Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Abarth 595 Pïsta: Stadsrecreatie

De kleine Abarth 595 blijft een van de meest speciale en plezierige stadswagens van de markt. De Pista, 160 pk sterk, is puurder, maar nog steeds toegankelijk.

21.790 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Ondanks zijn ‘Pista’-badge, die doet denken aan een bepaalde opper-Ferrari, is deze Abarth 595 allesbehalve een radicale en ontoegankelijke sportieveling. Het is de tweede versie in het gamma, net na de ‘gewone’ 595, voor €21.790. Voor deze prijs krijg je een 1.4 T-Jet van 160 pk en een paar specifieke kenmerken, zoals zijn vier uitlaatpijpen ‘Record Monza’, zijn grotere en geventileerde remschijven, veren van Koni achteraan en 17 duimsvelgen. Kortom, net wat er nodig is om goed op het netvlies te liggen en het rijgevoel te stimuleren zonder te vervallen in de overdreven Competizione- en vooral Esseesse-versies.

Sensaties

Fiat belooft een topsnelheid van 216 km/u en, geloof ons, aan die snelheid (gemeten op onze testbaan) heb je door zijn formaat en de harde demping het gevoel dat je 300 rijdt! We geven er de voorkeur aan om te genieten van zijn 0 tot 100 km/u-sprint, die voltooid wordt in 7,5 seconden met het zware geluid dat bijdraagt aan het succes van de kleine Abarth 595. Achter het stuur is het leuk vertoeven. De kleine Turijnse bolide is niet comfortabel, luid en niet altijd even precies (pas op voor de bewegingen van de achteras op slecht asfalt), maar daardoor is het rijden net vol gevoel en we hebben het gevoel dat we elke kilometer écht beleven. De manuele versnellingsbak is redelijk leuk, maar weet dat er ook een gerobotiseerde variant is om gemakkelijker te kunnen pronken in de stad. Ook het infotainment is zeer compleet sinds de laatste evolutie van het model, met Apple CarPlay en Android Auto.

Ook vermoeiend

Zoals elke auto die je vol passie beleeft, is de Pista leuk, maar ook vermoeiend op lange termijn. Zijn sportzetels houden je goed op jouw plek, maar hun harde zit en het gebrek aan instelling in de hoogte geeft je al snel zin om een pauze te nemen om de benen te strekken – zeker als je groter gebouwd bent! Zoals alle Abarths is de Pista in de eerste plaats bedoeld voor lokaal gebruik en/of voor automobilisten die weinig kilometers afleggen per jaar, des te meer omdat de 1.4 van 160 pk snel dorst heeft. Reken op 9 tot 10 l/100 km aan benzine. Natuurlijk is het mogelijk om dat verbruik te doen zakken met twee liter bij rustig rijden, maar waarom zou je dan een Abarth Pista nemen? Daar bestaat de Fiat 500 1.2 69 pk voor…

Ons verdict

In het gamma van de Abarth 595 bewijst de Pista dat er nog sportievelingen zijn vol karakter en met goede prestaties voor een toegankelijke prijs voor (bijna) iedereen, waarbij het karakter van zijn voorgangers behouden blijft. Nutteloos of net vervoerend, sommige mensen houden ervan en sommigen haten hem. Die eersten zullen het niet laten om zich ermee te laten zien, door de 4 uitlaatpijpen ‘scheetjes’ te doen laten en zich te katapulteren van het ene verkeerslicht naar het andere. Kortom: plezier maken met de auto, een onmiskenbare kwaliteit – die steeds zeldzamer wordt – die niemand hem nog kan afpakken.

In dit artikel : Abarth, Abarth 500

Geschreven door op