Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Kia Soul EV: Onder spanning

Na de e-Niro is de Soul EV de tweede volledig elektrische auto van Kia. De eigenzinnige cross-over behoudt zijn rock-’n-rollkarakter en is verkrijgbaar met twee verschillende batterijen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het Concept

Toen de Soul in 2009 op de markt kwam, werd hij meteen in de categorie ‘fun’ geplaatst, met een bijzondere look en een interieur dat in een discosfeer werd ondergedompeld door roodverlichte luidsprekers. Het was een innovatief idee voor een auto en het viel in de smaak, want van de eerste twee generaties van de Soul zijn 1.627.993 exemplaren verkocht. Voor deze derde versie gebruikt Kia hetzelfde recept: zijn looks blijven origineel en de ‘nachtclubmodus’ is nog steeds van de partij.

Wat er verandert

Uiterlijk houdt hij vast aan die kubuslook, verlengd door een imposante motorkap. Een paar koetswerkplooien verzachten de lijn, maar vooral de full led-lampen zetten de toon. Een extreem fijne lichtstrip scheidt de motorkap van het radiatorrooster en de dikke neus, terwijl twee andere lichtblokken de mistlampen en richtingaanwijzers huisvesten. Het is wat gewichtig, maar het geeft hem een echte persoonlijkheid. Een ander kenmerk is de pront op de snuit geplaatste klep voor het laden. Een bewuste keuze van de constructeur na een enquête bij de gebruikers, omdat dit de eenvoudigste manier is om je op een laadpaal aan te sluiten: een stekkeringang op de flank vergt meer gesleur om in te pluggen. De achterlichten ogen dan weer heel massief, met twee ‘boemerangs’ die elkaar ontmoeten boven de achterruit. Het interieur is verkrijgbaar in het zwart of in een combinatie van zwart en grijs.

De afwerking is uitstekend. Een tof detail is de afgeronde middenconsole in de stijl van een draagbare hifiketen, met een groot aanraakscherm van 10,25 duim. Op dat scherm kun je alle iconen verplaatsen om het in te delen naar je smaak: een klein extra comforttoetsje, naast de stoelen en het fijne algemene comfort van verwarming en ventilatie in het meubilair. De koffer is daarentegen belachelijk klein: 315 liter voor een auto van 4,19 meter is weinig.

Het belangrijkste zit echter niet onder de motorkap maar onder de vloer. Net zoals de e-Niro is de Soul EV verkrijgbaar met twee verschillende batterijen en dus telkens een verschillend vermogens en dito rijbereik. Als Mid Range bestaat de batterij uit drie modules, goed voor 39,2 kWh, een vermogen van 136 pk en een rijbereik van 276 kilometer op de gemengde cyclus van het WLTP-protocol. Dat is zoals gemiddeld. De High Range doet daarentegen veel beter. Die heeft zes modules, goed voor een opslagcapaciteit van 64 kWh, een vermogen van 204 pk en een bereik van 452 kilometer.

Hoe hij rijdt

Zoals elke elektrische auto heb je de e-Soul snel onder de knie. Om de Drive-positie in te schakelen moet je een draaiknop naar rechts draaien. Je laat de rem los en de auto vertrekt vanzelf in een gewijde stilte. Sprinten verloopt stevig en continu, zonder parasitaire rol- of stroomlijngeluiden, en het rijgedrag sluit aan bij het gemiddelde van het segment, met uitzondering van wat meer uitgesproken rolneigingen bij snelle richtingsveranderingen of in scherpe bochten. Niets alarmerends, maar een iets stuggere ophanging had het gedrag kunnen verbeteren. Nu is dat meer ingesteld op comfort dan op efficiëntie, of toch in de rijmodus ‘Normal’. Er zijn vier van die rijmodi: Normal, Eco, Eco+ en Sport. Eco+ knijpt de prestaties sterk af om de batterijen te vrijwaren. De topsnelheid wordt automatisch op 90 km/u begrensd. In Eco is dat 129 km/u. Die modi worden gecombineerd met een adaptief remsysteem en met een handbediende regeneratie. Twee spatels aan het stuurwiel, een links en een rechts, laten je de motorrem sterker of zwakker maken. De Soul zit vol sensoren en wil zo geruststellend overkomen. Nieuw is het Blind Spot Collision Avoidance, dat maakt dat de auto niet kan afslaan als hij iets in de dode hoek opmerkt. Als de bestuurder beslist om toch door te gaan met het manoeuvre, zal een korte remstoot op het ongevalsrisico wijzen.

Ons verdict

Zoals altijd bij Kia is dit een mooi uitgewerkte en opmerkelijk goed uitgeruste auto. De mogelijkheid om het rijbereik te kiezen is interessant. Een minpuntje is de kleine koffer en de moduleerbaarheid. De prijzen worden pas in juli bekendgemaakt en pas in januari komt de Soul EV op de markt, maar Kia belooft dat hij iets minder duur wordt dan de e-Niro, namelijk tussen de 36.000 en de 40.000 euro. Niet bepaald gratis, maar toch.

Tekst - Philippe Jacquemotte

  • Binnenruimte
  • Rijbereik (64 kWh)
  • Comfort en uitrusting
  • Kofferinhoud
  • Rolneigingen in snelle bochten
  • Verwachte prijs 39 kWh

In dit artikel : KIA, KIA Soul

Geschreven door op