Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik leuk en wat jammer aan de Skoda Enyaq Coupé RS?

Geschreven door Frédéric Kevers op

Als duurste van het Skoda-gamma zou de Enyaq Coupé RS ook de beste moeten zijn. Maar is dat wel zo? Wat vond AutoGids-journalist Frédéric Kevers leuk en wat jammer na een weekje testrijden?

72.120 €
  • Score redactie /20

Als technische tegenhanger van de Volkswagen ID.5 staat de Enyaq Coupé bovenaan de elektrische poot van het Skoda-gamma waar het een aantrekkelijker alternatief wil zijn voor de "normale" Enyaq-variant. In deze RS-uitvoering is het bovendien de krachtigste en duurste productie-Skoda in de geschiedenis van het merk... maar maakt die voornamere uitgangspositie van de SUV-coupé ook een betere EV?

Leuk Skoda Enyaq Coupé RS

De Enyaq Coupé is, wat mij betreft, de meest aantrekkelijke SUV-coupé van de VW Group. Het sportieve lijnenspel ( geleverd in de juiste verhoudingen) en de verzorgde details zorgen voor een echte persoonlijkheid. In tegenstelling tot het wat generische uiterlijk van de ID.5. Daar moet wel aan toegevoegd dat de neongroene "RS" kleur niet mijn eerste keuze zou zijn!

Een conclusie die ook opgaat voor het interieur. Het oogt allemaal wat verfijnder, eleganter ook. Het neigt naar premium. Voor mij doet zelfs een Audi Q4 Sportback e-Tron niet zo goed. En nogmaals, ik had "slechts" een RS-versie. Sportiever, dat zeker. Maar tegelijk ook minder luxueus en knus dan de Laurin & Klement-variant. 

Review Skoda Enyaq Coupé RS

Hoewel het een "Coupé" is, vergeet de Enyaq het praktische gemak niet. Hij verwent zijn inzittenden qua ruimte en comfort. Mijn test vond plaats eind december en dus reden we met de Enyaq Coupé RS naar familie om kerst te vieren. Zowel voorin als achterin zit je comfortabel, mijn dochters profiteerden van voldoende beenruimte ondanks de autostoel, terwijl de kofferbak zonder probleem de hoeveelheid cadeaus en bagage slikte. Ondanks dus dat aflopende dak.

Eveneens het vermelden waard: de verschillende interessante snufjes en handige accessoires. Ik denk met name aan de inrichting van de middentunnel met aan de achterkant een handige verwijderbare opbergbak die dienst doet als middenconsole en ruimte biedt voor kleine voorwerpen en de drinkflessen voor de kinderen. Op het achterste deel van die middenconsole kan je de airconditioning regelen, terwijl de twee USB-C-poorten de tablets van de kinderen van stroom voorzien. Het lijkt misschien niets bijzonders, maar het maakt het leven zoveel gemakkelijker als je lang moet reizen met ongeduldige kinderen op de achterbank!

Jammer Skoda Enyaq Coupé RS

De elektrische SUV's van de Volkswagen-groep blinken niet uit in zuinigheid, en de Enyaq Coupé RS vormt daarop geen uitzondering. Zoals vaak had ik onze reis op de avond van 24 december gepland via Chargemap, waarbij ik een gemiddeld verbruik had ingesteld dat iets hoger was dan het opgegeven gemiddelde voor dit model (ik had het verhoogd naar 21,7 kWh/100 km, of 2,5 kWh/100 km meer). De planner gaf aan dat - om met nog 30% aan batterijcapaciteit op onze bestemming aan te kunnen komen - ik onderweg ongeveer tien minuten zou moeten stoppen.

Helaas. Door de koude temperaturen en de zij- en tegenwind steeg het gemiddelde tot 27,8 kWh/100 km waardoor de initiële voorspelling volledig van tafel kon. Extra stress en een langere laadstop waren dan ook ons deel. Een deficit dat uiteraard niet specifiek is voor dit model - en bij uitbreiding de EV in het algemeen - al had ik van de meer gestroomlijnde coupé eigenlijk toch beter verwacht.

Review Skoda Enyaq Coupé RS

Afgezien van het verbruik dat naar mijn smaak te hoog was, viel deze Skoda Enyaq Coupé RS ook wat tegen op het gebied van rijdynamiek. Hoewel deze Enyaq krachtig is (340 pk), merk je daar, door de lineaire acceleraties, niet zo veel van. Ook de bochtensensaties bleven onder de verwachting. Toch onder wat ik van een RS verwacht.

Dat het ding zich niet als een ballerina de bocht omkrult, alla. Maar enige animo had toch gemogen. En om dat manco nu volledig op de winterbanden van mijn testexemplaar te schuiven... Uiteindelijk is het gevoel dus zeer vergelijkbaar met dat dat ik had aan het einde van mijn testrit met de Nissan Ariya e-4orce 87 kWh Evolve: gemengd.

Dus Skoda Enyaq Coupé RS

Naar mijn mening is, van alle VW Group-modellen gebaseerd op het MEB-platform, de Skoda Enyaq Coupé de meest stijlvolle (maar niet in deze kleur) en dat zowel van buiten als van binnen. Ruim, comfortabel, met aandacht voor het praktische gemak (al doet "normale" Enyaq daar nog beter), het ontbreekt deze SUV-Coupé niet aan adelbrieven.

Het zit ook meer dan snor met de prestaties van deze RS-versie, ook al voelt hij dan niet ultrasnel. Qua rijkunde had ik er echter meer van verwacht. En ook het verbruik op de snelweg kan en moet beter. Helemaal als daar een vanafprijs van meer dan 70.000 euro tegenover staat.

Verwante testen

In dit artikel : Skoda, Skoda Enyaq coupe

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker