Omstreden designmatige keuzes, en het rijplezier dat steeds verder naar de achtergrond verschuift om plaats te maken voor overcomplexe technologie en digitale bling: het voelt allemaal alsof BMW stilaan op de grenzen van zijn huidige line-up botst. Ook in München zelf voelden ze blijkbaar de noodzaak aan om hun merkidentiteit te herdefiniëren in een autolandschap dat almaar meer geconnecteerd en elektrisch wordt.
Vandaar dus de Neue Klasse, een modellenlijn met dezelfde doelstellingen als hun gelijknamige stamvader uit eind jaren zestig: BMW opnieuw op de kaart zetten in het premiumsegment. Het eerste model dat mag gebruikmaken van deze gloednieuwe architectuur, wordt de nieuwe BMW iX3. Wij mochten in avant-première al eens gaan testrijden met een zwaar gecamoufleerd exemplaar. Op dus naar Zuid-Frankrijk, naar BMW’s r&d-centrum in Miramas.
Design BMW iX3 (Prototype 2025)
Door die schutkleuren is het uiteraard erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om al een definitief oordeel te vellen over de looks van de nieuwe BMW iX3. Toch is het duidelijk dat deze tweede generatie van het model rechtstreeks de mosterd is gaan halen bij de Vision Neue Klasse X. De proporties sluiten daarmee opnieuw aan bij het evenwicht en de présence die eigen is aan de BMW’s van vroeger.
Uiteraard gaat het hier over een SUV, maar de volumes, de afmetingen en de spanning in de flanken zouden het geheel ‘lichter’ moeten doen ogen dan bijvoorbeeld het geval is bij de huidige X3 en elektrische iX.

Het interieur trekt die lijn door, met een strak en sober dashboard, al lijkt dat hier wel completer – en hopelijk ook beter afgewerkt – dan in de gewone X3. Centraal staat hier de nieuwe ergonomische architectuur van het merk. De binnenruimte is royaal, zoals je dat mag verwachten van een elektrische SUV in dit segment, en in elk geval groter dan in een Porsche Macan of Audi Q6 e-Tron bijvoorbeeld..
Connectiviteit BMW iX3 (Prototype 2025)
De voornaamste nieuwigheid in het interieur kennen we ook al uit de Vision Neue Klasse-conceptcars: de Panoramic iDrive, een soort van virtuele strip die onderaan op de voorruit wordt geprojecteerd over de volledige breedte daarvan. Ze is ingedeeld in drie zones: die voor de bestuurder toont de essentiële rijgegevens en vervangt op die manier de klassieke instrumenten, de centrale zone en die recht voor de passagier kunnen geconfigureerd worden en allerlei dingen weergeven, van het weer over de multimedia tot uitgebreide ritgegevens, enzovoort.
Daarnaast blijft BMW ook trouw aan het centrale aanraakscherm, al is dat net als in de Neue Klasse-conceptcars hier wel parallellogramvormig. Dat maakt een meer ergonomische integratie mogelijk, waardoor je als bestuurder nu tot in alle uithoeken kunt zonder dat je je voorover hoeft te buigen. De interface draait op het nieuwe BMW OS X en combineert vereenvoudige menu’s met een shortcut naar de rijmodi (daarvan zijn er trouwens minder dan voorheen).
Uiteraard is ook AI van de partij, om de respons en de leermogelijkheden van deze interface te vergroten. De nieuwe assistant kan zelf ook herkennen wie van de inzittenden een vraag stelt of een instructie geeft, om bijvoorbeeld de ventilatie naar de juiste persoon in de auto te richten of de massage of de verwarming van de juiste stoel te activeren.
Tot slot heeft BMW ook een nieuwe generatie ontwikkeld van het head-updisplay, dat gegevens rond de navigatie en (semi)autonoom rijden rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder projecteert. De knoppen op het stuur gaan oplichten wanneer ze worden gebruikt, en tonen dan de gepaste icoontjes: multimedia, rijhulpsystemen, enzovoort.
Kenmerken en laden BMW iX3 (Prototype 2025)
De uitgebreide technische kenmerken van de nieuwe iX3 worden pas in september 2025 bekendgemaakt, maar BMW gaf wel al wat gegevens vrij rond de zesde generatie van zijn elektrische aandrijving. Centraal daarin staat een nieuwe generatie ven compactere en lichtere, maar tegelijk alertere elektromotoren. Ze worden gevoed door een batterijpakket met een hogere energiedichtheid dat een WLTP-rijbereik tot 800 kilometer mogelijk moet maken.
Snelladen op gelijkstroom zal mogelijk zijn tot 400 kW, genoeg om in 10 minuutjes 350 kilomter actieradius te recupereren. Daarvan kregen we tijdens deze kennismaking ook een overtuigende demonstratie, al is het natuurlijk afwachten wat dat geeft in de werkelijkheid. Om dergelijke laadsnelheden te halen heb je DC-snelladers nodig die op 800 volt werken, terwijl het gros van de laadpalen in België nog op 400 volt werkt. Aan dergelijke palen laden zal wel mogelijk zijn met de nieuwe BMW iX3, maar uiteraard niet met dezelfde snelheden.

Verder zal de iX3 – net als alle modellen uit de Neue Klasse – uitgerust zijn met V2L-functies (vehicle-to-load, om apparaten tot 3,7 kW aan te sluiten), maar ook geschikt zijn voor V2H (vehicle-to-home, om je huis van stroom te voorzien) en V2G (vehicle-to-grid, om energie op het net te kunnen zetten) en later zelfs voor V2X (vehicle-to-vehicle). Al haast BMW zich wel om erbij te vertellen dat die V2H- en V2G-functies niet overal meteen beschikbaar zullen zijn; de uitrol ervan is afhankelijk van lokale wetgeving.
ADAS en autonoom rijden BMW iX3 (Prototype 2025)
Tijdens deze kennismaking met een prototype van de iX3 lag de klemtoon vooral op de rijhulpsystemen, die BMW adaptiever en coöperatiever heeft willen maken – de Beiers spreken zelfs over een ‘symbiose’. Concreet vinden we de gebruikelijke ADAS-systemen terug, waaronder een actieve spoorassistent, automatische rijstrookwissels, een slimme cruisecontrol en een inhaalassistent.
De grote nieuwigheid is de manier waarop die laatste werkt: de bestuurder hoeft het stuur niet langer vast te houden; zodra de snelheid vastligt, volstaat het dat je naar de buitenspiegel kijkt aan de kant waarnaar je wilt uitwijken, en de auto voert het manoeuvre uit zichzelf uit, in alle veiligheid en geleidelijkheid. Erg efficiënt allemaal.

Wil je dat liever niet, dan kun je als bestuurder nog altijd manueel tussenbeide komen, zonder noemenswaardige weerstand in stuur of pedalen. Zodra je het stuur weer loslaat, neemt de elektronica het opnieuw over en zet het de gekozen instellingen verder. Een grote stap voorwaarts die meer vertrouwen inboezemt en de bestuurder meer vrijheid laat.
Dit bijzonder overtuigende zelfrijdende systeem is zowel werkzaam in stadsverkeer als op snelwegen (tot 130 km/u, en voor zover de lokale wetgeving dat toelaat). In Duitsland zal het van bij de lancering van de iX3 beschikbaar zijn, andere landen kunnen later volgen, zodra ook daar de wetgeving is aangepast.
Rijgedrag en comfort BMW iX3 (Prototype 2025)
Daarnaast konden we dit prototype van de BMW iX3 ook al over de verschillende testpistes van Miramas sturen en stond er zelfs een stukje openbare weg op het programma. Het eerste wat opvalt, is het stuur, dat (eindelijk) opnieuw wat gewicht heeft en enige feedback geeft. Zo goed als in de tijd van de hydraulische stuurbekrachtiging wordt het nooit, maar de feeling is wel aanzienlijk beter dan bij de recentste BMW’s.
Verder wist deze iX3 ons ook aangenaam te verrassen door zijn uitstekende compromis tussen koetswerkbeheersing (met nog net genoeg rol-, duik- en steigerneigingen om de reacties goed aan te kondigen) en een hoogstaand veercomfort. Ook dat was bij veel recente BMW’s vaak wel even anders, die ofwel te slap ofwel te hard waren opgehangen. En het strafste van alles: BMW heeft klassieke, passieve schokdempers gebruikt – niet eens frequentieselectieve exemplaren of dempers met een hydraulische bumpstop.

Ook rijdynamisch zijn er geen klachten: deze SUV voelt duidelijk lichter aan dan hij in werkelijkheid is, en getuigt van een natuurlijke levendigheid. Op een kletsnat wegdek is het een koud kunststje om de auto in een lichte slip te zetten – over de achterwielen of de vier wielen, afhankelijk van je skills en de snelheid, maar altijd op een geruststellend geleidelijke manier.
Of hoe je in deze nieuwe iX3 een stukje terugvindt van het speelse achterwielaangedreven karakter van de BMW’s van weleer. Al doet het evenwicht eerder denken aan dat van een auto met middenmotor, als gevolg van het erg lage en centraal tussen de assen gelegen zwaartepunt.
Conclusie BMW iX3 (Prototype 2025)
We moeten een slag om de arm houden, aangezien het hier nog maar om prototypes gaat, maar BMW lijkt met deze nieuwe iX3 wel een gezonde en leuk rijdende basis te hebben ontwikkeld, die aangevuld wordt met uitzonderlijk goed afgestelde rijhulpsystemen en elektronica die perfect samenwerken met de bestuurder. Met als resultaat een rijplezier dat doet terugdenken aan de BMW’s van vroeger, maar dan vertaald naar de moderne tijden.
Het is afwachten of die goede indrukken bevestigd worden in een klassieke test, maar het lijkt erop dat BMW met deze Neue Klasse niet zomaar begint aan een nieuw hoofdstuk, maar aan een volledig nieuw boek.