Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Wat weten we al over de Ferrari F171 V6 Hybrid?

Verwachte lancering : 01-11-2021

Geschreven door Klaas Janssens op 17-06-2021

Op 24 juni 2021 stelt Ferrari een nieuw instapmodel voor, aangedreven door een hybride V6. Wat weten we nog over de sportwagen met projectnaam F171?

2022 Ferrari F171 V6 Hybrid

De Ferrari met codenaam F171 is de eerste sportwagen uit Maranello die aangedreven wordt door een V6 sinds de Dino 246 GT uit 1974. Toch als je de F1-wagens niet meetelt; sinds de Formule 1 hybride turbomotoren introduceerde in 2005 rijdt ook de Scuderia Ferrari - net zoals alle andere teams - met eenzitters die aangedreven worden door een 1,6 liter-V6. 

Ferrari is er uitstekend in geslaagd om de informatie over hun F171 binnenskamers te houden. Wat weten we zoals over het nieuwe instapmodel, dat zich onder de F8 Tributo positioneert? Nu ja, onder... 

De naam?

Gemakkelijkshalve hebben we het over de nieuwe Dino, maar die naam zou Ferrari niet gebruiken. Hoe de nieuwe sportwagen dan wel zal heten? Geen idee...

Design à la SF90 Stradale

Er zijn een heleboel testmules gespot van de F171, maar die leerden ons weinig over het lijnenspel van de nieuwe sportwagen. Alleen dat de frontpartij sterk zal gelijken op die van de Ferrari SF90 Stradale, met scherp gesneden lichtblokken en een spitse neus. De nieuwe sportwagen debuteert als Coupé, maar zal ook een open Spider-versie krijgen. Het interieur combineert wat SF90 met veel Ferrari Roma.

Hybride V6-biturbo

Officieel weten we geenens dat de nieuwe Ferrari aangedreven zal worden door een V6, laat staan dat de F171 een hybride aandrijfgeheel zal krijgen. Maar uit de weinige roddels die in Maranallo rondgaan, durven we besluiten dat het om een centraal achterin gemonteerde 3 liter-V6 zal gaan die zich baseert op de 4 liter-V8 van de SF90 Stradale. Het gaat dus niet om de Nettuno-motor die Maserati ontwikkelde voor de MC20.

In tegenstelling tot de SF90 drijven de elektromodule van de Ferrari F171 niet de voorwielen aan, maar fungeert de elektromotor als directe hulp voor de V6-biturbo. Het vermogen wordt geschat op ongeveer 670 pk, het vermogen dat de Ferrari 488 GTB ontwikkelde. Die power wordt op de achterwielen gezet via een gerobotiseerde achttrapsautomaat met dubbele koppeling.

De concurrentie?

De Ferrari F171 wordt een directe concurrent voor de Mclaren Artura. Die wordt eveneens aangedreven door een 3 liter-V6 die elektrokracht combineert met twee turbo's. Het systeemvermogen bedraagt 680 pk en het maximale koppel 720 Nm, wat zich vertaalt in een topsnelheid van 330 km/u en een 0 tot 100 km/u-sprint van 3 seconden rond. Voor de spurt van 0 naar 200 km/u heeft de Artura maar 8,3 tellen nodig.

2022 McLaren Artura V6 Hybrid

De McLaren Artura krijgt een batterijpakket van 7,4 kWh dat slechts 50 kilogram toevoegt (in vergelijking met de 570S) en dat een volledig elektrisch rijbereik van 30 kilometer belooft. De elektrische topsnelheid bedraagt 120 km/u en de CO2-uitstoot slechts 129 gram per kilometer. Doet Ferrari beter dan de rivaal uit Woking?

Lancering en leveringen

De Ferrari F171 wordt gepresenteerd op 24 juni 2021 om 14u30. De eerste leveringen staan gepland voor het najaar.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten