Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Fleet & lichtevracht / Nieuwe fiscale regels voor thuisladen in 2025?

En nieuw fiscaal jaar, dat betekent ook nieuwe belastingen met hun respectieve berekeningen. Dit is wat er in 2025 verandertvoor de terugbetaling voor het thuisladen.

Een circulaire, gepubliceerd op 5 december 2024, beschrijft de fiscale regels voor de terugbetaling van elektriciteitskosten voor het thuis opladen van elektrische of plug-in hybride bedrijfswagens.

1. Onderscheid tussen gratis elektriciteitsverstrekking en terugbetaling van kosten

  • Gratis elektriciteitsverstrekking: Wanneer de werkgever de elektriciteitskosten direct betaalt, worden deze opgenomen in het Voordeel Alle Aard (VAA) dat al wordt belast voor privégebruik van de bedrijfswagen.

    Voorbeelden:
    • Gratis opladen op het werk.
    • Gebruik van een openbare laadpas waarvan de kosten direct door de werkgever worden gedragen.
    • Een apart energiecontract specifiek voor een thuislaadpaal.

  • Terugbetaling van elektriciteitskosten: Wanneer de werknemer de elektriciteit zelf betaalt en een terugbetaling ontvangt van de werkgever, is de fiscale behandeling afhankelijk van het gebruik:

    • Professioneel gebruik: De terugbetaling is niet belastbaar, mits de kosten worden bewezen met facturen of verbruiksgegevens.
    • Privégebruik of woon-werkverkeer: De terugbetaling is volledig belastbaar, zonder vrijstelling.

2. Uitzondering voor elektrische voertuigen

Om de ecologische transitie te bevorderen, geldt een uitzondering voor terugbetaling van elektriciteitskosten voor elektrische voertuigen, onder bepaalde voorwaarden:

  • Gebruik van een specifieke laadpaal (eigendom van de werkgever of werknemer).
  • Verantwoording van de werkelijke kosten (via facturen of verbruiksregistratiesysteem).
  • Duidelijke integratie van deze regeling in het mobiliteitsbeleid van de onderneming.
    Wanneer aan deze voorwaarden is voldaan, wordt de terugbetaling opgenomen in het totale VAA van het voertuig, zonder extra belasting.

3. Vereenvoudiging met een forfaitair bedrag per kWh

Om de administratieve last van exacte kostenberekeningen te verminderen, wordt een forfaitair bedrag per kWh toegestaan, gebaseerd op de gemiddelde tarieven gepubliceerd door de CREG.

Tarieven voor het eerste kwartaal van 2025:

  • Vlaanderen: 28,22 cent/kWh
  • Brussel: 32,94 cent/kWh
  • Wallonië: 32,56 cent/kWh

Deze tarieven worden elk kwartaal herzien op basis van de elektriciteitsprijsontwikkelingen.

Administratieve tolerantie: Deze forfaitaire methode blijft geldig tot 31 december 2025.

4. Eigendomsoverdracht van laadpalen

Wanneer een laadpaal die door de werkgever werd verstrekt gratis wordt overgedragen aan de werknemer (bijvoorbeeld na afloop van een leasingcontract), wordt dit beschouwd als een belastbaar VAA, berekend op basis van de restwaarde van de laadpaal op het moment van overdracht.

5. Voorwaarden voor terugbetaling van laadpaalkosten

Een laadpaal moet aan de volgende eisen voldoen om in aanmerking te komen voor terugbetaling:

  • Precieze identificatie van het elektriciteitsverbruik van de bedrijfswagen.
  • Voorzien zijn van een communicatiesysteem of tussenmeter voor betrouwbare gegevensregistratie.
  • Vanaf 2025 voldoen aan strikte nauwkeurigheidsnormen (marge van minder dan 2% afwijking).

6. Inwerkingtreding en retroactieve tolerantie

Deze nieuwe regels treden in werking op 1 januari 2025. Terugbetalingen vóór deze datum worden getolereerd, zolang ze gebaseerd zijn op CREG-tarieven en te goeder trouw zijn uitgevoerd.

Gevolgen voor werkgevers

  1. Bijwerken van mobiliteitsbeleid om de nieuwe fiscale regels correct te integreren.
  2. Investeren in laadpalen die voldoen aan de nieuwe technische en communicatienormen.
  3. Vereenvoudiging van de administratie door het forfaitaire CREG-tarief toe te passen in 2025.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten