Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai i30 1.4 CRDi 90

In het kort

  • Techniek

    De 1.4 CRDi komt gewillig en aangenaam uit de hoek, maar zet geen flitsende prestaties neer. De oorzaak ligt vooral bij de turbo, die niet over een variabele geometrie beschikt. De keuze voor vaste schoepen wreekt zich met name bij de hernemingen vanaf erg lage toerentallen, waar je best even kunt terugschakelen met behulp van de goed gespreide zesversnellingsbak. De 1.4 CRDi scoort wél met zijn uitstekende geluiddemping en zijn erg matige dorst.

  • Wegligging

    De voortaan elektrische bekrachtiging geeft weinig feedback, maar het stuur voelt voldoende zwaar aan bij hogere snelheden en reageert aangenaam lineair. Op het onderstel valt niets aan te merken: het staat garant voor een perfect gezond, voorspelbaar en efficiënt weggedrag, ook al blijkt de schokdemping op grote golvingen in het wegdek wat ontoereikend. De i30 blijft een degelijke berline, al biedt hij nog niet het echte rijplezier van zijn Europese concurrenten.

  • Veiligheid

    De Hyundai i30 is over het algemeen dan wel goed uitgerust, hij laat zijn koper weinig ruimte om de veiligheidsvoorzieningen aan te vullen. Het Techno-pack, dat de voornaamste zaken op dit vlak omvat (bandendruksensoren, meedraaiende xenonkoplampen), is bijvoorbeeld niet verkrijgbaar op de 1.4 CRDi, die het ook al zonder knieairbag moet stellen. Een misser voor een moderne auto als deze, waarvan we op dit vlak meer hadden verwacht.

  • Comfort

    De i30 is een uitzonderlijk comfortabele middenklasser. De stoelen zijn goed ontworpen, net als de rest van het interieur. Evenals de zithouding ging de geluiddemping er flink op vooruit ten opzichte van de eerste generatie, behalve op korrelige wegdekken, die aanleiding geven tot duidelijk hoorbare rolgeluiden. Niettemin stap je in deze verzorgde en geslaagde Hyundai ook na langere ritten niet geradbraakt uit. Dankzij het uitstekende plaatsaanbod kan zelfs het hele gezin mee.

  • Praktische kant

    Het interieur van de i30 is werkelijk goed ontworpen. De bedieningselementen zitten waar je ze verwacht, en er zijn ruime opbergvakken bij de vleet. De afwerking is ronduit verbluffend en staat minstens op hetzelfde niveau als die van de beste Duitse producten. De koffer is een maatje groter geworden en nodigt uit tot reizen. De moduleerbaarheid is eenvoudig, maar efficiënt, met een in twee delen neerklapbare achterbank. Helemaal vlak is de laadvloer dan echter niet.

  • Budget

    De gestage prijsstijging bij Hyundai is niet aan ons oog ontsnapt, maar de gehanteerde tarieven zijn nog steeds billijk, zeker als je rekening houdt met de standaarduitrusting van het basismodel. Bovendien heeft het waarborgprogramma van het Koreaanse merk nog steeds zijn gelijke niet (vijf jaar zonder kilometerbeperking). Daarnaast zijn de optieprijzen evenmin exorbitant. Kortom, ook op budgettair vlak blijft de i30 hoogst aanbevelenswaardig.

Hyundai i30 1.4 CRDi 90
Conclusie / Hyundai i30 1.4 CRDi 90

Op erg korte tijd heeft de Hyundai i30 zich opgewerkt in de autopiramide en de top ligt binnen handbereik. Deze Koreaan beroemt zich voortaan op een uitgesproken esthetische persoonlijkheid, een goed comfort, hightech uitrusting, verrassend veel binnenruimte en een afwerking die de beste Duitsers de loef afsteekt. Ondanks zijn bescheiden prestaties hoeft de 1.4 CRDi zich niet te schamen. Hij is niet alleen stil, maar blijkt ook in staat tot een erg laag verbruik. Akkoord, perfect is de i30 nog niet, zeker niet wat de veiligheidsuitrusting betreft, of de rijsensaties, die meer afgevlakt zijn dan bij sommige rivalen, zonder dat de i30 daarom minder efficiënt rijdt. Niettemin vormt het `Koreaanse Gevaar' vandaag een reële bedreiging voor de Europese conducteurs en het is wellicht om die reden dat de nummer één van Volkswagen himself, Martin Winterkorn, gespot werd op de Hyundai-stand op het vorige salon van Frankfurt, waar hij de i30 van kop tot teen inspecteerde en zijn bewondering uitte oor de verbluffende fabricagekwaliteit. Het is maar een kwestie van tijd voordat de leerling de leermester overtreft.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker