In 2023 verbaasde de elektrische Rimac Nevera de autowereld door niet een, niet twee, maar meteen 23 nieuwe snelheidsrecords op de tabellen te zetten. Koenigsegg kwam het feestje even later verstoren, want de Regera bleek ook een bijzonder snelle sprinter. Rimac sloeg terug met het ietwat belachelijk record van snelst achteruitrijdende productiemodel (275,76 km/u), maar het is de nieuwe Nevera R die de Kroatische constructeur weer aan de top brengt.

Rimac Nevera R
De R is een Nevera die opnieuw binnenstebuiten gekeerd werd door de Rimac-ingenieurs, op zoek naar extra performance. De elektrische hypercar kreeg een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerkpakket met vaste achtervleugel en grotere achterdiffusor, die ervoor zorgen dat er 15% meer downforce wordt ontwikkeld én dat de aerodynamische efficiëntie er met 10% op vooruit gaat.

Verder noteren we nieuwe Michelin Cup 2-banden die er samen met het vernieuwde All-Wheel Torque Vectoring-systeem voor zorgen dat de laterale grip met 5% verhoogd en onderstuur met 10% verlaagd wordt. De Rimac Nevera R maakt gebruik van vier elektromotoren die een systeemvermogen van zo maar eventjes 2.107 pk beloven. En die paarden galopperen naar een heleboel nieuwe snelheidsrecors.
Alle records op een rijtje
Rimac trok naar de hogesnelheidsbaan van Papenburg, met de bedoeling het toegenomen prestatiepotentieel van de Nevera R om te zetten in tastbaar cijfermateriaal. Wij onhouden vooral de 0 tot 100 km/u in amper 1,78 seconden en de 0-400-0 km/h in nauwelijks 25.79 seconden, maar in totaal zouden er 24 records sneuvelen. Een overzicht:
