Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A3 Sportback 30 TDI : Kilometers vreten in stijl

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 30 TDI-motor is schitterend. Hij is smeuïg, gewillig en niet bang om in de toeren te klimmen, maar ook en vooral heel zuinig. De handgeschakelde zesversnellingsbak, de enige keuzemogelijkheid, is bijzonder lang gespreid, maar schakelt aangenaam en nauwkeurig geleid. Het onderstel is basic, maar zeer goed uitgewerkt, wat vertrouwen en rust geeft. In ieder geval zijn de 116 paarden van deze instapdiesel niet bij machte om dit chassis uit evenwicht te brengen...

  • Veiligheid

    Alles is beschikbaar om van de A3 een zeer veilige cocon te maken, maar je moet voor (bijna) alles bijbetalen – dat verklaart waarom we hier vrij streng zijn. Ook een knieairbag is niet standaard en zelfs voor de achterste airbags vraag Audi nog altijd een supplement. Oké, ‘de anderen’ doen dat ook, maar volgens ons is dit toch stilaan ‘not done’ in het premiumsegment. Wanneer de veiligheidssystemen geïnstalleerd zijn, blijken ze wel nauwkeurig te werken.

  • Comfort

    Zelfs in zijn S-Line-uitvoering met verlaagde ophanging rijdt deze A3 niet als een plank. Integendeel, je kunt de schokdempers goed voelen werken in de bochten of op grote wegoneffenheden, maar het geheel is nog altijd doeltreffend. Het compromis tussen efficiëntie en comfort is duidelijk goed afgemeten. Na een hele dag onderweg beginnen de sportstoelen je billen te teisteren. Achterin is de zitruimte goed, zonder meer, maar de A3 is niet de kampioen van de gastvrijheid.

  • Praktische kant

    Een ‘klassiek’ koetswerk, deuren die wijd opengaan: instappen vergt geen zware fysieke inspanning. Ondanks de expressieve stijl blijft het dashboard vrij praktisch, met echte knoppen om de temperatuur en/of de ventilatie in te stellen. De 380 liter grote koffer is meer dan ruim genoeg, maar in- en uitladen gaat makkelijker met de vloer in de hoogste stand. De moduleerbaarheid is zeer elementair, al zorgt de dubbele vloer wel voor een bijna vlakke bodem.

  • Connectiviteit

    Om van de A3 je mobiele kantoor te maken mag je niet beknibbelen op opties. Je smartphone kan worden gedupliceerd (draadloos met Apple) en kan ook worden gebruikt als sleutel. De spraakbesturing is efficiënt, maar begrijpt niet alle straatnamen. Een adres schrijven op het centrale aanraakscherm kan ook, wat dan weer afleiding veroorzaakt tijdens het rijden. Het beste is om alles vooraf in te voeren op je telefoon en die vervolgens te koppelen.

  • Budget

    Premium kost geld. De basisprijs van de nieuwe 30 TDI ligt niet veel hoger dan die van de vorige A3 1.6 TDI 115, maar het eindbedrag kan gemakkelijk oplopen tot meer dan 40.000 euro. Tenminste, als je alles wilt aanvinken wat een Audi te bieden heeft op het gebied van comfort en stijl, maar ook op het vlak van veiligheid. De enige echte troost: de ‘eersteklas’ zuinigheid van de 30 TDI-motor. De herverkoopwaarde van een tweeliterdiesel is koffiedik kijken.

Audi A3 Sportback 30 TDI : Kilometers vreten in stijl
Conclusie / Audi A3 Sportback 30 TDI : Kilometers vreten in stijl

De keuze voor een basisdieselmotor lijkt misschien anachronistisch in deze nieuwe A3, die zeer fijngeslepen is qua uiterlijk, interieur en techniek, maar niet iedereen wil en/of kan zich veroorloven om al over te stappen op een hybridemotor. En wat er ook beweerd mag worden, de 1.0 TSI-benzinemotor met drie cilinders zal qua smeuïgheid – en nog minder qua brandstofverbruik – niet kunnen rivaliseren met deze 30 TDI, die de vorige 1.6 TDI doet verbleken. Hij tovert de Audi A3 om in een briljante en verleidelijke kilometervreter die naar onze mening moeiteloos hoge verkoopcijfers zal halen, ondanks een prijskaartje dat nog altijd moeilijk te verteren is.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker