Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A6 biturbo TDI vs BMW M550d

Zuurstofverrijking is een toegelaten vorm van doping. De marathondiesels van aartsrivalen Audi en BMW maken er gretig gebruik van: de A6 3.0 TDI 313 met twee, de M550d met maar liefst drie turbo’s.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het drukvoeden van motoren door middel van een turbo (of compressor) choqueert niemand meer en heeft niets te maken met erytropoëtine, het befaamde en beruchte epo, waarover in sportverband al heel wat inkt is gevloeid. Toch is het effect een beetje vergelijkbaar: de longinhoud wordt artificieel opgekrikt om zo sterkere prestaties neer te zetten en langer bestand te zijn tegen langdurige inspanningen.
Terwijl sportmensen die dit synthetische hormoon nemen, vals spelen – met grote gezondheidsrisico’s bovendien – kunnen sportieve motoren zonder invloed op hun levensduur extra lucht aanzuigen via een of twee turbines, die ze constant bij zich hebben. Zo putten ze meer vermogen en koppel uit een kleinere cilinderinhoud, terwijl hun koolstofemissies en verbruik dalen dankzij directe injectie. Wat bij – inherent zuinigere – dieselmotoren al het geval was, geldt nu ook voor benzinemotoren.
De drukvoeding van dieselmotoren heeft altijd al een aanzienlijke voorsprong gehad op die van benzinemotoren. Dat houdt in de eerste plaats verband met het feit dat deze techniek vanuit ‘fysiologisch’ oogpunt gemakkelijker te verenigen was met de spontane verbranding en volledig geopende inlaat met ‘constant luchtoverschot’ van dieselmotoren. Bovendien is de stijging van het rendement bij dieselmotoren veel spectaculairder dan bij benzinemotoren met een elektronische ontsteking en gesmoorde ademhaling (vlinderklep). De turbo is pas heel recent interessant geworden voor benzinemotoren, sinds de directe injectie het verbruik onder controle helpt te houden.

  • /
  • /

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks , Audi, Audi A6

Geschreven door op