Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Focus RS: Drift mode !

In het kort

  • Techniek

    De 2,5 liter grote vijfcilinder heeft plaats geruimd voor een aangepaste versie van de 2.3 EcoBoost van de Mustang. De vierpitter ontwikkelt hier 350 pk en maximaal 470 Nm, een vermogen dat verspreid wordt over de vier wielen. Resultaat: ondanks een meergewicht van 100 kilogram gingen de prestaties er nog op vooruit, zowel bij het accelereren als bij het hernemen. Ondanks de dikke turbo is van inertie bij lage toerentallen geen sprake. Ook de sound is geslaagd.

  • Wegligging

    Het rijgedrag van de Focus RS is voorbeeldig. Hij laat zich precies en aangenaam besturen, terwijl de vierwielaandrijving de achteras flink laat werken. Als geen andere sportieveling rijgt hij bochten aaneen, waarbij hij – in de Drift-stand – prachtige powerslides mogelijk maakt, die altijd heel netjes en voorspelbaar worden uitgevoerd. Kortom, de eerste Focus RS met vierwielaandrijving pakt uit met alle kwaliteiten van een geslaagde achterwielaandrijver.

  • Veiligheid

    De Focus RS is qua veiligheidsuitrusting standaard even goed voorzien als een andere Focus. Wat de optielijst betreft, moet deze sportieveling het echter doen zonder automatisch parkeersysteem, dodehoekcontrole of automatische snelheidsregelaar. Maar allicht zal het typische RS-cliënteel daar niet wakker van liggen... Het ESP is efficiënt en biedt keuze uit verschillende interventieniveaus. Het kan zelfs helemaal uitgeschakeld worden, wat natuurlijk nodig is voor de Drift-modus.

  • Comfort

    De adaptieve schokdemping is opmerkelijk goed afgesteld. Want terwijl ze in de Normal-stand de koetswerkbewegingen al perfect indijkt, verzekert ze ook een zeer goede filtering. Natuurlijk leveren de Recaro-stoelen in dit verband ook hun bijdrage door de steun en het comfort die ze bieden. Anderzijds knabbelen deze stoelen wel aan de beenruimte achterin. De geluiddemping is zeer aanvaardbaar, zelfs bij dagelijks gebruik. Deze Focus RS heeft duidelijk veel verschillende gedaanten.

  • Praktische kant

    De RS is bijna even functioneel als de andere modellen in het Focus-gamma. Het enige verschil schuilt in de (onvermijdelijk) omvangrijke vierwielaandrijving, die een dikke 100 liter van het koffervolume opslorpt. Voor het overige volstaan de bergruimten. Eén minpuntje misschien: de achterste zijdeuren hadden wat verder mogen openzwaaien om zo de toegang tot de achterbank te vergemakkelijken. De afwerking is behoorlijk, zonder meer.

  • Budget

    Draai en keer het zoals je wilt: de Focus RS is een echt koopje en een must voor wie rijplezier helemaal bovenaan in het vaandel schrijft. Deze Ford is namelijk veel speelser en spannender dan een Honda Civic Type R en geslaagder dan een Volkswagen Golf R. Deze Focus RS profileert zich met een basisprijs van 39.300 euro dus als dé compacte sportieveling van het moment. Qua rijplezier geeft hij zelfs de duurdere Audi RS3 of Mercedes-AMG A 45 ruimschoots het nakijken.

Ford Focus RS: Drift mode !
Conclusie / Ford Focus RS: Drift mode !

We hadden het niet echt verwacht, maar dankzij zijn vierwielaandrijving met vectoriële koppelverdeling stuwt de derde generatie van de Focus RS het rijplezier naar ongeziene hoogten. Hij overtreft op dat vlak zijn voorganger, maar ook sommige rivalen die krachtiger zijn – en (veel) meer kosten. Met zijn overstuurde karakter en zijn vermogen om bochten te pikken zoals geen enkele andere vierwielaandrijver dat vandaag kan, is de nieuwe Focus RS een schot in de roos – en wist hij ons hart te veroveren. Voor een prijs van 39.300 euro is hij een must voor liefhebbers van het genre. Volgens ons gaat het stuiven in de Ford-showrooms…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars