Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Kia PV5 Passenger (2025) - hipper dan de VW ID. Buzz?

Geschreven door Frédéric Kevers op

De elektrische PV5 is Kia’s eerste lichte vrachtwagen op onze markt sinds lang. In zijn Passenger-uitvoering vormt hij ook een interessant aanbod voor gezinnen op zoek naar ruimte en gebruiksgemak. AutoGids doet de test.

45.290 €

Kia associëren we hier in Europa niet meteen met lichte bedrijfsvoertuigen: sinds het merk opging in de Hyundai-Kia-groep, lag de focus in onze contreien louter op personenwagens. Daar komt nu verandering in met de elektrische PV5. Een bestelwagen met een origineel voorkomen (die de komende jaren het gezelschap zal krijgen van een nog grotere PV7 en PV9).

Naast allerlei varianten voor professionals bestaat die Kia PV5 eveneens in een Passenger-versie, die ook voor gezinnen interessant kan zijn. Een soort rivaal voor de Volkswagen ID. Buzz, zeg maar.

Design Kia PV5 Passenger (2025)

De verwijzing naar de VW ID.Buzz is zeker niet uit de lucht gegrepen. Om te beginnen is de PV5 met zijn lengte van 4.695 millimeter, zijn breedte van 1.895 millimeter en zijn hoogte van 1.899 millimeter qua buitenafmetingen perfect vergelijkbaar met de Duitser. Met dat verschil dat hij zijn vier wielen nog wat meer naar de hoeken van het koetswerk duwt: de wielbasis van de Kia bedraagt maar liefst 2.995 millimeter, 6 centimeter meer dan bij de (korte) ID. Buzz.

2025 Kia PV5

Ook qua stijl hoeft de PV5 zeker niet onder te doen voor de Volkswagen. Alleen grijpt hij niet terug naar nostalgie, zoals de Duitser, maar kijkt hij resoluut vooruit. Zijn grote glazen opbouw, met zwarte dakstijlen die de indruk van een zwevend dak wekken, geven hem een futuristische look en doen hem eruitzien als een speelgoedauto op levensgrote schaal. Voeg daar ook nog een lichtsignatuur aan toe die net zo eenvoudig als grafisch is, en je bekomt een originele cocktail – zonder dat het resultaat er zo ‘scifi’ uitziet als een Hyundai Staria.

Door de elektrische aandrijving kon de neus bijzonder kort worden gehouden, terwijl de bescheiden zestienduimvelgen met daarrond banden met hoge flanken herinneren aan het feit dat de PV5 in de eerste plaats als lichte vracht ontworpen is. Dankzij een beklede voertuigbodem en veel aandacht voor de aerodynamica houdt deze PV5 het wel bij een Cx van 0,286, wat voor een bestelbusje behoorlijk knap is.

Interieur en koffer Kia PV5 Passenger (2025)

Het interieur van de PV5 baadt in het licht, en is eenvoudig, maar robuust van opzet. Harde kunststoffen maken de dienst uit, maar het geheel zit wel erg stevig in elkaar. Het stuurwiel herkennen we uit de elektrisch aangedreven personenwagens van het merk, maar voor de rest is het dashboard hier anders opgebouwd, met een scherm van 7,5 duim voor de instrumenten en eentje van 12,9 duim voor het infotainment en de navigatie.

Allebei werken ze op Android Automotive, uitgebreid met AI om de interactie tussen mens en machine te vereenvoudigen. De menustructuur zal bestuurders van een recente Kia vertrouwd overkomen, al ligt hier de klemtoon nog wat meer op gebruiksgemak.

2025 Kia PV5

Dat deze Kia PV5 Passenger in de basis een lichtevrachtvoertuig is, bewijzen ook zijn vele en handige opbergruimtes in het interieur. Instappen achterin is dankzij de wijd opengaande schuifdeuren geen enkel probleem. De koffer heeft in vijfzitsopstelling een inhoud van 1.320 liter, en is 1,31 meter diep en 1,30 meter breed tussen de wielkasten (1,52 meter tussen de wanden).

Onder de vloer zitten nog twee bergvakken – mooi meegenomen, wetende dat er in de neus geen plaats meer was voor een frunk. Voorlopig is de PV5 Passenger er enkel met vijf zitplaatsen, al volgt er op termijn mogelijk nog een zevenzitsvariant.

Motoren en prestaties Kia PV5 Passenger (2025)

De Kia PV5 rust op een nieuw elektrisch platform dat specifiek voor bedrijfsvoertuigen werd ontwikkeld en e-GMPS werd gedoopt (voor Electric Global Modular Platform for Service). Dit busje houdt het bij een 400-voltarchitectuur en wordt op de voorwielen aangedreven door een voorin gelegen elektromotor van 163 pk en 250 Nm.

Geen verpletterende waardes, maar alsnog genoeg om in 10,6 seconden 100 km/u aan te tikken (met enkel de bestuurder in de auto weliswaar).

2025 Kia PV5

De topsnelheid is begrensd op 135 km/u. Op zich zijn dat nog best behoorlijke resultaten voor een voertuig dat leeg toch minstens 2.065 kilogram weegt (en zelfs 2.145 kilogram met de grotere batterij). Van een versie met een extra motor achterin en vierwielaandrijving is voorlopig geen sprake.

Batterij, laden en rijbereik Kia PV5 Passenger (2025)

De PV5 Passenger laat de keuze tussen twee NMC-batterijpakketten: eentje van 51,5 kWh (waarvan 48 kWh bruikbaar) en een van 71,2 kWh (67 kWh netto), respectievelijk goed voor een WLTP-rijbereik van 295 en 412 kilometer.

Dankzij de interne driefasenlader van 11 kW is een lege batterij in 7 uur weer helemaal gevuld; aan een DC-snellader kan de PV5 Passenger pieken tot 150 kW aan en moet je op een klein halfuur rekenen om het batterijpeil van 10 naar 80 procent te krijgen.

2025 Kia PV5

Ook bidirectioneel laden is standaard; het gaat dan zowel over V2L-functies (voor apparaten tot 3.680 watt) als – in die landen waar dat wettelijk toegestaan is – over V2G (vehicle-to-grid) en V2H (vehicle-to-home).

Rijgedrag en comfort Kia PV5 Passenger (2025)

Gezien zijn afmetingen en gewicht en zijn al bij al bescheiden vermogen mag je van de PV5 Passenger natuurlijk geen uitzonderlijke prestaties of flitsende wegligging verwachten, en dat is ook de eerste indruk die je onderweg krijgt.

Op zich gaat het nog wel best vooruit, al is de vraag wat daarvan overblijft zodra de auto volgeladen is met passagiers en bagage. Nu, als we mogen afgaan op een korte test met de Cargo-variant met 400 kilogram ballast in het laadruim, kun je ook dan nog wel veilig mee met het verkeer.

In stadsverkeer rijdt de PV5 soepel en zacht, en blijkt hij ondanks zijn lange wielbasis verrassend wendbaar: de draaicirkel bedraagt slechts 10,1 meter. Het zicht schuin naar voren is daarentegen slecht aan de passagierskant, en zelfs ronduit rampzalig aan bestuurderszijde: de dubbele voorstijl creëert een dode hoek waarin makkelijk zowat een halve rotonde verdwijnt. Jammer, want verder is de zithouding best aangenaam voor een ‘busje’, terwijl het zicht naar opzij en naar achteren door de grote glaspartijen net bovengemiddeld goed is.

2025 Kia PV5

De ergonomie van de bestuurderspost is vrij van kritiek – het helpt natuurlijk dat Kia op het stuur nog voor échte knoppen koos om de voornaamste functies te bedienen. De PV5 Passenger neemt van de andere elektrische Kia’s het iPedal over, waarmee je via lepels achter het stuur kunt kiezen uit verschillende standen voor de remenergierecuperatie, van volledig freewheelen tot een eenpedaalmodus, al dan niet gecombineerd met een adaptieve stand.

Ook de geluiddemping is ronduit indrukwekkend, wetende dat het interieur van dit soort voertuigen functioneert als een enorme klankkast. Een sereniteit die nog in de hand wordt gewerkt door het comfort van de verbluffend vergevingsgezinde ophanging, die anderzijds toch ook koetswerkbewegingen voldoende ingetoomd houdt om onderweg onaangename verrassingen te vermijden.

Prijs Kia PV5 Passenger (2025)

Ons Spaanse testparcours, bestaande uit golvende slingerwegen, aangevuld met een stukje stad en een blitzbezoek aan de snelweg, leverde ons een stroomverbruik op van 19,8 kWh/100 km. Een knap resultaat voor een dergelijk voertuig, zeker omdat we er een stevig tempo op nahielden. Met de Cargo haalden we zelfs 16,3 kWh/100 km. Al telde dat parcours meer afdalingen, en dus meer mogelijkheden voor regeneratie.

Het gamma van de Kia PV5 Passenger combineert de twee batterijversies telkens met drie uitrustingsniveaus:

  • Kia PV5 Essential: vanaf € 37.690 (51,5 kWh) of € 41.690 (71,2 kWh)
  • Kia PV5 Plus: vanaf € 39.190 (51,5 kWh) of € 43.190 (71,2 kWh)
  • Kia PV5 Elite: vanaf € 41.290 (51,5 kWh) of € 45.290 (71,2 kWh)

Conclusie Kia PV5 Passenger (2025)

De Kia PV5 ziet er misschien minder vertederend uit dan een Volkswagen ID.Buzz, maar ook hij pakt uit met een opvallende look, een overtuigend rijgedrag en een reusachtig interieur. Daarnaast is hij best wel comfortabel – en vooral bijzonder stil – en is zijn gebruikersinterface die van een personenwagen waardig.

Ten opzichte van zijn rivaal uit Wolfsburg is hij weliswaar duidelijk minder pittig, maar dat compenseert deze Koreaan door zijn extra functionaliteit en zijn aanzienlijk lagere prijzen. Een cocktail die ook gezinnen zeker niet koud zal laten.

In dit artikel : KIA, KIA Pv5

Web Editor

Tests

Onze tests