderne Lotus zoals je hem enkel in je stoutste dromen voorstelt. Met de finesse, flair en het karakter van het origineel, maar zonder diens compromissen. Blijft nog het prijskaartje van die droom: slechts 50 exemplaren worden gebouwd, aan zo’n 500.000 euro per stuk… donorauto en belastingen niet inbegrepen.
