- Score redactie 15.30 /20
Zeggen dat de Porsche 911 ‘992.2’ helemaal mee is wat technologie betreft, is bijna een understatement. Naast de modernste connectiviteit (zie kader) tekenen ook alle denkbare rijhulpsystemen present (zij het daarom niet per se standaard). De actieve spoorassistent, de dodehoekcontrole of de (optionele!) adaptieve cruisecontrol werken bijvoorbeeld allemaal subliem. Porsche biedt zelfs een afstandsbediening aan waarmee je via je telefoon de auto in of uit een parkeerplek kunt rijden.
Indrukwekkend, maar waar het bij deze nieuwe GTS allemaal om draait, is natuurlijk zijn geëlektrificeerde aandrijflijn. En ook daar vaart Porsche zijn eigen koers. Merken als Ferrari, Lamborghini, McLaren en Mercedes-AMG kiezen systematisch voor PHEV-technologie in combinatie met downsizing, om hoge systeemvermogens te kunnen verzoenen met een lage CO2-uitstoot (en alle fiscale voordelen van dien). Porsche houdt daarentegen vast aan een grote zescilinder-boxer, gekoppeld aan een elektromotor die puur een ondersteunende rol heeft – uitstootvrij rijden is hier dus niet mogelijk.
De flat six van de 911 GTS is gebaseerd op de 3-liter van de gewone Carrera, maar zag zijn slagvolume dankzij een andere boring (97 millimeter) en slag (81 millimeter) groeien naar 3,6 liter. Hij ruilde ook zijn twee klassieke turbo’s in voor een elektrisch aangedreven exemplaar, waarbij een elektromotor tussen de compressor en de turbine het toerental van de turbine kan opvoeren los van de flux van de uitlaatgassen. Het resultaat is dat het befaamde turbogat bij lage toeren volledig verdwijnt, en dat ook de klassieke overdrukklep of wastegate overbodig wordt.
Bovendien kan de elektromotor van de eTurbo ook dienstdoen als alternator: de draaibeweging door de uitlaatgassen kan tot 11 kW aan stroom opwekken, elektriciteit die vervolgens wordt opgeslagen in de hoogspanningsbatterij. Die watergekoelde accu (van Rimac-makelij) is opgebouwd uit 216 cilindrische cellen en heeft een nuttige capaciteit van 1,5 kWh (1,9 kWh bruto).
Als 2+2 of als pure tweezitter
Ze is bijzonder compact en bevindt zich vooraan in de neus, om de statische gewichtsverdeling niet te veel in het gedrang te brengen. Het hele systeem werkt op een spanning van 400 volt en omvat ook een elektrische bediening voor de aircocompressor, een oplossing die én een beter rendement heeft én minder plek inneemt dan een klassieke riemaandrijving.
De stroom kan ook rechtstreeks naar de aandrijfmotor worden gevoerd. Die is van het synchrone type en bevindt zich mee in de behuizing van de PDK-achtversnellingsbak. Hij kan tot 40 kW/54 pk en 150 Nm leveren, maar dus enkel in tandem met de benzineboxer, nooit alleen. Samen met de 485 pk en 570 Nm van de boxermotor levert dat deze vierwielaangedreven GTS een totaalvermogen op van 541 pk, wat een winst betekent van 61 pk ten opzichte van het prefaceliftmodel zonder elektrificering.
Het overvloedige koppel van 610 Nm staat dankzij de eTurbo en de elektrische ondersteuning al bij 2.000 o/m ter beschikking, maar zelfs bij 1.500 o/m tekent al 500 Nm paraat. De hele hybridisering maakt de 911 GTS slechts 50 kilo zwaarder, waarvan ongeveer 27 kilogram op conto van de batterij komt. Als je toch nog van die extra kilo’s zou wakker liggen, dan kun je ze nog altijd compenseren door de noodzitjes achterin te schrappen bij je bestelling.
-
Geteste versie
-
porsche 911 Targa Targa 4 GTS
-
Categorieën
- Cabriolets
Brandstof
- GASO
CO2
242 tot 248gr WLTP
Vermogen
541 CVLengte
4553 m
Koffervolume
163 L
In dit artikel : Porsche, Porsche 911