Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / BMW X5 30d

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    Zowel rechtuit als in de bochten maakt de nieuwe X5 indruk, en deze 30d is dan nog maar het voorlopige ‘basismodel’. Hij reageert snel en stabiel op de stuurinput. Doordat hij op asfalt in hoofdzaak op de achterwielen wordt aangedreven, krijg je een heel natuurlijk aanvoelende balans. Maar met zoveel moeite om de rijdynamiek naar dit niveau te tillen is het des te onbegrijpelijker dat de X5 bij de generatiewissel zelfs nog met 40 kilogram aandikt.

  • Veiligheid

    De nieuwe X5 stevent af op een vijfsterrenscore bij Euro-NCAP, maar veel van zijn hightechsnufjes vergen een extra investering. Bovendien presteert BMW’s semiautonome rijassistent bij lange na niet op hetzelfde niveau als die van Mercedes. Semiautonoom inhalen is er bijvoorbeeld niet bij. Wel valt op dat het systeem al goed gekalibreerd is om vloeiend lange bochten te nemen. De remmen zijn meer dan op hun taak berekend en de gripgrens ligt ver, met vierwielaandrijving als bonus.

  • Comfort

    Het meeste indruk maakt de X5 met zijn comfort, toch met de optionele luchtvering en de akoestische beglazing. Daarmee verandert de X5 in een zijden cocon die over de weg lijkt te glijden – de perfecte omgeving voor maximaal vijf inzittenden om in alle comfort van een lange rit te genieten. De stoelen bieden een uitstekende steun. Achteraan is de beenruimte ondanks de gegroeide wielbasis niet uitzonderlijk te noemen.

  • Praktische kant

    De gegroeide X5 toont vooral in parkeervakken de beperkingen van zijn grote formaat. Hij meet zonder buitenspiegels 2 meter, en dat durft het krap maken om te kunnen uitstappen. De koffer blijft een identiek volume als voorheen aanbieden en is nog altijd toegankelijk via een dubbele achterklep, met een valluik onderaan. Met de pneumatische veren kun je de achterkant laten zakken om in- en uitladen te vergemakkelijken.

  • Connectiviteit

    BMW opteert voor een nieuw multimediasysteem, waarbij de menustructuur met balken van het vorige systeem vervangen werd door een configureerbare indeling met tabbladen. Dat blijkt in de praktijk veel handiger. De verbinding leggen met een smartphone is kinderspel. De kaartweergave van het navigatiesysteem blijft achter in vergelijking met Audi’s weergave via Google Maps. Ook het digitale dashboard vinden we voor verbetering vatbaar.

  • Budget

    De instapprijs ligt al hoog, en dan koop je een behoorlijk kale auto. De opties zijn talrijk en stuk voor stuk prijzig. De pneumatische vering (2.250 euro) en de akoestische beglazing (590 euro) zijn echte aanraders. Fiscaal is dit al evenzeer een dure vogel, die vooral in Brussel en Wallonië nog zwaar wordt aangepakt. Gemiddeld verbruikten we 7,9 l/100 km, maar vermoedelijk kan dat zonder winterbanden en met een ingereden auto vlot nog een halve liter lager.

BMW X5 30d
Conclusie / BMW X5 30d

Wanneer we abstractie maken van de prijs, moeten we toegeven dat BMW knap werk geleverd heeft met de nieuwe X5. Die wint nog aan comfort, maar is tegelijk ook duidelijk dynamischer geworden dan zijn voorganger. Wel stellen we ons vragen bij de toename in afmetingen en vooral in gewicht. Ondanks de bijkomende centimeters in de lengte heb je op de achterbank namelijk niet het gevoel dat je zo veel winst doet qua beenruimte. En de breedte levert onvermijdelijk problemen op in parkeergarages. De dieselmotor is de gedroomde partner voor lange afstanden, maar hij heeft duidelijk de tijdsgeest tegen. Het is onduidelijk hoe zwaar hij de komende jaren fiscaal zal worden aangepakt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Geschreven door op

De concurrenten