Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tweedehand / Onze Top 5 van tweedehands compacte berlines op benzine

Geschreven door Yeelen Möller op 09-01-2019

Aangezien dieselwagens meer en meer worden geweerd, is het interessant om als volgende auto een benzine te kiezen. Dit is onze top van interessante modellen in het C-segment, waarmee u voor een interessante prijs nog jaren zorgeloos kunt rondrijden.

Bij de aankoop van een tweedehandswagen houdt u tegenwoordig best rekening met de euronorm van de wagen. De verkeersbeperkingen in de LEZ’s worden namelijk op basis van de euronorm bepaald. In het geval van een benzinewagen raden we modellen aan met minstens een Euronorm 4 (bouwjaar vanaf 2006), daarmee kan u ook nog na 2025 de stad in. In dit overzicht behandelen we auto’s van minder dan 10 jaar oud, vanaf 2009 dus. Die hebben minstens een Euronorm 4 of zelfs 5a.

Volkswagen Golf VI: de referentie – vanaf €7000

De Volkswagen Golf is nog altijd de referentie in het C-segment, al is de huidige generatie VII bijna toe aan zijn pensioen. Hier keren we terug naar generatie nummer zes, die van 2008 tot 2012 werd verkocht. De goedkoopste exemplaren kosten ongeveer €7000, voor de duurste versies (GTI, R) betaal je tot €23.000. De Golf is met een veelvoud aan motoren geleverd, maar de TSI-motoren hebben wat problemen gekend. Het is dus belangrijk om te controleren of ze goed onderhouden zijn en of ze voor recalls naar de garage zijn geweest. Er is ook een break te vinden van dit model. De Seat Leon (meer waar voor het geld), Skoda Octavia (ruimer) en Audi A3 (meer premium) zijn technisch nauw verwant aan de Golf.

  • Nog altijd fris uiterlijk
  • Degelijke materialen
  • Ruime keuze
  • Problemen met TSI-motoren
  • Zicht naar achteren niet top
  • Soms heel karig qua opties

Opel Astra J - Vanaf €6000

Een goedkopere keuze is de Opel Astra, die al verkrijgbaar is voor €6000 voor de J-generatie (2009-2015). De motoren zijn vaak atmosferisch en dus minder krachtig dan bij de Golf, maar ze zijn over het algemeen wel betrouwbaar. Let wel op het hoge gewicht (vanaf 1360 kg), de basismotor, een atmosferische 1.4, komt daarvoor tekort. In het aanbod zijn er drie versies: de vijfdeurs, de driedeurs GTC en de break Sports Tourer. De duurste modellen zijn de OPC’s, die tot €20.000 kosten voor een exemplaar met een lage kilometerstand uit 2013 of 2014.

  • Veel keuze
  • Comfortabel
  • Moderne looks
  • 1.4 en 1.4T minder betrouwbaar
  • Prestaties en verbruik lijden onder gewicht
  • Niet zo betrouwbaar als Astra H

Renault Mégane III - vanaf €5000

Renault blijft een heel populair merk in ons land, het zou dus zonde zijn om deze Mégane te vergeten. De derde generatie (2008-2016) staat bekend als een comfortabele en vrij ruime auto. Er zijn vier carrosserievarianten: een vijfdeurs, een driedeurs ‘Coupé’, een break en een bijna onvindbare cabrio. De goedkoopste modellen kosten ongeveer €5000, die hebben een atmosferische 1.6 met ongeveer 110 pk. Aan de andere kant van het gamma is er de R.S., met een 2.0 turbo die maar liefst 265 pk levert. Dit model staat bekend voor zijn uitstekende wegligging en prestaties, ook op het circuit. Een R.S. kost tot €20.000, maar is ook al een stuk goedkoper te vinden.

  • Ruim
  • Comfortabel
  • Flitsende R.S.
  • Interieur slijt snel
  • Niet erg groot aanbod op benzine
  • Verbruik kan hoog uitvallen

Ford Focus III - vanaf €7000

De Ford Focus staat altijd al bekend om zijn aangename rijeigenschappen, dat is zeker ook het geval bij deze derde generatie (2011-2018). Dit is ook de eerste generatie met de 1.0 EcoBoost, al zijn er nog verschillende andere motoren verkrijgbaar in het ruime aanbod. Er is keuze tussen een gewone vijfdeurs en een break. Voor sportieve rijders is er een ST (2.0 turbo, 250 pk) en de beroemde RS (2.3 turbo, 4x4, 350 pk). Die laatste is natuurlijk ook het duurste model uit de reeks, er staan nog steeds (bijna) nieuwe modellen te koop voor een kleine €40.000.

  • Goede rijeigenschappen
  • Aangename motoren
  • Betrouwbaar
  • Niet het mooiste interieur
  • Opties soms beperkt
  • Recenter dus iets duurder

Alfa Romeo Giulietta – vanaf €5500

Een Italiaanse schone hoort in deze line-up, maar de Giulietta is meer dan enkel zijn looks. Het rijgedrag is levendig, maar toch blijft hij comfortabel, ook met sportonderstel. Enkel het interieur is van een minder hoog niveau dan de concurrentie. Er is natuurlijk minder aanbod dan bij de Golf, maar de Giulietta heeft wel altijd een pittige motor onder de kap. Bovendien is hij nog steeds in productie, op een facelift na is dit dus nog een ‘nieuw’ model. De duurste versie, een Veloce uit 2018 met 240 pk, kost een kleine €25.000. Elke kleur is goed, maar Alfa-rood staat hem het best.

  • Levendig weggedrag...
  • ... maar toch nog comfortabel
  • Veel binnenruimte
  • Ergonomie van het interieur
  • Minder aanbod
  • Zetels niet comfortabel voor iedereen
Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten