Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volvo XC 60

Met de XC60 wil Volvo klanten afsnoepen van de vertrouwde BMW X3 en zijn kersverse rivalen, de Audi Q5 en de Mercedes GLK... met als extra troef een veiligheidssysteem dat aanrijdingen moet vermijden.

De XC60 is standaard uitgerust met een anticrashsysteem. Het anticrashsysteem, dat actief is tot 30 km/h, kan de XC60 tot stilstand brengen op 40 centimeter van de voorligger zolang het snelheidsverschil niet groter is dan 15 km/h. Ligt het snelheidsverschil tussen 15 en 30 km/h en reageert de bestuurder nog altijd helemaal niet, dan zal het Collision Warning in zijn plaats zo hard mogelijk remmen. Het systeem staat trouwens nooit een laattijdig uitwijkmanoeuvre in de weg. Tests op een gesloten parcours bewezen ons dat het geheel foutloos werkt.

Net zoals zijn grote broer, de XC90, is de XC60 vooral gericht op de weg. Hij staat op hetzelfde platform als de Land Rover Freelander, maar de Volvo heeft niet dezelfde wielbasis noch dezelfde terreincapaciteiten. Kortom, hij is meer een reisauto en rolt minder om zijn lengteas dan de Land Rover. En toch was de XC60 bij deze eerste kennismaking op de wegen van Serrania de Turia (in de buurt van het Spaanse Valencia) minder leuk om dynamisch mee te rijden dan de Freelander. De bestuurder gaat spontaner genieten van de weergaloze steun van de omsluitende stoelen, die de reputatie van het Zweedse merk eer blijven aandoen.

De twee diesels die meteen verkrijgbaar zijn, kennen we al uit andere Volvo-modellen. De enige beschikbare benzinemotor is de drieliter-zescilinder met turbo (285 pk en 400 Nm sterk), die rechtstreeks is afgeleid van de atmosferische 3.2. De kleine twin-scroll-turbo van deze krachtige, maar door zijn zescilinderlay-out ook zachte krachtbron, geeft een ogenblikkelijke en tegelijk lineaire respons. Helaas zal deze zespitter enkel die klanten interesseren die hun benzine niet zelf hoeven te betalen.

Eén ding is zeker: met het City Safety zal de XC60 zijn rivalen niet in de kont aanrijden. Of toch niet bij lage snelheden. De coole Zweed zal hen bovendien kunnen overtreffen met zijn comfort, zijn veiligheidsbagage en zijn uitgekiende uitrusting die goed is georganiseerd in packs. Hij is echter niet de meest dynamische van de vier, en voor ons land hadden de Zweden misschien beter aan een kleinere diesel gedacht...

U kunt de Eerste Test van de Volvo XC 60 nalezen in AutoGids 756 van 15/10/2008.

In dit artikel : Volvo, Volvo XC60

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars