Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 125i Cabrio

In het kort

  • Wegligging

    Hoe je het ook draait of keert, Bayerische Motoren Werke is haast een synoniem voor de zescilinder in lijn en hoewel deze drieliter onrechtstreeks ingespoten is, blijft het een juweeltje: krachtig genoeg, soepel én vinnig voor wie niet te lui is om er het beste uit te halen.Wij reden de versie met handgeschakelde bak en die bewijst nog maar eens dat BMW ook op dat vlak weinig te leren heeft van de concurrentie, of het zou de zachtheid van het koppelingspedaal moeten zijn. Het tandheugelstuur met elektrische bekrachtiging mist wat zelfcentrering en consistentie.

  • Veiligheid

    De schijven, rondom geventileerd, bijten krachtig en alert, het uithoudingsvermogen is goed zonder meer, de remmen zijn makkelijk te doseren en het ABS is discreet. Rechtuit had de koersstabiliteit van onze testwagen wat te lijden onder zijn (optionele) dikke sloffen (spoorvorming). In de bochten is deze auto nog steeds zeer plezierig, ondanks de afwezigheid van een echt dak. Door de geleidelijke vermogensopbouw zijn trekkracht en grip zeer goed. De optionele xenonverlichting is een aanrader en de passieve veiligheid werd zeker niet verwaarloosd als je er rekening mee houdt dat het hier om een cabrio gaat.

  • Comfort

    Onze testauto was voorzien van de optionele sportophanging met bredere laagprofielbanden achteraan en dat voel je zodra het wegdek er niet meer echt gaaf bij ligt. Gelukkig wordt dat ten dele gecompenseerd door de uitstekende sportstoelen. De ruimte achterin (voor twee personen) is niet bepaald gigantisch te noemen, al zijn de voorgevormde zitjes wel goed. Voor een cabrio is de 125i goed geluidgedempt, zodat je nog beter van de heerlijke motorsound kunt genieten. Hij heeft ook recht op een elektronische airco en die werkt uitstekend.

  • Praktische kant

    In cabriovorm is deze 1-Reeks toch wel geslaagd te noemen en de keuze voor een stoffen kap is terecht. Instappen gaat uiteraard goed voorin, maar ook achterin nog redelijk, zij het wat omslachtig. Het zicht rondom is gehandicapt.Voor een cabrio heeft deze 1-Reeks een behoorlijke kofferinhoud en er kan desgewenst doorgeladen worden naar het interieur via een uit de kluiten gewassen skiluik. De instrumenten zijn verzorgd, maar niet echt uitgebreid, en voor heel wat interessante uitrustingsitems moet je jammer genoeg naar de optielijst. De binnenafwerking is behoorlijk.

  • Budget

    Bij constante snelheden kan deze dikke drieliter zich bijzonder zuinig tonen, maar in de stad eisen cilinderinhoud en gewicht hun tol. De tank van 53 liter is vrij krap bemeten. Qua onderhoud kan de BMW-rijder zich als naar gewoonte verlaten op de onderhoudsintervalindicator. Qua waarborg blijft BMW zich vastpinnen op het Europese minimum wat de algemene waarborg betreft. Gelukkig is er vijf jaar pechverhelping (overdraagbaar). De 125i Cabrio heeft veel te bieden, maar goedkoop kun je hem moeilijk noemen. Hopelijk compenseert de inruilwaarde dat gedeeltelijk.

BMW 125i Cabrio
Conclusie / BMW 125i Cabrio

Zonder schroom kunnen we stellen dat de 1 Cabrio een geslaagde toevoeging is aan het cabrio-aanbod en dat BMW's keuze voor een stoffen kap zeker niet slecht is. In het geval van de 125i komt daar nog eens een uitstekende en fantastisch klinkende krachtbron bij, maar de Belgische invoerder verwacht daar blijkbaar niet veel klanten voor, aangezien de 125i niet met 7 pk (en daardoor zo'n kleine 2.500 euro BIV) minder wordt aangeboden. De 1-Reeks Cabrio heeft verder heel wat rijplezier en aardig wat comfort te bieden, maar dan vooral voor de voorste inzittenden. De achterste passagiers moeten sowieso compromissen sluiten, tenzij het gaat om heel kleine kinderen. Het geheel zit naar goede BMW-gewoonte over het algemeen goed in elkaar, maar je betaalt er wel een aardige duit voor en de vele interessante of luxueuze opties kunnen de prijs nog flink opvoeren. Kortom, deze 125i-versie is alleen al voor de motor het kopen waard en daardoor ook een van de aantrekkelijkste 1-Reeks Cabrio's, maar de invoerder heeft duidelijk op andere paardjes in zijn nieuwe cabriostal gewed.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker