Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / EAV presenteert de taxi van morgen

Geschreven door Frédéric Kevers op 30-10-2020

De taxi van morgen rijdt emissievrij en springt efficiënt om met ruimte, zoals het prototype van het Britse EAV.

Electric Assisted Vehicles of kortweg EAV is een Britse constructeur die zich specialiseert in micromobiliteit. Eerder ontwikkelden ze reeds een reeks ultralichte bedrijfswagens voor stedelijk gebruik, nu komen ze ook met een moderne taxi. Daarbij huldigt EAV eenvoudige principes: het ontwerp moet zo licht en compact mogelijk zijn en voortgestuwd worden door een elektrisch aandrijfgeheel.

Die taxi heet EAV Go!, baseert zich op de eCargo en steunt op het zogeheten Cloudframe-chassis. Daarop worden verschillende bouwstenen geplaatst, zoals de module voor de taxibestuurder en de module voor de passagiers. Er is plaats voor twee volwassenen en hun bagage, die weggestoken kan worden in een speciale ruimte onder de zitbank. Op een scherm kunnen de passagiers achteraan volgen waar ze zijn, hoe lang de rit nog gaat duren en hoeveel die gaat kosten.

London calling

EAV opereert vanuit het Engelse Oxfordshire, maar richt zich in de eerste plaats op London. De hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk telt meer dan 375.000 taxi's en aanverwante vervoersoplossingen, dagelijks goed voor een 200.000 ritten. Tweederde van die ritten bedraagt nauwelijks 8 kilometer. Een enorme verspilling van zowel energie als ruimte, stelt Adam Barmby, oprichter en ceo van EAV. Vooral omdat die taxi's meestal slechts een of twee personen vervoeren. Dan kan de EAV Go! een stuk efficiënter.

De EAV Go! zou 90% lichter zijn dat de gemiddelde auto met een hybride, plug-inhybride of volledig elektrische aandrijving, wat in een gigantische impact op de uitstoot zou resulteren. De Britse constructeur spreekt over een uitstootdaling van 9,2 ton CO2 per jaar. De implementatie vraagt nauwelijks aanpassingen, daar de Go! opgeladen kan worden via een huishoudelijk stopcontact. EAV stuurt weg van een omslachtige laadinfrastructuur, omdat die eveneens een zware impact heeft op het milieu.

Het eerste prototype is zowat klaar, maar de wettelijke homologatie en de daadwerkelijke implementatie zouden nog even op zich kunnen laten wachten.

 

 

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten