Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Up A/CNG

Vanaf nu is de Up verkrijgbaar met vijf deuren, en Volkswagen profiteert van de gelegenheid om ook een gerobotiseerde versnellingsbak en een CNG-versie aan het gamma toe te voegen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Deze kennismaking met de vijfdeurs-Up zou echter slechts van een relatief belang zijn geweest als Volkswagen niet de kans had gegrepen om ons meteen ook de Up met automatische versnellingsbak aan de tand te laten voelen. Die nieuwe transmissie is in feite de gerobotiseerde variant van de manuele vijfbak die we ook in de 'normale' Up terugvinden. Net zoals zijn manuele tegenhanger valt ook deze versnellingsbak op door zijn lange verhoudingen, die bedoeld zijn om het verbruik van de 1.0-driecilinder te drukken. Op het testparcours werd duidelijk dat deze versnellingsbak voorrang geeft aan een laag verbruik en bedieningsgemak boven rijdynamiek. Op zich is dat geen onlogische keuze.

Nog een nieuwigheid is de introductie van een CNG-versie van de Up. Compressed Natural Gas (bij een druk van ongeveer 200 bar gecomprimeerd aardgas) is niet te verwarren met lpg (Liquefied Petroleum Gas). Technisch onderscheidt de 1.0-driecilinder zich naast een specifieke voeding door een hogere compressieverhouding en een versterkte cilinderkop. Volkswagen kondigt een vermogen van 68 pk aan. De Duitse constructeur voorspelt een verbruik van 2,9 kilogram CNG per 100 km, wat een rijbereik van 550 kilometer betekent. Als de gastank leeg is, kun je nog 200 kilometer afleggen met de benzinetank.

De Up met gerobotiseerde versnellingsbak en de versie met CNG komen bij ons pas in september op de markt. Hun prijs is nog niet bekend. De meerprijs voor een Up met gerobotiseerde versnellingsbak zal wellicht minder dan duizend euro bedragen. De Up met CNG biedt dan weer een alternatieve en goedkopere manier van rijden die een grotere bekendheid verdient, zeker omdat het aantal stations waar je CNG kunt tanken (op dit moment circa tien), bij ons langzaam maar zeker toeneemt.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Up ECG en CNG nalezen in AutoGids 847 van 18/4/2012.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Up!

NIEUWSBRIEF

De concurrenten