Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Citroën C3 1.2 PureTech 110 EAT6 - facelift krijgt een snor

Geschreven door Olivier Duquesne op

De Citroën C3 heeft een facelift gekregen. Hij toont nu een nieuw gezicht waarop we een snor kunnen zien, getekend door de nieuwe rand rond de grille. Een stadswagen die iedereen naar eigen smaak kan aankleden.

Prijs
NB

Concept

De neus van de Citroën C3 krijgt een V-vorm met een neerwaartse rand die net de nieuwe ledkoplampen aantikt. De designers van het merk hebben ook de zijdelingse Airbumps hertekend. Wat er verder verandert is de mogelijkheid om te kiezen voor Advanced Comfort-voorzetels met armsteunen voor de bestuurder en een parkeerhulp voorin. Bovendien is het mogelijk om je kleine berline tot un de puntjes te personaliseren, met 97 mogelijke combinaties!

Daarentegen hoef je niet te rekenen op een hybride aandrijflijn onder deze gefacelifte Citroën C3, maar een dieselmotor zit wel nog in de catalogus.

Weggedrag

Met de 1.2 PureTech-benzinemotor van 110 pk onder de kap ervaren we het typische geluid van de driecilinder. Het constante gebrom van de motor doordringt het interieur tijdens stevige acceleraties alvorens te vervagen bij kruissnelheid op zo'n 2.500 opm. Dezelfde 1.2 PureTech gekoppeld aan de EAT6-automaat geeft niet hetzelfde gevoel. PSA zou moeten overwegen om deze transmissie serieus te herzien.

Hij mist levendigheid met een opvallende aarzeling alvorens te reageren. Ook schokt hij onaangenaam wanneer het start-stopsysteem activeert. De C3 is zijn Citroën-badge wel waardig als het gaat over het onderstel en de ophanging. Heel wat imperfecties op de weg worden simpelweg uitgewist. Inzittenden kunnen enkel klagen over koetswerkbewegingen op grote rotondes en op bepaalde bochtige trajecten, dan gaat de C3 wat te veel rollen.

Verdict

De facelift van de derde generatie C3, trouwens een commercieel succes met 850.000 verkochte exemplaren in 4 jaar, brengt een kleine esthetische verandering met zich mee en een versterkte personalisatiemogelijkheid. De auto straalt levenslust uit en kan nog steeds heel erg kleurrijk samengesteld worden.

Er zijn echter maar amper technologische nieuwigheden te vinden, noch een revolutie onder de motorkap. Citroën speelt het liever voorzichtig, met maar een klein risicootje: er zit nog steeds een diesel in het gamma van deze B-segmenter.

In dit artikel : Citroën, Citroën C3

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker