De vijf eerdere generaties van de Prelude, die tussen 1978 en 2001 van de band liepen, waren vaak ware technologische uitstalramen – denk aan een geavanceerde ophanging, VTEC-technologie, vierwielsturing, torque vectoring, enzovoort. Alleen is de context vandaag anders: voor dure technische hoogstandjes was deze keer geen geld. En dus grepen de Japanners terug naar een bestaande basis: die van de huidige Civic.
Wie nu begint te watertanden bij de idee van een Prelude Type R, met de vurige tweeliter-turbo uit de snelste Civic, moeten we meteen teleurstellen: de Prelude neemt enkel de hybride aandrijflijn over.
Aandrijving Honda Prelude
Het werkingsprincipe van die e:HEV is intussen al een poosje bekend. Bij lagere snelheden wordt de auto op de voorwielen aangedreven door de elektromotor, al dan niet met de benzinemotor (hier een tweeliter) in de rol van generator.

Die verbrandingsmotor kan via een koppeling ook rechtstreeks verbonden worden met de voorwielen, maar omdat er geen versnellingsbak is, is dat enkel mogelijk bij hogere snelheden. In de praktijk hoef je je daar als bestuurder niks van aan te trekken, de elektronica regelt alles.
Aangezien de klemtoon op de elektromotor ligt, is die meteen ook bepalend voor het systeemvermogen en -koppel van deze nieuwe Prelude: 184 pk en 315 Nm. Veel te weinig zeg je? Hou dat oordeel nog even in beraad, want het chassis heeft ook nog wat in de pap te brokken…
Concept Honda Prelude
Het platform werd namelijk niet zomaar een-op-een overgedragen van de Civic: de wielbasis werd flink ingekort – met 13 centimeter maar liefst. Om de levendigheid te vergroten, maar ook om stilistische redenen. Dat de overhangen bij deze Prelude een stuk groter werden, bewijst zijn totale lengte van 4,52 meter, of slechts 3 centimeter minder dan de Civic. Verder is deze coupé wel 6 centimeter lager, en 8 centimeter breder.

Verder is de ophangingslay-out wél die van de Civic Type-R, inclusief die fantastische vooras met afzonderlijke fusee. Uiteraard werden de (gestuurde) schokdempers en de veren hier wel niet even beenhard afgesteld – de Prelude is tenslotte eerder een GT dan een circuitmonster.
Daarnaast rust Honda deze coupé ook nog eens uit met Brembo-remmen en uitmuntende Continental PremiumContact 6-rubbers. Combineer al die elementen met een uitgesproken negatieve wielvlucht vooraan en brede sporen, en je krijgt een smakelijk recept voor een dynamisch weggedrag.
Rijden Honda Prelude
Dat blijkt ook in de praktijk: onderstuur blijft lang uit, en met een welgemikte remstoot duw je de neus moeiteloos naar binnen. Uiteraard draagt ook het feilloze stuur zijn steentje bij, net als de onverzettelijkheid van de achterkant. Het maakt van deze Prelude een buitengewoon amusante stuurmansauto…

Of je nu het rijprogramma Comfort hebt lopen, dan wel de GT-modus (de defaultstand, en eigenlijk ook een perfect compromis) of het radicalere Sport, waarin alles op efficiëntie gericht is. Deze coupé laat zich snedig en zuiver in de bocht zetten, zonder de minste zweem van onevenwicht.
De grip lijkt wel onuitputtelijk. Deze Prelude haalt onwelvoeglijke bochtsnelheden met het grootste gemak, maar hij blijft net zo comfortabel en beschaafd als je het tempo weer laat zakken.
Transmissie Honda Prelude
Via de lepels achter het stuur kun je de remenergierecuperatie instellen in zeven niveaus, van volledig freewheelen tot een soort van eenpedaalmodus. Maar schakel de S+ Shift-functie in, en je maakt van diezelfde spatels heuse schakellepels waarmee je door acht verhoudingen kunt lopen. Niet echt natuurlijk, want er is geen versnellingsbak.

Het toerental van de benzinemotor wordt echter zo kundig aangepast (en versterkt) dat de illusie perfect is. Dat klinkt misschien heel fake, maar het werkt in de praktijk wonderwel, en draagt zo onmiskenbaar bij tot het rijplezier. Die pret hoeft je bovendien geen fortuin te kosten: met een zware voet op een veeleisend parcours kwamen wij tussen 7 à 8 l/100 km uit.
Interieur Honda Prelude
Vergeet de achterbank – daar is amper plaats voor hoofd en benen – maar voorin is het uitstekend toeven in deze coupé. De stoelen links en rechts zijn trouwens verschillend: die van de bestuurder biedt wat extra steun, die van de passagier is meer op comfort gericht.

Het dashboard is typisch Honda, in die zin dat het centrale scherm niet allesoverheersend is, en er nog flink wat fysieke knoppen overblijven. Voeg daar een kwaliteitsindruk aan toe die niet hoeft onder te doen voor de premiummerken, en je krijgt een interieur waarin je je thuis voelt.
Prijs Honda Prelude
Nu mag dat ook wel, gezien de prijs die Honda op de Prelude plakt: 49.990 euro maar liefst. Akkoord, voor dat bedrag wordt de auto wel full option geleverd, maar toch…
Conclusie Honda Prelude
Een verkooptopper gaat de nieuwe Honda Prelude niet worden, toch niet bij ons. Het is dan ook een echte liefhebbersauto, die het moet hebben van zijn looks en zijn kundige, maar ook veelzijdige rijgedrag. En die prijs? Tja, een exact even krachtige BMW 220i Coupé kost evenveel…
In elk geval, alle lof voor Honda, al was het maar om weer wat meer diversificatie te brengen op een markt waar het al (elektrische) SUV en cross-over is wat de klok slaat.