De constructeurs zien op tegen de ontwikkeling van nieuwe stadswagens. Niet alleen omdat de winstmarges beperkt blijven, maar ook omdat ze niet geweldig interessant zijn voor de algemene CO2-uitstoot van het merk. En dat kost alweer centen. Tenzij ze over een elektrische of een hybride aandrijving beschikken, maar dan kosten ze handenvol geld om te ontwikkelen. Voor kleinere merken zoals Mazda is dat niet langer haalbaar. Daarom hebben ze het op een akkoordje gegooid met Toyota en wordt de nieuwe, begin 2023 verwachte Mazda 2 eigenlijk een Yaris Hybrid. Nieuw is deze combine tussen de Japanse constructeurs niet. De in 2019 aan het grote publiek voorgestelde Toyota Yaris voor de Amerikaanse markt is immers een Mazda 2.
Toyota profiteert optimaal van zijn goede CO2-klassement. Eerder sloten ze een gelijkaardige deal met Suzuki, met de Swace en de Across als resultaat. De Swace is eigenlijk een Toyota Corolla Touring Sports met hybride 1.8-motor, de Across de plug-inhybride Toyota RAV4.
Bron: AutoCar