Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Camry: berline zoekt bestuurder

De Camry, een grote drievolumer, is terug. Nu moet deze hybride Toyota een plek veroveren op een markt vol SUV’s. Geen eenvoudige opdracht, al kan hij enkele stevige troeven naar voren schuiven.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het Concept

Dit is de achtste generatie van de Camry, een in 1982 geboren drievolumeberline. Een oude kennis, die ons land in 2004 verliet ten voordele van de meer Europese Avensis. Destijds begon de Camry aan zijn zesde generatie, die nooit tot hier kwam, net zomin als de volgende. De auto die we hier ontdekken, komt er dus pas vijftien jaar en twee generaties later. De Camry is in zijn segment een ster, vooral in de Verenigde Staten, Azië en Rusland. Het is de best verkochte berline ter wereld: 19 miljoen exemplaren en een jaarlijkse productie van 700.000 stuks. Maar hoe zit dat bij ons?

Krachtig ontwerp

Deze nieuwe generatie komt met zijn beste troeven naar ons. In de eerste plaats zijn ontwerp: krachtig en autoritair. Heel Amerikaans. Het radiatorrooster is bijzonder imposant en wordt verlengd met een kleine spoiler die hem een vleugje sportiviteit geeft. De koetswerklijn loopt achteraan omhoog en er zijn niet te veel typisch Japanse franjes toegevoegd. Hij heeft een sobere en waardige uitstraling, zoals het een berline van deze categorie betaamt. Ook het interieur rijdt een foutloos parcours, met kwaliteitsvolle materialen, gemousseerde kunststoffen, een perfecte assemblage en zacht leer. Een en ander leidt tot een gezellige sfeer. Het designbureau heeft ook zijn handtekening achtergelaten op de middenconsole, met een S-vormige uitsnijding die het gevoel van een naar de bestuurder gerichte cockpit versterkt.

De Camry rust op het GA-K-platform, dat gekenmerkt wordt door een lager zwaartepunt en een grotere stijfheid en dat de volumes beter benut. Hij biedt een reëel en uitstekend comfort. De vloermatten zijn dik, de stoelen omarmen je en zijn elektrisch verstelbaar. Dat is zeker zo wanneer je de Camry bestelt met het optionele Executive Pack, dat de achterbank omtovert tot een salon (zie kaderstuk). Het comfort wordt versterkt door de lange wielbasis van 2,82 meter, waardoor er veel beenruimte achterin is, zelfs wanneer de voorste plekken door grote mensen worden bezet. De koffer mag daarentegen ruim zijn met zijn 524 liter, hij is ook laag. En terwijl de achterbank standaard neerklapbaar is in een verhouding 1/3-2/3, is de laadopening aan de krappe kant.

Echte reisberline

De verbrandingsmotor is een 2.5 met 177 pk en 221 Nm. Daarnaast zit een elektromotor die het tot 88 kW schopt. Samen komen ze aan 218 pk, voldoende om de auto naar een top van 180 km/u te brengen en in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u te laten optrekken. Uiteraard is er niets sportief aan deze 4.885 millimeter grote berline, en dat bleek ook tijdens onze rit. We mochten de Camry testen in Kroatië, op een 350 kilometer lang parcours dat bestond uit snelwegen, hoofdwegen en bergbaantjes.

We gingen omhoog en omlaag en naar links en naar rechts met steeds hogere snelheden, en de auto toonde al snel zijn grenzen. Het stuur is voldoende zwaar, maar geeft slechts weinig informatie door. De voortrein is matig precies en hoewel het chassis zich braaf gedraagt, besef je al snel dat sportiviteit geen deel uitmaakt van zijn roeping. Daardoor kies je voor een meer vloeiende en nog net een beetje dynamische rijstijl, waarbij de auto zich meer in zijn element voelt. Hij rijdt gezond en aangenaam en snijdt bochten aan zonder zich erop te storten.

Efficiënte hybride

Aan Toyota moet je niet uitleggen hoe je een efficiënte benzinehybride bouwt. De Prius kwam ondertussen alweer 22 jaar geleden op de markt en de expertise van de constructeur op dit domein moet niet meer worden bewezen. Toyota belooft dat een gemengd wegparcours met deze hybride voor de helft in de elektrische modus zou kunnen worden gereden. En dat klinkt geloofwaardig. Bij het vertrekken en op voorwaarde dat je zacht met het gaspedaal omgaat, is de Camry bereid om tot 60 km/u op te trekken zonder zijn verbrandingsmotor aan te spreken.

De elektrische modus blijft beschikbaar tot 120 km/u. Je moet dan eerst wat snelheid maken, vervolgens volledig van het gas gaan en dan je snelheid aanhouden, een taak waar de elektromotor zich graag mee belast. Met dat spelletje hebben we ons verbruik kunnen drukken tot 4,5 l/100 km. Jawel, je kunt de elektrische modus forceren, maar dat werkt enkel bij lage snelheid, want zelfs in deze configuratie schiet de benzinemotor weer te hulp zodra je een beetje optrekt. Daarom valt het rijbereik in zuiver elektrische modus niet te berekenen.

Op veiligheidsvlak is de uitrusting conform de geldende normen, met onder meer een automatische noodremfunctie, voetgangerdetectie en een waarschuwing voor obstakels achter de auto die niet zichtbaar zijn in de buitenspiegels, met indien nodig een automatische remingreep. Toyota biedt een garantie van vijf jaar of 200.000 kilometer en van tien jaar op de batterij van het hybridesysteem op voorwaarde dat de auto jaarlijks wordt onderhouden en getest in het officiële netwerk.

Verdict

Deze Toyota is onbetwistbaar een goede reisberline: comfortabel en performant. Zijn efficiënte hybride aandrijflijn laat hem snel overschakelen op de elektrische rijmodus, waardoor hij een laag verbruik kan garanderen en prat kan gaan op een CO2-normuitstoot van 95 g/km. Alleen jammer dat de drievolumearchitectuur niet meer in de smaak valt bij autokopers. Toyota verwacht er in de laatste zes maand van dit jaar maar 200 van te verkopen en er komt geen vijfdeursversie of break. Wie moet hij dan verleiden? De fleetsector en taxibedrijven misschien, die gehecht zijn aan comfort en robuustheid.

Tekst Philippe Jacquemotte

  • Binnenruimte
  • Performant hybridesysteem
  • Verbruik
  • Weinig praktische koffer
  • Zinloze ‘manuele’ schakelmodus
  • Stroomlijngeluiden

In dit artikel : Toyota, Toyota Camry

Geschreven door op