Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf u nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Zoé

Met de langverwachte komst van de Zoé maakt Renault zijn kwartet van puur elektrisch aangedreven voertuigen vol. De laatste is daarbij zeker niet de minst interessante.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

De Zoé oogt dan wel compact, modern en een tikkeltje speels (met zijn alomtegenwoordige blauwe accenten), een revolutionair design is het zeker niet geworden. Het gehomologeerde rijbereik (volgens de NEDC-normcyclus) bedraagt 210 kilometer, wat echt wel aanzienlijk is. Renault is wel zo eerlijk om er zelf aan toe te voegen dat het reële rijbereik in de praktijk eerder rond de 150 kilometer draait - mits je op je rijstijl let, want wie frequent alles uit de kast wil halen, zal zelfs veeleer bij een 100 kilometer uitkomen. Het is wel erg jammer dat geen gewone stekker meer wordt bijgeleverd om de auto alsnog aan een normaal stopcontact te kunnen opladen.

In een stedelijke omgeving rijdt de Zoé heel vlot, met een alerte acceleratie (het koppel is direct beschikbaar) tot zowat 70 km/h. Over de hele test gezien, waarbij we toch wel alle rijstijlen geprobeerd hebben, draaide onze actieradius rond een reële 140 kilometer, wat niet slecht is. De auto stuurt vrij direct en het elektrisch bekrachtigde stuur geeft een nauwkeurig gevoel, met een goede centrering rond de rechtuitstand. Op de bochtige kustwegjes rond Cascais is het een plezier om er een behoorlijk tempo op na te houden.

De Renault Zoé is in onze ogen een van de eerste écht interessante compacte elektrische auto's omdat het een allrounder is. Hij biedt voldoende ruimte, rijdt aangenaam en zelfs plezierig, ziet er fris uit en is redelijk geprijsd. Het is dan ook jammer dat onze overheid - die wel de mond vol heeft over milieu en elektrische 'proeftuinen' (speeltuinen?) allerhande - op geen enkele manier voorziet in een tegemoetkoming, terwijl die in de ons omringende landen kan oplopen tot 7.000 euro en meer. Wie zei ook weer dat we als klein landje voorop moesten lopen qua innovatie?

U kunt de Eerste Test van de Renault Zoé nalezen in AutoGids 873 van 17/4/2013.

In dit artikel : Renault, Renault Zoe

Geschreven door op