Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lancia Ypsilon

De nieuwe Ypsilon, de vierde generatie van Lancia's stadsauto, heeft vijf in plaats van drie deuren en een iets minder vrouwelijk kleedje. Maar hij behoudt wel zijn zweem van luxe in zakformaat.

Prijs
NB

De nieuwe Ypsilon maakt gebruik van een evolutie van het Small Platform van Fiat (Panda, 500). Vooraan - en dat is een primeur - worden de McPhersons geleid door een onderliggende arm van verlicht staal met een ultrahoge elastische weerstand. Dit herziene onderstel scoort goed wat betreft comfort en het terugdringen van rolgeluiden op ruwe en hobbelige oppervlakken. Het dashboard, dat ontworpen is rond een centraal instrumentenpaneel en een versnellingspook die zich op een hoog geplaatste console bevindt, geeft nog altijd de indruk dat je met een mini-eenvolumer rijdt, eerder dan met een sportieve supermini. Binnenin levert de kwaliteit van de vloerbekleding en van het dashboard een teleurstelling op.

De motoren van de nieuwe Ypsilon zijn bekend. In de stad, waar zijn spontane karakter in de smaak valt, gaat onze voorkeur uit naar de drukgevoede tweecilinder op benzine. De TwinAir blijkt minder inert bij het hernemen van bij lage toeren dan de turbodiesel MJET, die logischerwijs beter overkomt op grote wegen. Allebei genieten ze een goede geluiddemping, zonder meer. De demping van rolgeluiden is goed. In de praktijk rijdt de Ypsilon beter dan gewoon een 500 met verlengde wielbasis. Op golvende wegen schommelt hij echter nog altijd een beetje en putten in de weg verteert hij onaangenaam. Die stugheid in dergelijke slechte omstandigheden vertaalt zich niet in een levendig en nauwkeurig weggedrag, aangezien de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting vaag is en traag reageert, waardoor het moeilijk is om meteen het juiste traject te bepalen. Bovendien heeft hij maar vijf versnellingen.

De Ypsilon rijdt misschien minder aangenaam dan een Ford Fiesta of minder consistent dan een Volkswagen Polo, maar hij is zo gul met opties en chique packs voor weinig geld dat hij makkelijk zijn weg zal vinden naar het hart van vrouwelijke én mannelijke kopers die op zoek zijn naar een stijlvolle kleine auto met een gepersonaliseerde uitrusting... en niet de prijs van bij Audi of Mini willen betalen.

U kunt de Eerste Test van de Lancia Ypsilon nalezen in AutoGids 825 van 25/5/2011.

In dit artikel : Lancia, Lancia Ypsilon

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker