Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Vooruitblik: 24 Uur van de Nürburgring 2022

Geschreven door Hans Dierckx op 27-05-2022

Komend weekend wordt voor de 50ste keer de 24 Uur van de Nürburgring gereden. Met bijna 140 deelnemende auto's levert dat immer spektakel op. Dit is wat je hoort te weten.

Na twee edities in mineur, zonder toeschouwers in de herfst van 2020 en met een zeer beperkt aantal in de lente van 2021, zal de 50ste editie van de 24 Uur van de Nürburgring er weer eentje zijn zoals in de grote dagen. Met 137 auto's aan de start en tweehonderdduizend toeschouwers in de bossen rond de Nordschleife wordt de grootste circuitwedstrijd ter wereld als vanouds een volksfeest.

GT3's

Voor de eindzege kijkt iedereen naar de roedel GT3-kanonnen in de SP 9-categorie, 33 stuks in totaal, waarvan een deel met fabrieksondersteuning.

In 2021 was een Porsche 911 van de lokale renstal Manthey Racing de beste, al voor de 7de keer in de jongste 16 edities. Zij maken andermaal een goede kans, met een in fluokleur gelakte wagen, met onze landgenoot Laurens Vanthoor aan boord (met startnummer 1).

DIens jongere broer Dries (foto) rijdt dan weer zoals gewoonlijk in een Audi R8, die hij onder andere deelt met Frédéric Vervisch. Een andere Belg in de spits van de wedstrijd is Maxime Martin in een Aston Martin Vantage. Van de genoemde landgenoten is hij de enige die nog niet kon winnen in de Duitse etmaalrace.

Veel aandacht gaat naar de GT3-versies van de BMW M4, die voor het eerst aantreden in deze wedstrijd. ZIj kwamen heel sterk voor de dag tijdens de kwalificatiewedstrijden eerder in mei. De Beiers vieren bovendien de 50ste verjaardag van hun Motorsport-divisie en willen voor die gelegenheid graag wat zilverwaren toevoegen aan de trofeeënkast.

Aan de kop van het peloton zullen verder normaalgezien GT3's van Mercedes-AMG, Lamborghini (Huracan) en Ferrari (488) te zien zijn. Plus de Glickenhaus SCG 004c, die in een aparte categorie rijdt (SP-X).

Ook in de gaten te houden

Daarnaast zijn er nog een honderdtal bescheidener auto's, verdeeld over een dozijn categorieën, waaronder TCR-bolides, GT2's, GT4's, hete hatchbacks, Cup-racers (Porsche 922, BMW M240i en M2) en ander gereedschap, waaronder ook nog een Dacia Logan en een Ford Mustang.

De traditionele publiekslieveling, de immer presente Opel Manta met vossenstaart, geraakte onlangs beschadigd bij een garagebrand en neemt niet deel.

Een opvallende naam in de SP 3T-categorie is die van Jung Motorsport, dat een Opel Astra inzet met onder andere Carlos Tavares (de CEO van Stellantis), Jean-Philippe Imparato (directeur van Alfa Romeo) en Jean-Marc Finot (de baas van Stellantis Motorsport).

Een volledige deelnemerslijst vind je hier.

Praktisch

Het weekend wordt in gang getrapt met onder meer een 3-urenrace voor klassiekers, twee manches van het WTCR, een wedstrijd voor DTM-wagens van de jaren 80 en 90 en een cuprace voor BMW M-veteranen, ter ere van de verjaardag.

Op vrijdagavond is er een aparte kwalificatiesessie voor de 30 snelste. De race zelf start dan op zaterdag 28 mei om 16u.

Een toegangskaartje voor 1 dag kost 34 euro, een weekendticket heb je voor 67 euro. Wees voorbereid op elk type weer, het kan rond deze tijd zowel braden als hagelen zijn in de Eifel.

Je kan het allemaal op de voet volgen via het officiële Youtube-kanaal van dit evenement.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten