De Cupra Leon kreeg even geleden een facelift, nu passeert ook de sportieve VZ-versie langs de plastisch chirurg. Deze met aangepaste bumpers en extra spoilerwerk gezegende hot hatch oogt scherp, maar het zijn de prestaties waarmee hij zieltjes hoopt te winnen...
Interieur Cupra Leon VZ
Het interieur ademt sportiviteit en kwaliteit, met Dark Chrome-details en de typische vier koperen uitlaatpijpen die de Cupra-sound kracht bijzetten. De kuipstoelen bieden een uitstekende zit, met perfecte zijdelingse steun zonder daarbij in te leveren op langeafstandscomfort.

Specs en prestaties Cupra Leon VZ
De vernieuwde Cupra Leon VZ blijft trouw aan de bekende 2.0 TSI, al wordt het vermogen van deze turbobenzine wel opgevoerd naar 325 pk. Het koppel bedraagt nu 420 Nm, waardoor deze aan een gerobotiseerde DSG-7-bak gehangen viercilinder nog wat pittiger voor de dag komt. Zo vraagt de sprint van 0 naar 100 km/u niet meer dan 5,4 seconden.

Nu wil een hot hatch zoals de Leon VZ niet enkel schitteren wanneer het verkeerslicht op groen springt, deze Cupra wil het verschil maken wanneer de wegen aan het kronkelen gaan. Daarom profiteert deze VZ-versie van een opgewaardeerd MQB-platform met een specifieke onderstelset-up met aangepaste veren en dempers. Cruciaal blijkt het elektronische VAQ-sperdifferentieel tussen de aangedreven voorwielen, dat de krachtoverbrenging in goede banen leidt en zo de tractie verzekert.
Rijden Cupra Leon VZ
Vanaf de eerste meters valt op hoe levendig de Leon VZ voor de dag komt. Deze Cupra communiceert duidelijk, geeft zoveel feedback dat je je als bestuurder altijd en overal betrokken voelt. Een zeldzaam geworden goed in deze door supersnelle, maar vaak steriele sportievelingen gedomineerde tijden.
De progressieve stuurinrichting is bijzonder precies en werkt perfect mooi met een verrassend scherpe vooras, waardoor je met vertrouwen en snelheid de bocht instuurt. Het resultaat: een uitermate wendbare en speelse hot hatch), die je heerlijk zetten kan en zo moeiteloos van richting verandert.

Het adaptieve chassiscontrolesysteem (DCC) levert uitstekend werk, past zich in milliseconden aan de omstandigheden aan en laat kiezen tussen voldoende comfort en maximale sportiviteit. De grootste verrassing blijft echter de tractie. Waar krachtige voorwielaandrijvers vaak worstelen met het hoge koppel, slaagt het sperdifferentieel erin om alles indrukwekkend netjes aan de grond te krijgen.
Uit haarspeldbochten kan je vroeg en voluit op het gas, zonder protest of tractieverlies. Dat maakt de Leon VZ zo belonend: deze Cupra waardeert precisie en inzet. Word je iets te optimistisch, dan staan de krachtige Akebono-remmen met zeszuigerremklauwen paraat voor feilloze vertraging.
Conclusie Cupra Leon VZ
De vernieuwde, tot 1.500 exemplaren gelimiteerde VZ is de krachtigste Cupra Leon met voorwielaandrijving. De technische fiche maakt dan ook indruk, al is het vooral de manier waarop dat potentieel zich aanbiedt waarmee de Spaanse hot hatch zijn vurige temperament toont.
Deze Cupra is nog een ouderwetse hot hatch: geen pure sportieveling, maar een familiewagen die een heleboel rijplezier cominteert met voldoende ruimte en dagelijks comfort. Daarom koesteren we deze Leon VZ zo.
In dit artikel : Cupra, Cupra Leon