Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Opinie / De redactie ongefilterd - het wel en wee van een Poppy-gebruiker

Geschreven door Kevin Kersemans op 14-07-2022

AutoGids-journalist Kevin Kersemans is een enthousiaste Poppy-gebruiker. Correctie: schrap die 'enthousiast' maar...

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag Kevin Kersemans – journalist bij AutoGids – over zijn ervaringen als Poppy-gebruiker.

LEES OOK De redactie ongefilterd – overzicht

Sinds enige tijd gebruik ik weleens een deelauto. Verrassend misschien voor een autojournalist annex autoliefhebber, maar dat is als volgt gekomen: ‘vroeger’ – lees: in het pre-coronatijdperk – ging het halen en brengen van perswagens makkelijk. Op de AutoGids-redactie bekeken we elke dag wie welke testauto wanneer en waar moest gaan ophalen of terugbrengen, waarna we na wat gepuzzel telkens met verschillende collega’s, stagiaires/jobstudenten of toevallige aanwezigen soms een halve ronde van België deden.

Een routine die tijdens de verschillende lockdowns natuurlijk niet vol te houden was, maar die ook niet meer volledig opnieuw is opgepikt nu het leven weer min of meer zijn gewone gangetje gaat. De meeste AutoGids-redacteurs zijn immers enthousiaste thuiswerkers geworden, en dan is dat gecarpool natuurlijk al wat moeilijker te organiseren. Dus nam ik in eerste instantie mijn toevlucht tot trein, tram of bus, of soms zelfs de fiets (meteen een goede gelegenheid om de moduleerbaarheid van de koffer van de testauto uit te proberen).

LEES OOK De redactie ongefilterd - Wat wordt de toekomst van autodelen?

Nadeel: je verliest soms wel wat tijd met die multimodaliteit, en die is er niet altijd – deadlines enzo, weet je wel. Dus begon ik waar mogelijk een beroep te doen op de deelauto’s van Poppy. Ik moet zeggen: voor het concept ben ik helemaal gewonnen. Er komt geen abonnement aan te pas en je regelt alles via de app op je smartphone. Superhandig, zolang je vertrekplaats en je bestemming zich tenminste in een Poppy-zone bevinden. Ik wil hier nu geen pleidooi houden tegen privé-autobezit, maar ik denk dat heel wat huishoudens in steden het op die manier met een auto minder zouden kunnen doen.

Zijn deelauto's wegwerpproducten?

Waarmee ik echter niet wil zeggen dat het allemaal rozengeur en maneschijn is. Niet iedereen blijkt immers even omzichtig om springen met het geleende goed. Voor je zo’n Poppy neemt, kun je in de app foto’s doorsturen van eventuele beschadigingen. Maximaal drie echter, en meestal kom ik daar niet mee toe. Binnen in de auto kun je ook maar beter geen smetvrees hebben, al zijn gore toestanden me tot hiertoe wel bespaard gebleven. En de waarschuwingslampjes voor de bandendruk lijken vaker wel dan niet te branden.

Nu kan ik begrijpen dat het economisch en logistiek niet te doen is om bij de minste schade zo’n auto uit roulatie te halen voor herstelling. Maar ook regulier onderhoud durft er blijkbaar al eens over te schieten. Zo nam ik onlangs een nochtans jonge Opel Corsa om mee naar Brussel te karren, maar op de Antwerpse ring ging de auto in noodloop omdat de motortemperatuur te hoog opliep.

Niet iedereen blijkt even omzichtig om te springen met geleend goed.

Ik wist nog net de afrit te nemen om op zoek te gaan naar een vervangauto… waarvan de neus dan weer met haken en ogen aan elkaar hing na een ongeval door de vorige gebruiker. Toch was de auto gewoon beschikbaar, dus heb ik hem maar genomen om niet nog meer tijd te verliezen. Ik heb de panne met de eerste auto en de schade aan de tweede netjes gemeld, maar nooit feedback gehad, hoewel ik dat gezien het ongemak toch wel verwachtte.

Poppy crash

Een andere keer kwam ik na een flinke wandeling bij een Toyota Yaris die op het eerste gezicht maar één enkel krasje had… tot bleek dat de achterste zijruit was ingeslagen. Oké, daar kan Poppy niks aan doen en het kan je met je eigen auto ook overkomen. Maar toch maar weer op zoek naar een ander exemplaar.

Toevallig opnieuw een Opel Corsa, die me probleemloos terug naar Antwerpen bracht, maar me wel liet weten dat hij 6.500 kilometer geleden een onderhoudsbeurt had moeten krijgen… Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat bijvoorbeeld de auto’s van Cambio er doorgaans wat beter voorkomen. Misschien dragen de gebruikers daar meer zorg voor omdat je daar wél een abonnement moet betalen? In ieder geval: van deelauto’s wegwerpproducten maken, lijkt me toch ook niet de oplossing…

Poppy crash

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten