Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de elektrische Nissan Ariya met e-4orce ?

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Nissan Ariya heeft lang op zich laten wachten, maar is nu op de markt met een aantal op papier aantrekkelijke varianten, zoals de Ariya e-4orce 87 kWh Evolve. Wat vond AutoGids-redacteur Frédéric Kevers leuk en wat jammer?

64.900 €
  • Score redactie /20

Normaal gesproken had de Nissan Ariya een van de voorlopers in zijn segment van elektrische gezins-SUV's moeten zijn. De Japanner, die een deel van zijn technische basis deelt met de Renault Mégane E-Tech Electric, heeft er echter bijna twee jaar over gedaan om naar Europa te komen. Met ‘dank’ aan de corona- en de halfgeleidercrisissen. Maar hij is nu beschikbaar en de eerste leveringen zijn begonnen.

Terwijl de basis-Ariya zijn elektromotor en accu deelt met de krachtigste versie van de Franse middenklasser, wordt hij ook aangeboden in krachtigere varianten, waarvan er twee e-4orce heten en uitgerust zijn met een tweede elektromotor en vierwielaandrijving. Er zijn twee vermogens beschikbaar: 306 pk voor de Evolve en 394 pk voor de Evolve+. In beide gevallen wordt het vermogen geleverd door een batterij van 87 kWh. Ik heb de eerste een week kunnen testen. Dit is wat ik wel en niet leuk vond aan deze Japanse elektrische cross-over.

Leuk Nissan Ariya e-4orce 87 kWh Evolve

Hoewel de Nissan Ariya zijn basis deelt met de Renault Mégane E-Tech Electric, verschilt hij volledig qua concept en design. Deze cross-over met een lengte van 4,6 meter heeft vloeiende, slanke en zeer moderne lijnen, die worden gekenmerkt door een zeer korte neus en overhangen, terwijl de chroombiezen op de zijruiten het profiel dynamischer maken, waardoor hij op een coupé lijkt.
Hoewel ik geen fan ben van de koperkleurige koetswerklak van mijn testauto, vind ik de Ariya er goed uitzien en verwacht ik dat zijn design de tand des tijds goed zal doorstaan. Een speciale vermelding verdient de verfijnde en eenvoudige behandeling van de lichtblokken, zowel de voorste als de achterste. 

In vergelijking met een ongeveer even lange Renault Arkana (4.568 mm lang tegenover 4.595 mm voor de Japanner) is de ruimte in de Nissan Ariya ronduit royaal te noemen. Vier volwassenen kunnen comfortabel zitten en de middelste persoon op de achterbank moet zich niet gestraft voelen, temeer omdat er geen middentunnel is. Daarbovenop komt nog een hoog comfortniveau qua ophanging en geluiddemping.
En alles ziet er ook netjes uit. Toegegeven, ik had een grotere middenarmsteun op prijs gesteld, maar het tweede, gemotoriseerde en afsluitbare centrale handschoenkastje is bijzonder praktisch, net als de elektrisch verschuifbare middenconsole.

Hoewel ik geen geek in hart en nieren ben, moet ik toegeven dat ik het technologische aspect van deze Nissan Ariya wist te appreciëren. Of het nu gaat om de vele haptische bedieningselementen in het kunsthoutfineer van de middenconsole of het dashboard, de kwaliteit van de schermen of het visuele comfort van het head-updisplay, alles samen maakt het gebruik van de verschillende bedieningselementen eenvoudig, natuurlijk en zelfs leuk. Bovendien is de draadloze Apple CarPlay-connectiviteit een onmiskenbare praktische troef.
Een speciale vermelding verdient ook de geïntegreerde app voor het laadmanagement, die je informeert en je naar de meest geschikte laadpunten leidt op basis van de bestemming die je in het navigatiesysteem hebt ingevoerd. Erg efficiënt en responsief, en dat is maar goed ook...

2023 Nissan Ariya e-4orce 87 kWh Evolve

Jammer Nissan Ariya e-4orce 87 kWh Evolve

... want deze Nissan Ariya lust behoorlijk wat elektronen als je ermee op de snelweg rijdt. Ik heb er bijna 700 km mee gereden, waarvan 65% op snelwegen met de cruisecontrol ingesteld op 120 km/u. De rest van mijn ritten bestond uit stadsverkeer en landweggetjes. Uiteindelijk bedroeg mijn gemiddelde 23,9 kWh/100 km, en ging ik vlotjes boven de 24 kWh op snelwegtrajecten. In absolute cijfers is dat genoeg om 325 km af te leggen alvorens te moeten opladen met nog 10% van de batterij beschikbaar.

Dat is goed genoeg, maar het is een pak minder dan het reële rijbereik van 450 km van een Tesla Model Y Performance, die veel efficiënter is. En dan heb ik het nog niet eens over de basis-Model Y RWD waarmee we gemiddeld 14,3 kWh/100 km haalden! Voor de goede orde: ik heb een ecorun uitgevoerd met als resultaat een gemiddelde van 19,7 kWh/100 km. Geen geweldige prestatie en vooral erg saai.

Toegegeven, de Nissan Ariya is in de eerste plaats een elektrische cross-over voor het hele gezin. Maar met vierwielaandrijving en 306 pk ter beschikking hebben we alle recht om een beetje dynamiek te verwachten. Maar dat viel toch wat tegen. Er is niets belachelijks aan de prestaties, verre van, maar het weggedrag blijft heel erg comfortgericht, met uitgesproken rolneigingen, zelfs in de Sport-stand.

En de voorstoelen kampen met een vreselijk gebrek aan steun in de rug. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Eco-modus met de One Pedal-functie ingeschakeld. Dan wordt de Ariya coherenter en nodigt hij uit tot een relaxtere, alles bij elkaar redelijkere rijstijl.

Last but not least: de prijs van deze Nissan Ariya. Toegegeven, het model is coherent, competent en overtuigend gezien zijn roeping. Maar minimaal 67.100 euro moeten betalen voor deze e-4orce Evolve steekt wat tegen. Toegegeven, de uitrusting is compleet en up-to-date. Maar, met het risico in herhaling te vallen, voor deze prijs kun je je een Tesla Model Y Performance veroorloven, die aanzienlijk sneller is, een veel hogere restwaarde heeft en aanzienlijk minder verbruikt. Dat zet de dingen in perspectief...

2023 Nissan Ariya e-4orce 87 kWh Evolve

Dus Nissan Ariya e-4orce 87 kWh Evolve

Ik heb genoten van mijn week achter het stuur van deze Nissan Ariya, en mijn gezin eerlijk gezegd nog meer. Deze comfortabele, ruime en zeer goed afgewerkte en uitgeruste elektrische gezinscross-over voldoet perfect aan zijn roeping: je in alle rust en stijl overal naartoe brengen. Op de praktische aspecten en het gebruiksgemak valt niks af te dingen en hij ziet er best goed uit.

Maar het ding is: net als de meeste van zijn directe rivalen heeft hij één grote tekortkoming – althans voor een particuliere klant als ik – die een groot nadeel blijkt te zijn: zijn prijs. Als ik morgen een elektrische gezinscross-over moet kopen voor iets meer dan 60.000 euro, dan ga ik toch eerder voor een in Duitsland gebouwde Tesla Model Y Performance...

Verwante testen

In dit artikel : Nissan, Nissan Ariya

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker