Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes EQS SUV (2022): Op én naast het asfalt

Geschreven door Alain Devos op

De EV-ingenieurs van Mercedes wordt weinig of geen rust gegund. De jongste aanwinst is de EQS SUV, dat is meteen ook het (voorlopige?) topmodel van het elektrische gamma. AutoGids doet de test.

169.400 €

Overzicht :

De Mercedes EQS kenden we al eventjes, die elektrische limousine leunt qua marktspositie aan bij de klassieke S-Klasse. Ondertussen lanceerde Das Haus ook de EQE, zeg maar de elektrische evenknie van de E-Klasse. Voor de twee wagens wordt het exclusief voor elektrische aandrijving ontwikkelde EVA2-platform gebruikt, het was al van bij de start duidelijk dat daar ook SUV-varianten op zouden worden geplaatst.

De Mercedes EQS SUV bijt de spits af, maar de EQE SUV loert ook al om de hoek. Ze worden beide in het Amerikaanse Tuscaloosa gebouwd, wij starten onze kennismaking met de grootste van de twee aan de voet van de Rocky Mountains in het een pak noordelijker gelegen Denver.

Koetswerk en afmetingen

Aan de Mercedes EQS zie je meteen dat het een elektrische of op zijn minst ‘andere’ auto is , de SUV-variant lijkt op het eerste gezicht vooral een… SUV. Er moest natuurlijk een goed compromis worden gevonden tussen een hoge zitpositie en het creëren van voldoende hoofdruimte enerzijds en een niet al te ongunstige aerodynamica anderzijds.

Het resultaat is dus een auto die slechts 20 centimeter hoger is dan de Mercedes EQS. Hij zou ook in een klassieke catalogus niet misstaan, met trekjes die ook wel wat doen denken aan enkele recente Amerikaanse en in de VS heel populaire SUV’s uit Azië. Op wat welvingen in de ‘valse’ motorkap na, vallen vooral de gladde oppervlakken en de kale achterklep op. Net als bij de EQS, komen de deurklinken enkel (automatisch) tevoorschijn als je ze nodig hebt. De niet echt als een streling voor het oog te omschrijven treeplanken onderaan de flanken neem je er best alleen bij als je af en toe aan terreinrijden denkt te zullen doen. Alhoewel, volgens Mercedes verbeteren die dingen de stroomlijn van de auto zelfs nog een beetje.

Review 2022 Mercedes EQS SUV

>> Lengte: 5.125 mm - breedte: 1.959 mm - hoogte: 1.718 mm

Interieur en kofferruimte

De Mercedes EQS SUV komt (optioneel) met hetzelfde Hyperscreen als de EQS. De door een gigantische glasplaat ogenschijnlijk naadloos met elkaar verbonden schermen (voor bestuurder, middenconsole en passagier) zien er schitterend uit, de bediening is door de vele beschikbare mogelijkheden haast onvermijdelijk behoorlijk complex en vraagt dus wat studiewerk. De afwerking van de auto is subliem, de ronde radiatorroosters zorgen nog voor een leuke retrotoets.

Achterin de Mercedes EQS SUV zijn er natuurlijk wel nogal wat verschillen met de EQS. De achterbank laat zich over een afstand van 13 centimeter elektrisch verschuiven, kwestie van de toegang tot de extra (zij het optionele) zitjes achterin te vergemakkelijken en de daar plaatsnemende passagiers voldoende beenruimte te bezorgen. Tot 1,80 meter is het daar nog vrij comfortabel zitten. Het laadvolume van de koffer varieert van 195 (met alle zetels rechtop) tot 2.100 liter, dat laatste cijfer slaat op de versie zonder derde zitrij.

Review 2022 Mercedes EQS SUV

>> Koffervolume: 195-2.100 liter

Specificaties en prestaties

De Mercedes EQS SUV 580 komt met twee motoren van samen 544 pk (of 400 kW) en 858 Nm. De 450+ heeft slechts één en dus achterin gemonteerde elektromotor, die levert 360 pk (265 kW) en 568 Nm. Je kan dat instapmodel echter ook met 4Matic krijgen, met een maximumkoppel van in dat geval 800 Nm.

Zowel de 450 als de 580 hebben een tot 210 km/u beperkte topsnelheid. De eerste spurt desgewenst in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u, met de vierwielaandrijving van de 4Matic-variant lukt die oefening in 6 seconden. Als 580 4Matic schiet de Mercedes EQS SUV natuurlijk nog wat vlotter uit de startblokken, daarmee rij je na 4,6 seconden al 100 km/u.

Mercedes EQS SUV

>> Motoren: 450+, 450 4Matic, 580 4Matic

Rijbereik en oplaadmogelijkheden

De capaciteit van de batterij bedraagt zo’n 108 kWh. In Europa komt de wagen standaard met een interne oplader van 11 kW, je kan opleggen voor een variant van 22 kW die de laadtijd zowat halveert. Met een snellader moet een kwartier al volstaan voor 250 kilometer rijbereik (in de 450) en met 200 kW op gelijkstroom krijg je een tot 10% van zijn capaciteit teruggevallen accu in zowat een half uur weer op 80%. Ook de maximale autonomie van de elektrische Mercedes EQS SUV is indrukwekkend, in echt ideale omstandigheden kan je voor de 450 rekenen op een dikke 630 kilometer. Dat gaat samen met een verbruik van nog geen 20 kWh per 100 kilometer, maar in de Amerikaanse bergen konden we dat voor dit zwaargewicht toch wel zuinig te noemen resultaat bedrijpelijkerwijze nog niet echt bevestigd zien. De 580 haalt net geen 600 kilometer, het WLTP-verbruik bedraagt 20,9 kWh/100 km.  

Mercedes EQS SUV 

Rijgedrag

We reden de nieuwe Mercedes EQS SUV als 450 en als 580, maar het was met die laatste dat we de meeste van onze testkilomers door het centrum van Denver, de prairies errond en de amper enkele tientallen kilometer verder ‘beginnende’ Rocky Mountains aflegden. In de stad lijkt het enige echt merkbare verschil met de EQS de hogere zitpositie. Bij het rustig meeschuiven met het gedisciplineerde en in zo’n middelgrote Amerikaanse metropool ook niet al te drukke verkeer is het genieten van het comfort, de luxe en de vele veiligheidsnufjes die je vlot van downtown naar de buitenwijken en weer terug brengen.

Ondanks een toch wel enorm leeggewicht van 2.620 tot 2.735 (voor de 580) kilo heeft de Mercedes EQS SUV ook geen enkele moeite met een vinnige bergrit. In de Eco-stand krijg je wel het gevoel een zware aanhangwagen mee te slepen, daar valt dan ook geen plezier aan te beleven. En in Sport stijgt het verbruik aanzienlijk, dus lijkt Comfort het ideale compromis. Flitsende acceleraties en hernemingen blijven altijd mogelijk, dat geldt trouwens evengoed ook nog voor de minder krachtige 450.

Net als de EQS komt de Mercedes EQS SUV komt met vierwielsturing. Standaard draaien de achterwielen tot 4,5 graden mee, maar je kan opleggen voor 10 graden en een dan ook nog wat kleinere draaicirkel van 11 meter. Op enkele van de allicht meest kronkelende wegen van de VS voel je natuurlijk meteen dat de EQS SUV geen sportwagen is. Het is echter best wel straf hoe snel je ook vergeet met wat voor kolos je onderweg bent. Het hogere koetswerk vertoont opmerkelijk weinig rolneiging en de auto laat zich met een groot gemak van bocht naar bocht jagen. In die mate zelfs dat we onze voorzichtigheid geleidelijk kunnen laten varen, de EQS SUV is dynamisch tot meer in staat dan we vooraf hadden verwacht. Als dan af en toe blijkt dat we een bocht bij het aansnijden verkeerdelijk wat minder scherp hebben ingeschat dan hij in werkelijkheid is, brengt lichtjes bijremmen hem evenmin uit zijn evenwicht. De besturing is zowel licht als direct, de Sport-stand lijkt daarbij ook weinig verschil te maken.

Tegelijk blijft ook het rijcomfort subliem, dankzij een ophanging met luchtvering en actieve dempers. Maar toont de EQS zich door zijn extra gewicht en net wat strakkere demping al iets minder wollig dan de uitermate comfortabele S-Klasse, dan lijkt het voor de nog zwaardere Mercedes EQS SUV nog wat verder in dezelfde richting te zijn geëvolueerd. Wat beslist geen nadeel hoeft te zijn.

Voor het remmen kan je kiezen uit verschillende programma’s, waaronder het zogeheten éénpedaalsturen met extreem veel motorrem. Die kan je omgekeerd ook helemaal uitschakelen, waardoor de auto bij het lossen van het gaspedaal bijna oneindig lijkt ‘uit te bollen’. Er is ook nog een Auto-functie, dan wordt een en ander automatisch en via de input van allerhande waakhonden geregeld.

De van 4Matic voorziene varianten van de Mercedes EQS SUV trekken zich ook goed uit de slag op zelfs een al behoorlijk zwaar terrein. Geholpen door de vrij hoge bodemvrijheid, de zowat op de hoeken van de van de auto geplaatste wielen en een rijprogramma met een reeks elektronische hulpmiddeltjes, overwinnen we met gemak steile hellingen en dito afdelingen en een reeks putten en bulten waarop heel wat ‘klassieke’ SUV’s en zeker cross-overs al snel zouden stranden. We mogen best wel gekke dingen doen met de Mercedes EQS SUV, het hoge koppel en de speciaal voor de gelegenheid gemonteerde terreinbanden maken er een koud kunstje van. Ook nog knap, toch voor een elektrische auto, is dat je tot 1.800 kilo mag slepen.

Mercedes EQS SUV

Belgische prijs Mercedes EQS SUV

Je moet een dikke 119.000 euro neertellen voor de goedkoopste Mercedes EQS SUV, je krijgt dan een behoorlijk goed uitgeruste presterende 450+ Luxury Line mee. De voor sneeuw- en andere avontuurlijke reizen meer voor de hand liggende 4Matic-versie kost minstens 126.445 euro en het 580-topmodel met de twee motoren 169.400 euro. Tenzij je echt nood aan het extra vermogen denkt te hebben, lijkt de 450 4Matic ons de beste keuze.

Mercedes EQS SUV

Mercedes EQS SUV – Verdict AutoGids

Wie eventjes dacht dat de opkomst van elektrische auto’s de SUV-rage een halt zou toeroepen, zal zijn vergissing ondertussen wel al hebben ingezien. We vermoeden dan ook dat de Mercedes EQS SUV populairer wordt dan de EQS. Met de grotere laadruimte, de mogelijkheid hem als zevenzitter te krijgen en natuurlijk ook zijn terreinvaardigheden, is die auto een pak veelzijdiger dan de limousine.

Maar als die extra functionaliteit echt geen must is, zouden wij toch voor de EQS gaan. Al wachten we voor ons definitieve oordeel graag nog een test met de voor binnenkort verwachte Mercedes EQE SUV af, misschien wordt dat dan wel de beste keuze.

 

  • Elegante verschijning
  • Fraai en functioneel interieur
  • Zelfs geschikt voor terreinrijden
  • Stevige prijzen
  • Vrij complexe infotainmentbediening
  • Verbruik bij sportieve rijstijl

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQS

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker