Design Hyundai Tucson (facelift 2025)
De jongste generatie van de alweer uit 2020 stammende Tucson ruilde het erg brave koetswerkontwerp van zijn voorganger voor een opvallender lijnenspel. Toen was het een dingetje, maar inmiddels heeft Hyundai voor nog meer designcontroverse gezorgd met de Ioniq 6, de Santa Fe en de Inster.

Hoofden doet deze SUV dan ook niet langer draaien, maar toch houdt deze facelift de esthetische wijzigingen beperkt tot een opgefrist smoeltje met strakker vormgegeven en beter in het radiatorrooster geïntegreerde leds – met nu vier in plaats van vijf elementen per kant.
Interieur Hyundai Tucson (facelift 2025)
Binnenin gaan de wijzigingen een stuk verder, met een zowat volledig opnieuw ingericht interieur dat zich spiegelt aan dat van de Sante Fe. Achter het nieuwe stuur prijkt nu een lange module dat de 12,3 inch metende displays van de instrumenten en het infotainment bundelt. Hoewel het even duurt vooraleer je alle biepjes van de talloze ADAS-rijhulpsystemen gesmoord hebt, toont het multimediasysteem zich uitgebreid en overzichtelijk.

Ook de ergonomie van de aircobediening kunnen we smaken, net zoals de schakelpook achter het stuur die de vroegere drukknoppen op de middenconsole vervangt. De moeiteloze draaibeweging van D naar R en andersom maakt parkeermanoeuvres een stuk eenvoudiger. De stijlvolle look en de gedegen materiaalkeuze geeft de Tucson hoe dan ook extra cachet.
Aandrijving Hyundai Tucson (facelift 2025)
Aan het onderstel en het motoraanbod raakt Hyundai niet. Het aanbod begint nog altijd bij klassieke verbrandingsmotoren, al dan niet voorzien van microhybridisering op een circuit van 48 volt. Daarnaast zijn er ook twee full hybrids, allebei op basis van dezelfde 1.6 T-GDi: een zelfopladende van 215 pk en een plug-inversie van 252 pk.

Rijden Hyundai Tucson (facelift 2025)
Wij konden die laatste uitproberen, die een stuk minder krachtig aanvoelt dan het cijfermateriaal suggereert. Anderzijds beschikt hij in de HEV-modus wel over een geslaagde sturing van zijn stekkerhybride aandrijfgeheel, zodat je zelden met een volledig leeggereden batterij onderweg bent.

Dat accupakket heeft een capaciteit van 13,8 kWh en maakt in de praktijk een elektrisch rijbereik van zowat 55 kilometer mogelijk, maar weegt wel op de rijdynamiek van de Tucson. Ondanks af en toe ietwat stugge onderstelreacties rijdt deze SUV nochtans aangenaam.
Conclusie Hyundai Tucson (facelift 2025)
Nu de focus niet langer op het koetswerkdesign ligt, merk je hoe goed de Tucson eigenlijk is. Zeker nu het interieur weer helemaal bij de tijd is. Met deze facelift levert Hyundai toch een ijzersterk totaalpakket op. Dat mag best, want de prijzen van de Hyundai Tucson zijn stevig.
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Tucson