Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW i7 (2022): Elektrische 7 Reeks getest

Geschreven door Laurent Blairon op

De nieuwe BMW 7 Reeks debuteert als elektrische i7. AutoGids doet de test met de xDrive60e.

137.900 €

 Voor zijn eerste elektrische luxelimousine wilde BMW zijn klanten niet bruuskeren. In tegenstelling tot wijlen de i3 en i8 en later de SUV iX, die stilistisch innoveerden, volgt de BMW i7 de meer conservatieve strategie van het duo i4/4-Reeks Gran Coupé. Wat betekent dat de elektrische variant identiek is aan zijn alter ego met verbrandingsmotor. Een commercieel coherentere keuze.

In Europa en de Verenigde Staten valt de BMW 7-Reeks vooral in de smaak bij ondernemers van (minstens) vijftig jaar en/of vrije beroepers, die eerder conservatief zijn ingesteld. Daarnaast mag hij ook niet verzaken aan zijn grootste markt, China, dat erg tuk is op alles wat elektrisch is. En hoewel de Aziaten al goed bediend worden door de lokale merken, is een dikke Duitser het nec plus ultra voor zij die met hun succes te koop willen lopen.

Koetswerk en afmetingen

Voortaan is er maar één BMW 7-Reeks, die voortbouwt op de lange variant van de zesde generatie. De binnenruimte profiteert dan ook van een wielbasis van 3,21 meter. In totaal strekt de elektrische limousine zich uit tot liefst 5,39 meter! De meest in het oog springende visuele verandering is de voorsteven. Ondanks hun royale afmetingen, lijken de dubbele ‘nieren’ wat minder opdringerig dan op de vorige BMW 7-Reeks. Ze zijn nu verlicht, zoals de trend voorschrijft.

De nieuwe gelaagde lichtblokken geven de BMW i7 een eerder robotachtige uitstraling. Je houdt ervan of niet, maar het geeft deze BMW in ieder geval een gezicht. Schuin van achteren of van opzij gezien valt er geen revolutie te melden: elektrisch of niet, de 7-Reeks, behoudt zijn oerklassieke monolithische profiel met drie volumes. 

2023 BMW i7 Review

Interieur en kofferruimte

Binnenin de BMW i7 is de ouderwetse stijl van de vorige generatie vervangen door een ontwerp met schermen alom: een groot gebogen boordscherm dat een informatiepaneel van 12,3 duim combineert met een centraal bedieningsscherm van 14,9 duim, allemaal draaiend onder OS8-software. Het centrale scherm is aanraakgevoelig, maar de iDrive-draaiknop blijft zeer effectief om tijdens het rijden te jongleren met de vele menu's en standen. Een speciale vermelding voor het nieuwe tweespakige en afgeplatte stuurwiel, dat zeer aangenaam in de hand ligt - de rand is niet te dik en er staan niet te veel knoppen op.

De nieuwe lay-out heeft een integratie van slanke (bijna onzichtbare) ventilatieroosters mogelijk gemaakt en de versnellingspook is verdwenen ten gunste van een zeer discrete schakelaar. Je zou het geheel bijna vrij sober kunnen noemen, los van de - althans in ons testexemplaar - verschillende doorschijnende en nogal blingblingachtige inzetstukken in diamant (CraftedClarity-afwerking, 890 euro): op de deuren, in het dashboard, op de iDrive-knop, op de knop voor de bediening van de versnellingsbak en ook op de stoelverstellingen. Alles wordt in scène gezet door de sfeerverlichting, wellicht tot groot jolijt van liefhebbers van ‘pc-tuning’. Qua connectiviteit ondersteunt de mobiele boordtechnologie 5G. Tot slot nog iets over de bagageruimte: de inhoud van 500 liter is gemiddeld in vergelijking met de totale omvang, maar niet slecht voor een volledig elektrische auto.

De beste manier om van de BMW i7 te genieten is op de achterbank. Business seats om de benen te strekken, geventileerde zetels en rugleuningen, bij voorkeur bekleed met Merino-leder & kasjmier (!), en natuurlijk het enorme BMW Theatre-scherm van 31,3 duim dat zich uit het dak ontvouwt terwijl blindeerschermen achteraan en opzij het interieur verduisteren. Deze echte tv omvat Amazon Fire TV, met daarop je abonnementen van Netflix, Disney+ of Spotify. De zevende hemel voor filmfans. Maar voor ons is het te groot.

Zorg voor wat aspirine in de armsteun, want een resolutie van 8K en een 32:9-scherm op 25 centimeter van je neus kan je hoofdpijn bezorgen tijdens het rijden! Meer is niet altijd beter. Maar wat een genot is het Diamond-audiosysteem van Bowers & Wilkins! Meer dan de 1.965 watt bij elkaar zijn het 35 luidsprekers die een indrukwekkende geluidsmuur optrekken. Er zijn ook schermpjes van 5,5 duim in de handgrepen van de achterdeuren om de menu's te bedienen. Om nog maar te zwijgen van de applicatie die beschikbaar is vanaf je mobiele telefoon.

2023 BMW i7 Review

Specificaties en prestaties

De nieuwe BMW i7 xDrive60, de eerste elektrische Siebener die op de markt wordt gebracht, heeft veel gemeen met de iX M50. Dat betekent dus dat hij beschikt over twee synchroonmotoren met niet-permanente magneet: vooraan een exemplaar met 258 pk en 365 Nm, achteraan een met 313 pk en 380 Nm. Het geheel is gehomologeerd op 544 pk en 745 Nm. Een goed begin, in afwachting van de M70 xDrive die München heeft aangekondigd. Die komt in de loop van 2023, met ongeveer 660 pk en 1.000 Nm!

2023 BMW i7 Review

Rijbereik en oplaadmogelijkheden

Met dit uit de kluiten gewassen elektrische pakket zou de BMW i7 volgens de WLTP-norm tot 625 kilometer kunnen halen. Maar tijdens de persconferentie stelde BMW zich niet tevreden met die steriele gegevens en gaf het interessante details met betrekking tot het werkelijke actieterrein van zijn nieuwe slagschip. Rekening houdend met het optimistische karakter van de WLTP-norm (alleen in een stedelijke omgeving, met een gemiddelde snelheid van 50 km/u, geraak je voorbij de 600 kilometer), schat BMW dat het rijbereik in normale gemengde omstandigheden in de praktijk met een vijfde wordt verminderd, dat wil zeggen tot ongeveer 495 kilometer.

De XXL-wielbasis (en dito sporen) maakte het mogelijk om een grote partij cellen in de vloer onder te brengen, zonder de hoofdruimte in het interieur in het gedrang te brengen. Het pakket met een nettocapaciteit van 101 kWh bevat ‘prismatische’ cellen van CATL of Samsung. Het is dus nog niet de generatie van cilindrische cellen voor de volgende modellen van de Neue Klasse. Voor het laden is de BMW i7 uitgerust met een AC-lader van 11 kW, maar bij een limo van dit allooi zullen de snelladers een belangrijke rol innemen. De interne DC-lader van de i7 kan een piek tot 195 kW aan.

Op de snelweg - de plek waar de 7-Reeks zich het meest thuis voelt - en met lente- of zomerweer, zou het werkelijke bereik van de elektrische BMW i7 ongeveer 400 à 425 kilometer bedragen, wat overeenkomt met het gemiddelde dat op ons instrumentenpaneel werd weergegeven aan het einde van een test van meer dan 250 kilometer in Californië: 24,3 kWh/100 km. BMW wijst erop dat het meest energie-intensieve scenario het sleuren van een aanhangwagen is (de BMW i7 is goedgekeurd voor het trekken van geremde aanhangwagens tot 2.000 kilo). Het bereik zou dan zakken tot amper 150 tot 170 kilometer. Maar wie gaat er nu een caravan of een veewagen aan zijn i7 hangen?

2023 BMW i7 Review

Rijgedrag

De sprong van de zesde naar de zevende generatie van de BMW 7-Reeks is waarschijnlijk het duidelijkst tijdens het rijden. Maar laat ons het eerst hebben over een van de nieuwe snufjes van de BMW i7: het automatisch openen en sluiten van alle vier de deuren: op afstand, vanaf je smartphone (die overigens ook als sleutel dient), hoef je slechts op een knop te drukken. Je kunt ook elke deur afzonderlijk openen, via een knop in de handgreep.

Ze sluiten doe je via een andere knop, in het interieur. Het geeft een theatraal effect, terwijl het op de meeste parkeerplekken niet mogelijk is. En, eerlijk gezegd, je bent het snel beu. Het systeem is voorzichtig en weigert vaak de deur te openen (of wacht erg lang) omdat een openbare bloempot te dichtbij staat, of omdat je met je tas langs de sensor loopt. Heel vervelend.

Vanaf de eerste kilometers is de werking extreem zacht. Stoelen, geluidsisolatie, bediening, reacties: de BMW i7 is een wolk... maar met een permanente stormwaarschuwing. BMW heeft de kunst van de sportlimo’s al lang onder de knie. Door eenvoudigweg het ‘gaspedaal’ in te trappen slingert het onmiddellijk beschikbare koppel deze bak van 2,7 ton zonder pardon naar de horizon. Tot 240 km/u op de teller, als de omstandigheden het toelaten.

Maar na de eerste tientallen meters vervagen de sensaties door de massa en de afwezigheid van motorgeluid. Om die valse rust te doorbreken, kun je het humeur van de i7 beïnvloeden via de elektronische geluiden die bij de verschillende rijmodi horen (en gecomponeerd zijn door Hans Zimmer), nu eens hoger (Expressieve modus), dan weer dieper (Sport). Het belang blijft zeer relatief. Wij verkiezen echte stilte boven virtuele orkestraties...

Het lage zwaartepunt, de vierwielbesturing (standaard), de actieve rolcontrole (3.650 euro, waarvan de elektromotoren op de vier hoeken de hellingskrachten compenseren) en de laterale koppelvectoring voorkomen niet alleen dat de inzittenden wagenziek worden, maar lijken de BMW i7 ook een ton lichter te maken. Al met al voelt de i7 aan alsof hij nooit afziet of geforceerd wordt. In de bochtige heuvels van Palm Springs, Californië, het toneel van deze test, legt hij feilloze rijeigenschappen voor.

De grenzen van onderstuur en remmen worden behoorlijk ver gelegd. Voor BMW is het doel bereikt: gaan als de wind, zo heerlijk mogelijk. En daar zijn we het mee eens, want zelfs wanneer hij zijn ionen misbruikt, draait de i7 xDrive60 je maag niet om zoals een Porsche Taycan of Tesla Model S P100. Deze auto is een grote katachtige met fluwelen poten in plaats van klauwen. Liefhebbers van teleportatie en hoofdsteunmagnetisme kunnen wachten op die 660 pk sterke M70 xDrive.

2023 BMW i7 Review

Belgische prijs BMW i7

Weinig verrassend hangt er aan deze elektrische super-de-luxelimousine een stratosferisch prijskaartje. De basisprijs van 137.900 euro is slechts een uitgangspunt. Zeker, je MW i7 wordt geleverd met een gebogen scherm, een panoramisch dak (dat niet open kan), luchtvering, een airco met vier zones en warmtepomp en het 'basis'-geluidssysteem van Bowers & Wilkins, maar dan zit je nog steeds opgescheept met stoelen die enkel elektrisch verstelbaar en verwarmbaar zijn en die bekleed zijn met de 'eco'-stof Veganza.

Daarna begint de rekening te stijgen: tweekleurige lak (12.200 euro), een bekleding in Merino-leder en kasjmier en een hemelbekleding in alcantara (tot 13.300 euro), wielen van 21 in plaats van de standaard 19 duim (3.850 euro), kristallen koplampen met animatie (2.200 euro), de befaamde vier automatische deuren (1.550 euro), het Theatre-infotainmentsysteem met scherm van 31,5 duim (4.900 euro) plus de Bowers & Wilkins-uitbreiding voor 5.950 euro.

OVERZICHT Hoeveel kost de nieuwe BMW 7 Reeks als elektrische i7?

Hou je van wat meer dynamiek, dan is het actieve rolcontrolesysteem (3.650 euro) een must. De uiteindelijke prijs van een goed uitgeruste 7-Reeks zal in de wereld van grote bazen, politici en gekroonde hoofden eerder 160.000 euro en meer bedragen. Wat de veiligheid betreft, profiteert de 7-Reeks van de aansturing door een bataljon nieuwe sensoren en computers (5G-radar en meer dan 30 sensoren/camera's) die de deur openen naar niveau 3 autonoom rijden en parkeerfuncties... die alleen - binnenkort - in Duitsland en China zullen werken.

2023 BMW i7 Review

BMW i7 - Verdict AutoGids

Deze nieuwe BMW i7 is een buitensporige elektrische auto wat zijn verhouding prijs-uitrusting betreft. Maar voor de Duitse constructeur is het vooral een compromisloze visie op hoogwaardige elektrische mobiliteit. De elektrificatie van de 7-Reeks maakt hem nog soevereiner in zijn specialiteiten: kilometers vreten met het comfort van business class en zich daarbij opstellen als een ultramodern mobiel kantoor voor zakenmensen.

Moeten we nu al spreken over een nieuwe referentie in de wereld van elektrische limousines? Laten we tenminste wachten tot de nakende confrontatie van de nieuwe BMW i7 met de Mercedes EQS voor het finale verdict...

  • Een absoluut comfortabel en mobiel kantoor
  • Prijsschok op de eindfactuur

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW I7 , BMW 7 Reeks

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker