Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi Q3 TFSI 170 Quattro

In het kort

  • Wegligging

    De drukgevoede 2.0 met directe injectie is bekend. Zijn twee tegendraaiende balansassen maken er een van de meest beschaafde en dynamische viercilinders op benzine van. De 170 pk-versie moet het stellen met een manuele zesversnellingsbak. Een stop-startsysteem is standaard, evenals een vertrekhulp voor op hellingen en de elektromechanische stuurinrichting. Die laatste is noodzakelijk voor de automatische parkeerfunctie en het Active Lane Assist, twee opties.

  • Veiligheid

    In tegenstelling tot de Q5 en Q7, die hun motor overlangs dragen en enkel verkrijgbaar zijn met de Quattro-vierwielaandrijving, erft de Q3 de dwarse inplanting van het aandrijfgeheel van de VW Tiguan en is er een versie met voorwielaandrijving van de minst krachtige variant (2.0 TDI 136/140). De 2.0 TFSI 170 is enkel verkrijgbaar met permanente vierwielaandrijving, die hier gebruikmaakt van een Haldex-middendifferentieel met gestuurde meerschijvenkoppeling.

  • Comfort

    De Q3 staat op een aangepast VW Tiguanplatform. Hij biedt vier volwaardige plaatsen, onderscheidt zich door een gulle beenruimte achterin en pakt uit met een uitstekend filterende ophanging. De sportstoelen voorin met verlengbare zitting bieden een zeer goede steun. Ook de geluiddemping is het vermelden waard, want ze evenaart het niveau van auto's uit een hoger segment - al moeten we toegeven dat onze test-Q3's waren uitgerust met de optionele geluiddempende voorruit.

  • Praktische kant

    De kofferklep - die moeilijk in één keer te sluiten is - geeft uit op een brede laadruimte, die echter onvoldoende hoog is, zelfs zonder bagagescherm. Dat laatste is hard en ziet er mooi uit, maar verhindert dat je tassen hoger kunt stapelen dan de gordellijn. Het zicht naar achteren is erg beperkt. De moduleerbaarheid van de achterbank is beperkt tot een rugleuning die in asymmetrische delen kan worden neergeklapt op de zitting, die zelf vast is, waardoor de maximale laadvloer niet vlak is.

  • Budget

    Ons gemiddelde verbruik van 9 l/100 km over een test van 3.000 kilometer had bijna dat van een opgejaagde diesel kunnen zijn. Met een prijskaartje van 32.100 euro zonder opties zit de Q3 2.0 TFSI 170 net onder de BMW X1 xDrive 20i, die 33.750 euro kost en wellicht niet beter uitgerust is in basisuitvoering... Een VW Tiguan 2.0 TSI Sport&Style (31.020 euro) is nauwelijks minder duur. En zelfs de kleinere Mini Countryman Cooper S All4 184 kost al 30.000 euro...

Audi Q3 TFSI 170 Quattro
Conclusie / Audi Q3 TFSI 170 Quattro

Als je de exponentiële groei van het segment van de kleine SUV's en cross-overs bekijkt, treedt de Q3 binnen in een veelbelovende categorie, zeker in het chique en dure subsegment. Hij wil de norm zijn van de auto die de stedelijke automobilist moet bezitten, tenminste als die trendy wil zijn en erbij wil horen. Net als andere compacte premiummodellen houdt hij op elegante wijze het midden tussen alle automobielsoorten. Niet te veel, niet te weinig. De exquise veelzijdigheid omcirkeld door de vier ringen van Audi...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker