- Score redactie 15.30 /20
We horen ze al tot hier, de Porsche-diehards van de oude stempel. “Ketterij!”, roepen ze. “Hoogverraad!” Want ja, Stuttgart is overstag gegaan en heeft ook zijn 911 geëlektrificeerd. Ach ja, sommige van diezelfde ‘fans’ stonden een kleine dertig jaar geleden even hard op hun achterpoten toen de 911 zijn luchtgekoelde boxer inruilde voor een watergekoeld exemplaar.
En heeft Porsche daar één 911 minder om verkocht? Het zal dus wel koelen zonder blazen. Sommigen zullen die hybridisering afdoen als een onvermijdelijke evolutie, anderen zullen er misschien zelfs een erfenis uit de competitie in zien. Want inderdaad, bij de jongste successen van Porsche in de autosport was er steevast een of andere vorm van elektrische ondersteuning in het spel.
Bovendien kunnen we die sceptici al meteen deels geruststellen: de 911 wordt geen plug-inhybride, zelfs geen full hybrid: hij houdt het bij een elektroboost die vooral de prestaties ten goede moet komen. In Stuttgart kiezen ze dus voor een minder ingrijpende, maar daardoor misschien ook minder effectieve oplossing. Heeft Porsche er goed aangedaan om tegen de stroom in te gaan? En blijft het karakter van de rijdende legende die de 911 toch is, gevrijwaard?
Rugzaktoerist
Ook een hybride 911 blijft in de eerste plaats een 911. We kijken dus ook hier naar een 2+2-zitter die zijn motor als een rugzak in achteroverhang draagt. In feite een tegennatuurlijke lay-out, waarin ze zich in Stuttgart de voorbije zes decennia echter zodanig hebben gespecialiseerd dat de 911 ook vandaag nog altijd de benchmark is voor wat een sportwagen moet zijn. Dat statuut heeft de 911 te danken aan die uitzonderlijke combinatie van rijkunde en prestaties enerzijds en van gebruiksgemak in de dagelijkse praktijk anderzijds.
Dat geldt a fortori voor de hier geteste GTS-variant, die als missing link tussen de ‘gewone’ Carrera en de radicaal-sportieve GT3-modellen het beste van drie werelden biedt: sportiviteit, comfort en exclusiviteit. Daarvoor rekent de GTS traditiegetrouw op een verder geoptimaliseerd onderstel in combinatie met extra power. Ook voor deze ‘992.2’-versie blijft dat recept overeind, zij het dat het nu aangevuld wordt met een gloednieuw hybridesysteem.
Die GTS is er ook ditmaal weer in de drie koetswerkversies die het 911-gamma rijk is: als coupé, cabrio en Targa, zoals hier. Waarbij die laatste op zijn beurt evenzeer het beste van twee werelden wil bieden, door de twee inzittenden voorin te trakteren op het plezier van rijden onder de blote hemel, zonder hen bloot te stellen aan buitensporige turbulenties – of zonder dat je de twee (nood)zitjes achterin hoeft op te offeren voor het windscherm. Het enige nadeel van die Targa-constructie is dat de auto moet stilstaan om het dak te kunnen openen of sluiten, een operatie die trouwens zo’n 19 seconden in beslag neemt.
Foto’s: Jonathan Godin
- Unieke mix van gebruiksgemak en prestaties
- Tijdloze charme targakoetswerk
- Volledig pijnloze hybridisering
- Niet echt zuiniger of schoner
- Weinig toegevoegde waarde hybridisering
- Erg hoge prijzen
In dit artikel : Porsche, Porsche 911

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!