Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / BMW X5 30d

De eerste X5 overtuigde bijna twintig jaar geleden de BMW-rijders dat ‘een jeep’ ook sportief kon rijden, maar door de jaren vervelde het model meer tot een comforttuig. Draait deze vierde generatie de klok terug?

69.400 €
  • Score redactie 16.14/20

Overzicht :

We zijn intussen bij de vierde generatie van de X5 beland (typenaam ‘G05’ voor de aficionado’s). Die ziet er vertrouwd uit, maar tapt uit een heel ander vaatje. Voor het onderstel schakelt BMW zijn modulaire CLAR-platform in, dat we ook terugvinden bij onder andere de 7-Reeks en de nieuwe 8-Reeks, maar ook bijvoorbeeld bij de nieuwe 3-Reeks en Z4. De mogelijkheden om op basis van dit platform met afmetingen te spelen lijken schier eindeloos, want naast de X3 en de X5 zal ook de X7 dit onderstel gebruiken.

De nieuwe X5 ziet er meteen vertrouwd uit. Vooraan kun je over de esthetische overtuigingskracht van de reusachtige nieren discussiëren tot je een ons weegt, terwijl het achteraan wennen is dat de boemerangvorm in de lichtblokken is verdwenen – nochtans houdt BMW wél aan die boemerangvorm vast voor de lichtsignatuur die in het donker naast de deuren wordt geprojecteerd, maar goed...

Hoe dan ook is het meteen duidelijk dat je meer X5 krijgt met de nieuwe generatie. Hij is 3,6 centimeter langer (4,92 meter in totaal), liefst 6,6 centimeter breder (de volle 2 meter, zonder zijspiegels gerekend) en 1,9 centimeter hoger (1,75 meter). Dat maakt meteen ook de gewichtsbesparingen van het CLAR-platform grotendeels ongedaan. Geen enkele X5 weegt minder dan 2 ton – leeg dan nog – en in het geval van de 30d zien we dat de X5 van de ene generatie op de andere zelfs 40 kilogram aangedikt is: met inbegrip van de opties tikt onze test-X5 af op 2,3 ton. Je kunt je afvragen of een bezoek aan de fitness zich opdringt.

  • Comfort én dynamiek
  • Soepele en zuinige zes-in-lijn
  • Afwerkingskwaliteit
  • Ergonomisch verbeterd multimediasysteem
  • Ruime koffer
  • Onhandige breedte in parkeervakken
  • Hoog gewicht
  • Beenruimte achterin
  • Hoge prijs
  • Veel en dure opties

In dit artikel : BMW, BMW X5

Geschreven door op

De concurrenten