Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Porsche 911 Targa 4 GTS (T-Hybrid)

Geschreven door Frédéric Kevers op

In zijn vernieuwde GTS-variant is de ‘992’ de eerste geëlektrificeerde Porsche 911 voor de openbare weg ooit. Daarmee verlegt deze zogenoemde ‘T-Hybrid’ een steen in de rivier, ook al vulden ze in Stuttgart het begrip ‘hybride’ enigszins anders in dan hun concurrenten dat doen.

206.720 €
  • Score redactie 15.30 /20

Ook wat zijn prijs betreft, is deze 911 GTS een echte Porsche: reken op minstens 206.720 euro. Minstens, want de lijst met opties en personaliseringsmogelijkheden is ellenlang – de getoonde testauto kostte bijvoorbeeld 234.810 euro met al zijn extra’s. Denk aan de Shade Green-metaalglanslak (4.117 euro) in combinatie met de bruine kap (392 euro), aan het interieur in Club Leather (1.892 euro) en de elektrisch op achttien manieren verstelbare Adaptieve Sport Plus-stoelen (3.091 euro). De velgen met centrale moer zijn standaard voor de GTS.

Wraakroepender is dat Porsche ook geld wil zien voor sommige dingen die standaard zijn op de eerste de beste middenklasser: 1.654 euro voor een 360-gradencamera met parkeerhulp, 1.868 euro voor een actieve snelheidsregelaar, 941 euro voor een dodehoekcontrole (Lance Change Assist) of 719 euro voor een handsfree instapsysteem.

Nuttig bij het manoeuvreren is ook het variabele stuur (327 euro), terwijl het neusliftsysteem (2.588 euro) erg welkom is om schade aan de spoilerlip vooraan te voorkomen. Oké, in dit soort kringen maken klanten zich meestal niet druk om zoiets banaals als prijzen, en de concurrentie is in hetzelfde bedje ziek, maar toch…

Zuiniger als hybride?

Plukt het verbruik dan misschien de vruchten van de hybridisering? Niet echt, zo blijkt. Let wel, voor een auto met 541 pk weet deze 911 GTS uitzonderlijk zuinig te blijven – zelfs minder dan 10 l/100 km is mogelijk als je een beetje oplet. En ook ons algemene testgemiddelde van 11,7 l/100 km is alles bij elkaar uiterst redelijk… maar niet fundamenteel beter dan wat een Carrera S (480 pk) doet.

Anders dan bij de PHEV-rivalen levert de elektrificering hier ook geen enkel fiscaal voordeel op. Met zijn officiële CO2-uitstoot van 242 g/km betaal je voor de 911 Targa GTS overal in ons land nog altijd de maximale belasting op inverkeerstelling: 4.957 euro in Brussel en Wallonië, in dat laatste gewest nog te vermeerderen met een ecomalus van 2.500 euro, en zelfs meer dan 13.000 euro in Vlaanderen. En door de grotere longinhoud ligt de jaarlijkse verkeersbelasting zelfs nog wat hoger dan bij de Carrera S.

Geteste versie

Verbruik gemengd 10.8 l/100 km
CO2-uitstoot 242 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 1,97 €
VAA per maand NB
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Web Editor

Tests

Onze tests