Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Fleet & lichtevracht / Tweedehandsleasing in opmars: kleine, maar zich snel ontwikkelende markt

Als het over verkoop gaat, is de tweedehandsmarkt vandaag veel groter dan de nieuwmarkt in België. Voor leasing geldt net het omgekeerde. Maar dat zou wel eens snel kunnen veranderen.

“Toen we zeven jaar geleden begonnen, was er nog bijna niemand bezig met tweedehandsleasing”, zegt Sam Heymans, CEO en medeoprichter van Lizy. Dit Brusselse bedrijf, gesteund door D’Ieteren en ondernemer Marc Coucke, is gespecialiseerd in de leasing van tweedehandsvoertuigen.

“Nu wordt dat fenomeen stilaan belangrijker in de strategie van grotere leasingmaatschappijen. We zijn marktleider in België. Zowel in België, Nederland als Frankrijk groeien we”, weet Heymans. In ons land bieden onder meer Alphabet, Ayvens, Arval, Flexlease en My Way Lease tweedehandsleasing aan. Maar het blijft een kleine markt die zich nog moet ontwikkelen.

Voor- en nadelen

De voordelen voor de klanten spreken voor zich. “Het budget is een belangrijk aspect voor onze klanten, die vooral uit kmo’s bestaan. Je betaalt al snel 100 euro per maand minder. Het is een interessante formule voor elektrische wagens, omdat die sterk afschrijven in het begin en een langere levensduur hebben. Bovendien gaat tweedehandsleasing veel sneller: we kunnen leveren in ongeveer drie weken.”

Het nadeel van tweedehandsleasing is dat je veel minder keuzemogelijkheden hebt. “Zoek bij ons geen exotische Maserati of speciale BMW met rode stoelen. We hebben wel een ruim aanbod met een twintigtal merken, de typische merken die in België populair zijn voor elektrische wagens.”

Opvallend: in tweedehandsleasing is er geen tendens naar langere looptijden. “Bij Lizy varieert de looptijd van 12 tot 72 maanden, maar 48 tot 60 maanden is zowat het gemiddelde. Bij leasing van nieuwe wagens worden de contracten langer, maar die evolutie zien wij niet. Bij ons zijn de termijnen stabiel gebleven.”

Derde leven

Lizy koopt de meeste tweedehandswagens rechtstreeks bij de constructeurs, al komen ze ook van andere leasingmaatschappijen of grote dealers. Voor kwaliteitsproblemen hoef je als klant niet te vrezen. “Het is een leasingproduct, dus het risico ligt volledig bij ons. Als er iets mis is met de wagen, moeten wij die herstellen. Dat is een goede incentive om degelijke wagens aan te kopen én ze goed te onderhouden.”

Veel wagens krijgen bij Lizy zelfs een derde leven. “70 procent van de wagens die einde contract zijn, steken we opnieuw in een leasingcontract voor een derde leven. Omdat de bedrijfswagens met verbrandingsmotor batterij-elektrisch worden in België, verandert onze rol als leasingbedrijf. We kunnen wagens misschien blijven aanbieden tot ze acht à tien jaar oud zijn. En dat is interessant qua prijs.”

Dit artikel van Robin Van den Bogaert verscheen eerder in de gratis AutoGids-bijlage 'Fleet & Leasing'.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten