Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X1 : Vlucht naar voren

Geschreven door Julien Matagne op

Aangezien hij nu op hetzelfde platform staat als de 2-Reeks Active Tourer, schakelt de tweede editie van de BMW X1 over op voor- of vierwielaandrijving en krijgt ook hij driecilinders onder de kap.

Het concept

De nieuwe X1 onderscheidt zich van de rest van de familie doordat hij zijn onderstel voortaan deelt met de Active Tourer, de eerste BMW die ontrouw werd aan de achterwielaandrijving. Als hij niet op de vier wielen aangedreven wordt, zal de X1 vanaf nu enkel via zijn voorwielen trekken. Uiteraard krijgen met name de instapversies voorwielaandrijving: de 20i en 18d ‘sDrive’. De laatste van die twee is bij de lancering trouwens de enige motorvariant met een handgeschakelde versnellingsbak, die hij tegen meerprijs kan inwisselen voor een achttrapsautomaat, dezelfde als de bak die standaard gekoppeld wordt aan de andere motoren die in eerste instantie beschikbaar zijn. Het gaat hier om een nieuwe familie van tweeliter-viercilinderturbomotoren die dwars voorin worden gemonteerd: twee op benzine (20i en 25i) en drie diesels (18d, 20d en 25d), met een vermogensspreiding van 150 tot 231 pk. Enkele weken later zal dat lanceringsaanbod het gezelschap krijgen van andere voorwielaangedreven versies, meer bepaald de 18i (136 pk) en 16d (116 pk), telkens driecilinders.

  • Grotere binnenruimte en koffer
  • Natuurlijk evenwicht, feilloze trekkracht
  • Precies en consistent stuur
  • Zeer efficiënte maar compleet sensatieloze 25i
  • Schokken in versnellingsbak in Sport-stand
  • Basisprijs en (vele) dure opties

Wat er verandert

In tegenstelling tot het vorige X1-model pikt deze variant van xDrive direct aan op het voorste differentieel en voert ze het koppel via een gesegmenteerde overbrengingsas en een meerplatenkoppeling naar de achterwielen. Naast het feit dat met deze architectuur zo’n 30 procent minder koppelverlies optreedt, beweert BMW ook dat een dergelijke overbrenging gewicht uitspaart - zonder echter verder in detail te treden. Maar wat we vooral appreciëren, is dat de hele verandering geen invloed heeft op de gewichtsverdeling over voor- en achteras: die blijft dicht bij een 50/50-verhouding. En dat laat zich voelen.

Door over te schakelen van een achterwielaangedreven op een voorwielaangedreven architectuur is de X1 binnenin ruimer geworden. In vergelijking met de vorige X1, die meer weg had van een verhoogde break, bekent de nieuweling zich meer tot de X-familie doordat hij 5,3 centimeter hoger is. Daardoor zit je voorin 3,6 centimeter hoger; achterin is dat zomaar eventjes 6,4 centimeter, zonder dat je het gevoel hebt boven op je stoel te zitten. En hoewel hij 1,5 centimeter korter is en zijn wielbasis met een stevige 9 centimeter ingekort ziet, biedt de nieuwe X1 toch 3,7 centimeter meer beenruimte voor de achterste inzittenden - of maximaal zelfs 6,6 centimeter meer als je de (over 13 centimeter) verschuifbare achterbank hebt bijbesteld. Tegelijkertijd kan er ook 85 liter meer bagage mee: 505 liter en tot 1.550 liter.

Hoe rijdt hij?

de X1 blijkt erg evenwichtig, ook doordat de (optionele) gestuurde ophanging met rijmodi Comfort of Sport koetswerkbewegingen uitstekend onder controle houdt. Onderstuur wordt daarbij heel ver naar de limiet verschoven, waardoor je met deze X1 (erg) snel door de bochten kunt. Daarbij appreciëren we ook de elektrohydraulische, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging: die is tegelijkertijd nauwkeurig, communicatief en consistent. We raden u dan ook ten stelligste aan om de optionele actieve stuurinrichting te laten voor wat ze is: ze vergemakkelijkt weliswaar het manoeuvreren, maar dat gaat ten koste van de rijdynamiek. En dat zou jammer zijn gezien de motorprestaties... Zowel de 25i als de 25d wist ons namelijk te verbazen met zijn opvallende efficiëntie. Beide zijn opmerkelijk soepel, maar hebben ook een lange adem - zelfs de diesel.

Budget & uitrusting

De X1 kan uitgerust worden met nieuwe opties zoals ledkoplampen, een gemotoriseerde achterklep die je met een voetbeweging kunt bedienen, een head-updisplay of het Driving Assistant Plus-pack. Dat laatste combineert de afstandsradar met een fileassistent, spoorassistentie en een systeem dat waarschuwt voor een nakende aanrijding, gekoppeld aan een automatische noodremfunctie in de stad.

Concurrenten

De concurrentie is uiteraard steeds talrijker, vooral dan bij zijn Duitse landgenoten. De X1 moet namelijk afrekenen met de Audi Q3, de Mercedes GLA en in zekere mate zelfs met de Volkswagen Tiguan. Kortom, het is druk in dit segment.

Ons verdict

De X1 blijft compact, maar wint aan plaats binnenin, zowel voor de passagiers als de bagage. De nieuwe onderstellay-out verandert geenszins het rijgedrag, dat een van de meest dynamische blijft in de categorie. Afwachten nu of de kennismaking met de eenvoudiger voorwieltrekkers even overtuigend zal zijn...

TECHNISCHE FICHE – BMW X1 20d xDrive

Motor : viercilinder-in-lijn, 1995 cc

Vermogen : 190 pk bij 4.000 o/m

Koppel : 400 Nm bij 1.700-2.500 o/m

0-100 km/h : 7,6

Topsnelheid : 219 km/h

Normverbruik: 4,8 l/100 km

CO2-uitstoot: 128 g/km

Basisprijs: 38.100 euro (Duitse prijs)

In dit artikel : BMW, BMW X1

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars