Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A8 L

De lange koetswerkversie van de A8 levert achterin zo'n 13 centimeter meer beenruimte op. Een luxe die alleen een limousine kan bieden. Voor de motorsensaties zorgt de gloednieuwe W12-motor.

Prijs
NB

Je zou je kunnen afvragen of een verlengde wielbasis wel genoeg meerwaarde biedt om een afzonderlijke presentatie te verantwoorden. Het antwoord is 'ja', zeker het als het gaat om Audi, de rijzende ster aan het firmament van de superlatieve auto's met grenzeloze ambities. Gezien de ambities die het merk onder meer op de Chinese markt koestert, is het niet meer dan logisch dat de nieuwe limousine zijn rivalen en zijn voorganger overklast met enkele extra troeven. De voornaamste daarvan is de W12-motor, waarvan de cilinderinhoud dankzij een 2 millimeter grotere boring toenam tot 6,3 liter. Hij levert voortaan precies 500 pk (50 meer dan de oude zesliter), terwijl het maximumkoppel steeg van 580 tot 625 Nm.

Tegelijk werd de twaalfcilinder ook zuiniger. Die verbruikswinst is niet alleen te danken aan de aanpassingen aan de motoren, maar ook aan het regeneratieve remsysteem, het meer doorgedreven beheer van de thermische stromen en, last but not least, de achttrapsautomaat. De A8 L, die standaard op een adaptieve pneumatische ophanging met gestuurde schokdempers staat, paart als geen ander dynamisme aan comfort. De variabele luchtveren werden geïntegreerd in de chassissturing Audi Drive Select. De Quattro-vierwielaandrijving stuurt iets meer koppel naar de achterste dan naar de voorste wielen en maakt de auto zo wendbaarder dan hij op het eerste gezicht lijkt. De L breidt de uitrusting nog uit met een internetaansluiting en kan als eerste auto ter wereld beschikken over een wifi-verbinding. Toch een valse noot: de behuizing van de make-upspiegeltjes achterin, die erg plastiekerig aandoet.

De A8 L biedt van alles het summum, met als orgelpunt de relaxstoel aan de rechterkant, ontworpen om half te kantelen en aangevuld met een elektrische voetsteun op de rugleuning van de rechtervoorstoel. Een plaats waar we uitzonderlijk een deel van de test hebben liggen soezen met de gemoedsrust van een goed behandelde VIP...

In dit artikel : Audi, Audi A8

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker