Op 28 september werd een nieuw Vlaams regeerakkoord ondertekend. Dat komt met een aantal belangrijke wijzigingen die een invloed hebben op het wagenpark in de regio. Dit zijn de belangrijkste punten:
Afschaffing van fiscale voordelen voor elektrische voertuigen
Het akkoord voorziet een vermindering van fiscale stimulansen voor elektrische voertuigen via twee maatregelen:
- Invoering van een verkeersbelasting en een belasting op inverkeerstelling (BIV) voor nieuwe emissievrije voertuigen
Nieuwe emissievrije voertuigen zullen niet langer worden vrijgesteld van verkeersbelasting en BIV. De exacte bedragen zijn nog niet bekend, maar deze maatregel zal extra kosten met zich meebrengen voor kopers van elektrische voertuigen. De invoering zal geleidelijk gebeuren en geldt alleen voor nieuwe inschrijvingen in Vlaanderen. De federale tarieven, zoals die in Brussel, blijven van kracht voor leasewagens. - Geen kilometerheffing voor particuliere voertuigen
In tegenstelling tot Brussel heeft Vlaanderen geen concreet plan om een kilometerheffing voor particuliere voertuigen in te voeren.
Bevriezing van beperkingen in lage-emissiezones (LEZ)
Hoewel er gesprekken waren over strengere beperkingen in LEZ’s, met name voor Euro 5-dieselvoertuigen, volgt Vlaanderen de trend van Brussel en Wallonië en stelt het verdere verstrengingen voorlopig uit.
Uitstel van het verbod op verbrandingsmotoren
Het verbod op de verkoop en inschrijving van voertuigen met een verbrandingsmotor wordt uitgesteld van 2029 naar 2035. Dit extra uitstel geeft autodealers en de markt meer tijd om zich voor te bereiden op de overstap naar elektrische mobiliteit. Dit is in lijn met de Europese regelgeving, waardoor Vlaanderen zich aansluit bij de EU-richtlijnen.
Gevolgen voor de autosector
De aanpassingen in het regeerakkoord zullen de adoptie van elektrische voertuigen beïnvloeden. Het schrappen van fiscale voordelen kan de elektrificatie van de particuliere markt (B2C) vertragen en het financiële voordeel van deze voertuigen beperken.
Bovendien kan de bevriezing van LEZ-regels automobilisten ertoe aanzetten hun voertuigen langer te houden, wat de overgang naar milieuvriendelijkere mobiliteit kan vertragen.
Ten slotte zal de invoering van nieuwe belastingen op elektrische voertuigen de berekening van de totale eigendomskosten (TCO) veranderen. Kopers zullen niet alleen rekening moeten houden met leasing- en energiekosten, maar ook met bijkomende belastingen die per regio verschillen.
