Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Toyota GR Supra 2.0?

Geschreven door Yeelen Möller op

Is meer cilinders altijd beter? Redacteur Yeelen Möller zoekt het uit tijdens een weekje achter het stuur van de Toyota Supra GR 2.0, met de viercilinder turbo uit de BMW 30i-modellen.

54.210 €
  • Score redactie /20

Wie dacht dat Toyota al genoeg blasfeemt door de nieuwste Supra grotendeels af te kijken van de BMW Z4, zal ook niet blij opgezet zijn met deze Supra 2.0. Dat is geen facelift of grondige update, maar de motorinhoud van deze Supra met viercilinder. Een motor die hij deelt met de BMW Z4 30i en die 258 pk levert aan de achterwielen via dezelfde achttrapsautomaat als in de 3-liter.

Daarmee verliest de Supra 2.0 82 pk tegenover zijn krachtigere broer, maar elk nadeel heb z'n voordeel: hij is ook 100 kilo lichter geworden dankzij zijn cilinderamputatie. De impact op de prestaties is dus niet zo groot als je zou denken: de sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 5,2 seconden in beslag (+0,9 seconden t.o.v. 3.0) en de topsnelheid is nog steeds begrensd op 250 km/u. Bovendien is er bijna geen enkel verschil op uiterlijk vlak tussen de twee.

Tel daarbij op dat de Supra 2.0 maar liefst 15.500 euro goedkoper is in aanschafprijs, met daarbovenop een korting van 660 euro op de BIV en 416 euro op de jaarlijkse verkeersbelasting. Dan heeft de ratio al gekozen welke Supra het beste is om te kopen. Maar wat zegt de emotie?

Leuk

Het goede nieuws is dat de viercilinder in de Toyota GR Supra 2.0 bijna net zo fijn is als de zescilinder in de 3.0. Hij is koppelrijk en pikt de draad snel op, ook bij lage toerentallen, terwijl je nog altijd een flinke duw in de rug krijgt bij volgas, ook omdat de achterwielen minder tractieproblemen kennen. Die duw houdt alleen iets minder lang aan dan bij de 3-liter, maar dan spreken we al over snelheden die boven de toegestane limieten van onze snelwegen liggen. Geen issue, dus. Ook leuk is dat het geluid bij de viercilinder veel minder wordt nagebootst door het audiosysteem in de Sportstand.

Als we de ratio nog even mogen laten spreken, zal ook je portefeuille je dankbaar zijn als je voor de viercilinder opteert. Met een testverbruik van om en bij de 6,5 liter (2 liter minder dan de 3.0 bij normaal gebruik) zul je maar weinig aan de pomp staan met de Supra 2.0, ideaal als je hem ook gebruikt voor langere afstanden. Want ook daar is deze Japanse sportcoupé uiterst geschikt voor, dankzij zijn comfortabele zetels, zijn goede speakers en zijn smalle maar gemakkelijk toegankelijke koffer.

Als laatste puntje staan we nog even stil bij de looks van de Supra. Ja, de meeste ventilatieroosters zijn fake, en ja, het interieur komt uit de goedkopere rekken van BMW. Maar het uiterlijk van de Supra trekt nog steeds veel bekijks, zowel van liefhebbers onderweg als van mezelf nadat ik hem parkeerde. En de criticasters hebben voldoende koren op hun molen, maar het koetswerkdesign komt wél echt van Toyota. En het krijgt een dikke duim omhoog van mij.

Jammer

Het lagere gewicht van de viercilinder schept meer vertrouwen bij het dynamischere werk, waar de 3.0 toch iets te onvoorspelbaar is, maar jammer genoeg gaat dat voordeel weer deels verloren door het iets piekerige karakter van de motor. De turbo lijkt wat nadrukkelijker in het spel te komen, waar je dus rekening mee dient te houden bij het uitaccelereren van een bocht. De 3-liter is lineairder en levert simpelweg altijd een bak vermogen, ongeacht het toerental.

Op praktisch niveau heb ik niet zo veel te klagen in de Supra, hij biedt voldoende ruimte voor de twee inzittenden, al is de koffer wel vrij beperkt door zijn geringe hoogte. Maar wat mij het meeste stoorde, en wat nog meer in de verf werd gezet door mijn lengte van 1,88 m, is hoe laag de bovenkant van de ruiten van de Supra zijn, wat het overzicht beperkt, zeker bij stoplichten. Zelfs zijn identieke tweelingneef BMW Z4 geeft je meer verticale beglazing. Ja, het draagt bij aan zijn sportieve uitstraling, maar dan moest de zetel maar wat lager kunnen, of zo.

Het laatste minpuntje is iets heel persoonlijks en pietluttigs, maar nu BMW het geweer van schouder heeft veranderd, vind ik wel dat ik er iets van mag zeggen: het is irritant dat de Toyota GR Supra geen Android Auto ondersteunt. BMW doet het sinds kort dus wel (onder voorwaarden...), met zelfs een software-update vanop afstand voor iets oudere auto's, maar in de Supra was het nog njet. En door die lage voorruit is er maar weinig ruimte om er een smartphonehouder te plakken! Oef, genoeg muggen gezift...

Dus?

De Toyota GR Supra 2.0 maakt een heel sterk argument voor zichzelf door amper te beknibbelen op de fun en er even sexy uit te zien als zijn krachtigere broer. Sterker nog: gezien het prijsverschil moet je écht wel verslaafd zijn aan een zescilinder om de 3.0 nog te verkiezen boven de viercilinder. En als dat betekent dat er meer Supra's worden verkocht in ons landje, dan ben ik helemaal voor.

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota Supra

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker