Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW M5 Competition: Katapult op wielen

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Vindt u de 600 pk van de BMW M5 toch wat nipt? Geen probleem: de M5 Competition komt recht uit de fitness en transformeert de berline nog meer in een katapult met vier – aangedreven – wielen.

Het concept

In tegenstelling tot Mercedes-AMG, dat van de E 63 (571 pk) ook een S-versie (612 pk) afleidt om de meest veeleisende klanten te bedienen, verkocht BMW zijn nieuwe M5 tot nu toe alleen in een variant met 600 pk. Op zijn beurt trekt de Beierse sportberline nu naar de fitness, om er nog scherper uit te komen. Meteen neemt hij ook een voorsprong op zijn gezworen concurrent – op papier althans – aangezien het vermogen stijgt tot 625 pk. Dan moet je wel bereid zijn om 9.200 euro meer op tafel te leggen voor het Competition-pakket.

Wat er verandert

Om 25 pk extra te ontwikkelen vergde de 4.4-V8 met dubbele drukvoeding uit de M5 ‘F9’ geen grootse technische aanpassingen, behalve ‘gewoon’ een nieuwe elektronische sturing. De bevestiging aan het koetswerk evolueerde wel, dankzij de komst van stijvere motorsteunen. Dankzij de nieuwe motorsturing haalt de V8 een maximumvermogen van 625 pk bij 6.000 o/m, terwijl het maximumkoppel (nog altijd 750 Nm) ontwikkeld wordt binnen een groter toerentalbereik. Door deze kleine steroïdekuur wint de Competition-versie een tiende van een seconde bij de oefening van 0 naar 100 km/u (3,3 seconden), maar ook drie tienden wanneer je doorduwt tot 200 km/u (10,8 seconden).

Om zijn Competition-label te verdienen herziet de M5 ook zijn ophanging. Zo ligt het koetswerk 7 millimeter dichter bij het asfalt dankzij kortere veren, terwijl de schokdemping 10 procent stugger is afgesteld, zowel voor- als achteraan. Er werd ook grondig gewerkt aan de voortrein van de M5. Die kreeg een grotere negatieve wielvlucht, zowel om de zijdelingse krachten in snelle bochten beter te verteren als om levendiger voor de dag te komen bij het aansnijden van scherpe bochten.

Het trainingsprogramma dat de M5 recht geeft op zijn Competition-diploma, omvat echter geen bijzonder dieet om het gewicht te verlagen. Of toch bijna geen. De M5 Competition rijdt wel standaard op nieuwe lichtmetalen velgen die per stuk 3 kilogram minder wegen. Een welgekomen aanpassing om het niet-opgehangen gewicht te beperken en het dynamische weggedrag van deze sportberline nog te verbeteren. Misschien omdat BMW eraan twijfelt dat veel toekomstige kopers van de M5 Competition de dure banden van hun ‘kolos’ wel op een circuit zullen verslijten, zijn de koolstofkeramische remmen niet standaard.

Hoe hij rijdt

We bereiken de verlaten slingerwegen van het testparcours dat rond het circuit van Ascari werd uitgestippeld. Tijd om de duistere kant van dit beest op te zoeken en zijn spieren op te spannen: de motorrespons in Sport+ om onbeperkt te genieten van de paardenkracht, de ophanging in Sport om op deze hobbelige wegen nog een doeltreffende schokdemping te behouden, de besturing in Sport+ (met de beste feedback naar onze smaak) en de M xDrive-transmissie in 4WD. En de actieve uitlaat? Al na enkele honderden meters schakelen we de geluidsversterking uit, want de motorgeluiden via de muziekinstallatie klinken te kunstmatig naar onze smaak.

Met het gaspedaal gevloerd zet de M5 Competition supersonische acceleraties neer en onderscheidt hij zich van de ‘normale’ M5 dankzij dat extraatje bij het naderen van de rode zone (met een subtiel maar natuurlijk geluid van de turbo’s die blazen in de longen van de acht cilinders). Maar wat nog meer indruk maakt dan het prestatieniveau, is het gemak waarmee het koppel op de weg wordt overgebracht dankzij de vierwielaandrijving. We merken niet het minste gripverlies op, zelfs al duwen we het rechterpedaal al vroeg in de bocht in. Het lijkt wel alsof we een katapult bedienen!

De goede dynamische vaardigheden van de M5 Competition worden bevestigd op het circuit. Met alle instellingen in hun meest radicale stand grijpt hij zich vast op het circuit van Ascari en demonstreert hij zijn dynamiek met een bijzonder levendige manier om bochten in te duiken. Hij is in staat om zonder de minste moeite het koetswerk van twee ton weg te katapulteren zodra je de bocht om bent. Dat allemaal bij ongelooflijk hoge snelheden en met een onthutsend gemak…

Ons verdict

Zelfs als Competition evenaart de M5 het geweld van de E 63 S niet. Hij is discreter en minder luidruchtig, maar ook minder karaktervol. Wel bereikt hij een niveau van doeltreffendheid dat je je moeilijk kunt voorstellen voor een berline van vijf meter lang die twee ton op de weegschaal zet. Het valt nog te bezien of het echt de moeite loont om 9.200 euro meer uit te geven om te genieten van het Competition-pakket gezien het dynamische potentieel dat de basis-M5 al duidelijk kan voorleggen. Er is in elk geval niets op tegen.

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars