Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Fleet & lichtevracht / Wordt leasingcontract met looptijd van 6 jaar binnenkort de norm?

Vroeger was het simpel: een leasingcontract liep doorgaans vier jaar. Vandaag zien leasingmaatschappijen die termijn geleidelijk opschuiven. Worden contracten van zes jaar binnenkort de norm?

De gemiddelde leasingtermijn neemt al enkele jaren toe. Die evolutie is in een stroomversnelling geraakt doordat de meerderheid van de nieuwe bedrijfswagens sinds de fiscale aanpassing op 1 juli 2023 volledig elektrisch is. Volgens cijfers van Renta, de Belgische federatie van autoverhuurbedrijven, bedraagt de gemiddelde duur van de lopende contracten in verhuur op lange termijn vandaag 52 maanden (status juni 2025), terwijl dat tien jaar geleden nog 42 maanden was. Elk jaar komt er dus gemiddeld een maand bij en die trend zet zich duidelijk door.

Met "dank" aan de EV

Enkele maanden geleden kondigde leasingmaatschappij Ayvens (ontstaan uit de fusie van ALD Automotive en LeasePlan) aan dat het voortaan een looptijd van zes jaar aanbeveelt. “Als we met klanten spreken over de verlenging van lopende contracten of over nieuwe contracten, gaan we nu standaard uit van 72 maanden. Maar de klant blijft natuurlijk vrij om te kiezen”, zegt Johan Portier, Managing Director bij Ayvens in België.

“Langere termijnen zijn mogelijk voor alle wagens, maar elektrische wagens lenen zich daar beter voor. Op basis van onze ervaringen sinds 2014 weten we dat EV’s perfect een langere levensduur aankunnen; we denken dat je met een elektrische wagen gemakkelijk 500.000 kilometer kunt halen. De batterijstatus – de zogenoemde State of Health – is na vier jaar nog opmerkelijk goed, nog boven de 90 procent”, stelt Johan Portier.

Effect van de coranacrisis

Philippe Kahn, Mobility Solutions Expert bij Arval, ziet meerdere redenen waarom de looptijden al enkele jaren toenemen. “Vandaag vraagt de markt standaard 60 maanden, met uitschieters tot 72 maanden. Dat komt niet alleen door de elektrische transitie. Tijdens de covidperiode besloten heel wat bedrijven door de langere levertijden van nieuwe wagens om hun bestaande contracten te verlengen – toen moest je soms langer dan twaalf maanden wachten op een nieuw bestelde auto, vandaag is dat weer genormaliseerd naar twee tot vijf maanden.

Sinds covid zien we ook een daling van het aantal gereden kilometers. Daarnaast worden leasingcontracten verlengd voor de diehards die nog niet naar een elektrische wagen willen of kunnen overstappen.”

Leeftijd wordt minder relevant

Sinds 2023 is ook Ethias Lease actief op de leasingmarkt. “Wij hebben van in het begin de norm verlegd”, zegt Erwin Ollivier, General Manager van Ethias Lease. “De traditionele norm van vier jaar is niet relevant voor elektrische voertuigen. De grote risicocomponent bij een elektrische wagen is de batterij, en de batterijgarantie van constructeurs bedraagt nu zeven à acht jaar.

Wij vinden de leeftijd in een batterij-elektrische wagen veel minder belangrijk dan het afgelegde aantal kilometers. Daarom hebben we van in het begin gezegd dat de norm voor ons op 72 maanden ligt, en niet op 48 maanden. In onze vloot wordt meer dan 80 procent van de voertuigen besteld op 60 maanden. Ongeveer 2 procent van de voertuigen heeft nu een looptijd van 72 maanden.”

“We willen ook een statement maken tegen het consumptiegedrag van bedrijfsvoertuigen, omdat het niet logisch is dat bedrijfswagens na drie of vier jaar vervangen worden, terwijl particulieren veel langer met hun wagen rijden. Dat mechanisme vind ik ongezond”, gaat Erwin Ollivier verder. “Voor ons is het wel leuk natuurlijk dat Ayvens, als grootste marktspeler in België, heeft aangekondigd die filosofie te volgen. Het bewijst dat onze denkoefening om in te spelen op langere contracten de juiste was”, voegt hij daar nog aan toe.

Gunstigere huurprijs

Leasingmaatschappijen mogen dan wel pleiten voor langere looptijden, maar waarom zou je daar als klant voor kiezen? “Er zijn voordelen voor zowel het bedrijf als de eindgebruiker”, zegt Johan Portier. “Een auto is een dure asset met een bepaalde ecologische voetafdruk. Als je het met een duurzaamheidsbril bekijkt, is het gek dat die al na vier jaar een eerste levenseinde heeft, zeker in vergelijking met de particuliere markt.

Om als bedrijf en sector een toekomst te hebben moeten we op een duurzame manier ondernemen. Bij Ayvens zijn we ons bewust van onze maatschappelijke rol. Voor de bestuurder heeft dat als voordeel dat je kunt shoppen in een hogere categorie, want de maandprijs ligt lager.”

Dat bevestigt Philippe Kahn: “Stel dat je een maandbudget van 1.000 euro hebt. Als je die spreidt over zes in plaats van vijf jaar, dan krijg je voor hetzelfde geld uiteraard een grotere of beter uitgeruste wagen. Dat kan een goede motivatie zijn. De relatie van een werknemer met zijn wagen is altijd wat subjectief.”

Demotivatie werknemers

Werknemers die steeds de allernieuwste wagen willen, zullen uiteraard niet blij zijn als ze verplicht worden om hun bedrijfswagen langer te behouden. Dat zou een werknemer zelfs kunnen demotiveren. Johan Portier ziet creatieve oplossingen: “Een contract van zes jaar hoeft niet te betekenen dat je zes jaar met dezelfde wagen rijdt.

De eerste drie jaar kan die wagen naar een werknemer die al wat langer in dienst is. Daarna gaat de wagen naar een jongere collega die pas ingestapt is in het bedrijf, waardoor hij of zij ook nog drie jaar met een heel leuke wagen rijdt”, zegt Johan Portier.

Restwaarde EV's

Een probleem voor leasingmaatschappijen is dat de restwaarde van de tweedehands-EV’s vandaag tegenvalt én de Belgische particulier niet staat te springen om zo’n auto in huis te halen. Met andere woorden: het businessmodel van leasingmaatschappijen staat onder druk. “Elke verandering vergt tijd”, zegt Johan Portier. “We krijgen onze elektrische wagens vandaag wel verkocht; gelukkig hebben we geen parking waar al die wagens opgestapeld worden.

De tweedehandsmarkt zit deels in België en deels in het buitenland. In landen zoals Denemarken trekt de tweedehandsverkoop van elektrische wagens aan. Er is dus wel degelijk een tweedehandsmarkt voor EV’s, alleen is die nog veel kleiner dan de tweedehandsmarkt voor benzines, diesels en plug-inhybrides.”

Nieuwe exportmarkten

“Traditioneel gaan veel voertuigen uit de operationele leasingmarkt naar Oost-Europa”, zegt Erwin Ollivier. “Ik verwacht dat dat model deels zal veranderen. De afzetmarkt verschuift naar landen die vooroplopen in de elektrificering – denk maar aan Scandinavië of de Benelux. Er is ook een voorzichtige interesse in elektrische tweedehandswagens vanuit de particuliere markt in grote landen zoals Duitsland.

Vandaag liggen de volumes nog niet zo hoog, maar Duitsland is een gigantische automarkt. Als daar te weinig elektrische tweedehandswagens instromen vanuit de B2B-markt, zal de particuliere vraag leiden tot import. Dat creëert op termijn misschien een opportuniteit om Belgische elektrische tweedehandswagens uit te voeren.”

Dit artikel van Robin Van den Bogaert verscheen eerder in de gratis AutoGids-bijlage 'Fleet & Leasing'.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten