Na zijn lancering in 2012 (onder de interne codenaam ‘117’) en zijn eerste generatiewissel in 2019 (als ‘118’) vat de Mercedes CLA nu een nieuw hoofdstuk aan, met een volledig herwerkte derde generatie. Die luidt het MMA-platform in (Mercedes Modular Architecture), een technische basis op 800 volt die als fundament zal dienen voor verschillende toekomstige compacte modellen van het merk.
Design Mercedes CLA
Mercedes heeft veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de CLA Coupé. We kunnen niet echt meer spreken van een ‘grille’, maar van een verlicht paneel met maar liefst 142 sterren. De full-ledkoplampen sluiten aan op een lichtstrook die over de voorsteven loopt en de krachtige visuele identiteit van het model accentueert.
In de optionele Multibeam-ledkoplampen is het sterlogo in de dagrijlichten verwerkt (in de standaardkoplampen is dat gewoon een verchroomde ster). De achterlichten – ook in stervorm – zijn met elkaar verbonden door een lichtband die oplicht wanneer de bestuurder aankomt of weggaat.
Koetswerk en afmetingen Mercedes CLA
De vierdeurscoupé blijft trouw aan het slanke profiel van zijn voorgangers. In vergelijking met de vorige generatie is de elektrische Mercedes CLA 4 centimeter langer (4,72 meter), maar de wielbasis nam met 6,1 centimeter toe, wat ten goede komt aan de achterpassagiers... die weliswaar minder beenruimte hebben, maar wel meer hoofdruimte.
De elektrische CLA moet bestuurders met range anxiety geruststellen, en Mercedes heeft alles in het werk gesteld om daarin te slagen, door de ervaring te benutten die de constructeur heeft opgedaan met het prototype EQXX. Dat begint met een geavanceerdere stroomlijnkuur die de luchtweerstandscoëfficiënt (cx-waarde) verminderen tot 0,21.
Interieur Mercedes CLA
Het interieur is ruim op de voorste plaatsen, maar ook achterin, waar je zelfs met een lengte van 1,87 meter zonder al te veel moeite kunt plaatsnemen. De sfeer wordt gekenmerkt door veel lichtinval dankzij het standaard panoramische glazen dak, dat voldoende hoofdruimte biedt (wat altijd een probleem was voor lange mensen in de CLA).
Het stuurwiel heeft het bekende ontwerp met ‘dubbele spaken’, maar de middenconsole met twee niveaus is nieuw. Ze neemt iets meer ruimte in beslag, maar getuigt van een goed ergonomisch inzicht.
Meer bepaald naar het nieuwe MBUX Superscreen, dat bestaat uit drie schermen: het digitale instrumentenpaneel (10,25 duim), het centrale infotainmentscherm (14 duim) en een derde scherm (van eveneens 14 duim) waarop de voorste passagier filmpjes kan bekijken of kan gamen.
Het resultaat: een steeds intuïtievere interface, een doorgedreven personalisatie en een applicatiebeheer dat nog meer is zoals op een smartphone.
Koffer Mercedes CLA
De kofferruimte is 50 liter kleiner dan bij de vorige CLA en bedraagt nu 405 liter, maar Mercedes introduceert voor het eerst een frunk. Dat werd tijd! Deze holte van 101 liter biedt veel meer mogelijkheden dan alleen het opbergen van kabels.
Binnenkort vervoegt de wat ruimere en iets handigere CLA Shooting Brake het gamma, met een maximaal laadvolume van 1.290 liter.
Aandrijving Mercedes CLA
Bij zijn lancering is de CLA verkrijgbaar in twee uitvoeringen: 250+ met een enkele motor en 350 4Matic met twee motoren. Het gaat om modules van een nieuwe generatie die in eigen huis worden geproduceerd. De belangrijkste motor is op de achteras geplaatst en levert 272 pk. De 350 4Matic heeft er een tweede op de voortrein, voor een totaal vermogen van 354 pk.
De grote nieuwigheid is de integratie van een transmissie met twee versnellingen, een primeur in dit segment. Een keuze die zorgt voor een evenwicht tussen de nood aan vermogen bij het vertrekken (om weg te schieten als een raket of om een aanhangwagen te slepen) en aan een maximale soepelheid bij snelwegsnelheden.
Batterij, laden en rijbereik Mercedes CLA
De CLA Coupé vat zijn carrière aan met een grote (NMC-)batterij van 85 kWh die is uitgerust met nieuwe grafiet/siliciumanodes, wat een 20 procent hogere energiedichtheid oplevert ten opzichte van conventionele grafietanodes. Het resultaat: een WLTP-actieradius tot 792 kilometer voor de CLA 250+, dankzij een gemiddeld verbruik dat kan dalen tot 12,2 kWh.
Die ochtend vertrokken we met 79 procent batterij. Na onze testrit van 219 kilometer gaf onze boordcomputer een niveau van 48 procent aan en een theoretische resterende actieradius van 342 kilometer, bij een gemiddeld verbruik van 12,7 kWh/100 km. Kortom: 30 procent om meer dan 219 kilometer te rijden, dat maakt dat je in de praktijk met een gerust hart kunt rekenen op 600 kilometer.
Om op te laden gebruik je de AC-lader van 11 kW of de snelle DC-lader die tot 320 kW aankan. Als je een voldoende krachtige snellader vindt, kun je in amper tien minuten 325 kilometer rijbereik terugwinnen. Eind dit jaar zal een versie met een kleine lithium-ijzerfosfaatbatterij (LFP, 58 kWh) het gamma vervolledigen.
Rijden Mercedes CLA
Van bij de eerste testkilometers verbergt de elektrische CLA zijn aanzienlijk hogere gewicht (minimaal twee ton voor onze CLA 250+ en ongeveer 100 kilogram meer voor de 350 4Matic). Om goed met die massa overweg te kunnen krijgt de vierdeurscoupé een ophanging die de hogere segmenten waardig is: vooraan een MacPherson-as met drie armen en achteraan een multilinkexemplaar.
De afstelling is niet te stug, maar de schokdempers reageren wel droog op snelheidsremmers. De zachtheid van een EQE is dus ver weg. Maar doordat hij stevig op de weg wordt geduwd door zijn grote batterij, is de CLA erg prettig om mee te rijden. De vier modi voor remenergierecuperatie (lichte, versterkte, intelligente of geen recuperatie) zijn uitstekend afgesteld.
Prestaties Mercedes CLA
Weet dat de CLA 250+ (272 pk) al meer dan goed accelereert, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden (4,9 seconden voor de 350 4Matic). In Duitsland zou je zonder problemen 210 km/u halen. Ja, met zo’n rijbereik kun je het je veroorloven om vaker sneller te rijden.
De motoren zijn stil – een pluspunt –, maar Mercedes heeft een achtergrondgeluid van een verbrandingsmotor toegevoegd... dat eerlijk gezegd best geslaagd is. Tenminste wat het fake motorgeluid betreft, want we zijn minder fan van de ufoachtige geluiden en andere synthesizerexperimenten.
Prijs Mercedes CLA
We kunnen alleen maar lof hebben voor de technologische prestaties van de nieuwe CLA Coupé, maar doordat hij een soort mini-EQS wordt, schieten zijn prijzen omhoog. De CLA 250+ kost minimaal 56.870 euro (Business Edition)...
Voor de 350 4Matic is dat 68.607 euro, maar dan wel al in het AMG-uitrustingsniveau. Wellicht is dit dan ook uitsluitend een auto voor professionals, zelfstandigen en mensen die een bedrijfswagen genieten. Dit lijkt geen spek voor de bek van particulieren... tenzij de toekomstige hybrideversie (met een verbrandingsmotor van 1,5 liter) aanzienlijk minder duur zal zijn.
Conclusie Mercedes CLA
De CLA is meer dan alleen een nieuw model, hij belichaamt de hernieuwde vechtlust die Mercedes nodig had, door de concurrentie met hun wapens te bestrijden in plaats van zijn eigen gang te gaan. De elektrische CLA heeft alles in huis om enkele gevestigde waarden, zoals de Tesla Model 3 en de BMW i4, van hun troon te stoten.
Het is de slimste Mercedes ooit gebouwd, met de nieuwste digitale technologie, geoptimaliseerd op elektrisch gebied en perfect afgestemd op de huidige behoeften van wagenparkbeheerders en de meeste fleetrijders. In dat segment voorspellen we dat hij het uitstekend zal doen, maar particulieren zullen nog zeldzamer worden in de showrooms van het merk.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLA-Klasse
