Mercedes acht de tijd stilaan rijp voor zijn PHEV-klanten om over te stappen naar volledig elektrische aandrijving; elektrofoben of -critici verwijst Stuttgart in het geval van de nieuwe CLA door naar de zogenoemde Hybrid-versies. Laat je echter niet misleiden door die naam: het gaat slechts om een mildhybride ondersteuning op 48 volt. De benzinemotor zorgt met andere woorden nog altijd voor de hoofdaandrijving.
Techniek Mercedes CLA 200 4Matic
Of je nu voor de 180-, 200- of 220-versie van de hybride Mercedes CLA kiest, in alle gevallen gaat het om een nieuwe 1.5-viercilinder uit de FAME-reeks. Hoeveel pk’s en Nm’s die vrijgeeft, is louter een kwestie van elektronische sturing. Deze vierpitter werkt volgens de Miller-cyclus: bij lage belasting kan hij zijn inlaatkleppen langer openhouden tijdens de compressieslag, wat hem een stuk efficiënter maakt. Bovendien wordt de koppelkromme onderin opgevuld door een 22 kW sterke elektromotor, die zijn stroom haalt uit een LFP-accu van 1,3 kWh.

Die e-motor werd geïntegreerd in de gloednieuwe gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling (8G-eDCT). Hij kan in alle verhoudingen een duw in de rug geven, of net energie recupereren. In dat laatste geval wordt de verbrandingsmotor stilgelegd (dat kan tot 100 km/h) en losgekoppeld door een aparte koppeling. Daar merk je weinig van, maar de omgekeerde beweging leverde tijdens onze test af en toe een schok op. Een kwestie van finetuning?
Rijden Mercedes CLA 200 4Matic
Voor de rest schakelt deze transmissie soepel en kun je hem aan je rijstijl aanpassen via de diverse rijmodi. Ook sequentieel schakelen is mogelijk, maar helaas niet aan de hand van flippers aan het stuurwiel. Je moet daarvoor duwen en trekken aan de rechterselectiehendel aan de stuurkolom, wat minder intuïtief blijkt. Over dat stuurwiel gesproken: de virtuele schakelaars komen de ergonomie evenmin ten goede.

De Mercedes CLA 200 die we onder de billen kregen geschoven, was een 4Matic. Die kan tot de helft van de 193 pk (waarvan 30 afkomstig van de e-motor) en 250 Nm naar de achteras versluizen. De prestaties en de bochtenstabiliteit varen daar duidelijk wel bij, en wie dat wil, kan op sneeuw zelfs wat driften door de Sportmodus te activeren en het ESP uit te schakelen…
Verbruik Mercedes CLA 200 4Matic
De Mercedes CLA werd als elektrische auto ontwikkeld en daarvan profiteert de CLA Hybrid mee: dankzij de verzorgde geluiddemping en optimale stroomlijn rijdt hij opvallend stil en kan hij behoorlijk zuinig omspringen met brandstof. Met de cruisecontrol op 120 km/u zagen we het verbruik tot onder de 5 l/100 km zakken – bij vriestemperaturen én met vierwielaandrijving, nota bene. Met wat discipline haal je dus 1.000 kilometer uit een tank.

Conclusie Mercedes CLA 200 4Matic
De 200 4Matic-aandrijfcombinatie zit de Mercedes CLA als gegoten en levert flukse acceleraties op ongeacht de ondergrond. Met het spreekwoordelijke ei onder je rechtervoet rij je in de stad vaak elektrisch en op de snelweg zorgt de uitstekende stroomlijn voor verbruikscijfers die kunnen wedijveren met de betere diesels.