Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A1 1.0 TFSI

In het kort

  • Techniek

    De nieuwe instapmotor is een juweeltje. Hij is voldoende krachtig en erg soepel, vinnig en levendig en produceert niet te veel lawaai of trillingen, ondanks de afwezigheid van een balansas. Bovendien is zijn verbruik matig en levert hij toch behoorlijke prestaties, vooral bij de hernemingen. De manuele versnellingsbak heeft vijf verhoudingen en schakelt goed, maar voor wie veel in de stad rijdt, is de S-Tronic met dubbele koppeling een aanrader. Jammer genoeg kost die 1.800 euro extra.

  • Wegligging

    Het tandheugelstuur op de A1 is nu elektromechanisch en snelheidsafhankelijk bekrachtigd. Het geeft een goed gevoel: vrij licht maar ook precies. Met dank aan het lage gewicht op de neus, wat de A1 ondanks zijn beperkte vermogen speels maakt. In rechte lijn brengen de korte wielbasis en bolle lijn wat spoor- en zijwindgevoeligheid mee. De trekkracht zou wel iets beter kunnen. De remmen doen hun werk naar behoren en zijn heel goed te doseren.

  • Veiligheid

    De A1 is voorzien van de gangbare actieveveiligheidssystemen zoals ABS, een ESP en een bandendrukcontrole, maar veel andere rijhulpsystemen zijn niet beschikbaar, wat erop wijst dat hij al een zekere leeftijd heeft. Wat de passieve veiligheid betreft, zijn de klassieke airbags aanwezig, maar ook niet meer dan dat. Isofix-punten voor kinderstoeltjes vind je links en rechts achterin. In 2010 haalde de A1 vijf sterren bij de Euro-NCAP-beoordelingen, volgens de oude berekening.

  • Comfort

    Onze basis-A1 was goed van opties voorzien, onder meer met brede zeventienduimwielen in plaats van de vijftienduimers, en dat komt het veercomfort niet ten goede. Gelukkig maken de goede (sport)stoelen veel goed. Het motortje heeft een aangename brom, maar laat relatief weinig van zich horen – de rolgeluiden zijn opvallender. Voorin zit je goed en de ergonomie is meer dan behoorlijk. Achterin is het behelpen voor volwassenen, zowel qua hoofd- als qua beenruimte.

  • Praktische kant

    Instappen gaat nog goed voorin, achterin moet je je door de kleine deuropeningen wurmen, maar de Sportback heeft tenminste nog vijf deuren. Het interieur is vrij praktisch ingericht, al moet je voor een handige opbergmodule bijbetalen. De standaarduitrusting is vrij karig. De kleine Audi is wel even verzorgd afgewerkt als zijn grotere broers. De kofferruimte is niet bijster groot, maar goed toegankelijk en uit te breiden via een in twee delen (60/40) neerklapbare achterbankleuning.

  • Budget

    Een Audi is niet goedkoop en dat geldt ook voor de kleinste van het gamma. Zeker als je de A1 wat behoorlijk wilt aankleden, ben je een flink bedrag kwijt. Aan de andere kant verliezen Audi’s niet zo snel waarde als sommige andere modellen en dat geldt ook voor een A1. Toch zijn er te veel en te dure opties op deze (veelzijdige) stadsauto, terwijl de algemene garantie ook maar karig is. De onderhoudsintervallen zijn dan weer interessanter voor de doorsneeconsument.

Audi A1 1.0 TFSI
Conclusie / Audi A1 1.0 TFSI

Als instapmotor bij Audi is deze nieuwe eenliter-driepitter in de A1 zeker geslaagd te noemen. Hij zorgt voor voldoen- de prestaties om vlot mee te kunnen in ruil voor een erg gematigd verbruik, en biedt als surplus ook nog levendigheid en rijplezier. Veel plaats achterin en in de koffer hoef je in een A1 wel niet te zoeken, en wat de prijs betreft, doet Audi ook hier zijn reputatie alle eer aan: een vrij beperkte standaarduitrusting voor een toch niet zo lage aanschafprijs en veel opties die af en toe nog een stevige duit kosten. Het optiebeleid is overigens niet erg transparant. Maar de A1 is ook een Audi, wat wil zeggen dat hij zijn waarde goed behoudt, terwijl hij bovendien een van de leuker (of minder saai) ogende modellen is. Het overwegen waard dus voor wie niet op zoek is naar een prijsbreker, maar wel naar een toffe, wendbare en plezierige spring-in-’t-veld.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker