Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot 208 GTi

De wegen van de marketing zijn ondoorgrondelijk: na twee generaties RC komt Peugeot in het B-segment weer met een 208 GTi - net nu de tijd van de radicale GTI achter ons lijkt te liggen...

Prijs
NB

De 208 GTi neemt de jongste evolutie van de 1.6 THP over, die we met zijn 200 pk ook al kennen van de coupé RCZ en de 308 GTi, en bij Citroën van de DS4 en DS5 en zelfs - maar dan met een specifieke motorsturing - de DS3 Racing. Deze rechtstreeks ingespoten turbobenzinemotor heeft meer koppel (275 Nm vanaf 1.700 o/m) dan de beste e-HDi met dezelfde cilinderinhoud (115 pk en 270 Nm bij 1.750 Nm). Een talentvolle krachtbron dus: hij herneemt krachtig van bij lage toeren (zoals een diesel) en klimt in de toeren zoals een uiterst sportieve motor. Allemaal onder begeleiding van een suggestieve klank. De 208 GTi is enkel verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak.

In vergelijking met de andere versies van de 208 heeft de GTi, die enkel verkrijgbaar is als driedeurs, recht op bredere sporen, een specifieke lichtsignatuur, een achterklepspoiler, voorstoelen met een meer uitgesproken zijdelingse steun en een eigen interieurstijl. Om de THP 200-motor onder de kap van de 208 te krijgen moesten sommige plastic onderdelen worden aangepast, zoals de luchtfilterbehuizing en de inlaatbuis. Het radiatorrooster kon niet groter worden gemaakt. Er moest dus een ander trucje worden gevonden om de motor meer verse lucht te geven, en dus werd de grille voorzien van gekartelde latjes, waarvan de vorm de inlaatflux versnelt.

De 208 GTi, die erg efficiënt is op zijn aangepaste ophanging, kan een speelse sportiviteit voorleggen. Zijn door en door neutrale weggedrag maakt deze kleine brok zenuwen niettemin minder speels dan zijn voorgangers en vooral dan zijn illustere stamvader. Het blijft echter een bommetje, want hij is sneller dan ooit.

U kunt de Eerste Test van de Peugeot 208 GTi nalezen in AutoGids 873 van 17/4/2013.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker