Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai i30 1.0 T-GDi : Netjes in de rij

In het kort

  • Rijdynamiek

    Het meer directe en beter afgestelde stuur geeft meer vertrouwen, terwijl het onderstel preciezer werd en de ophanging verfijnd is. De meest explosieve van de klas is hij niet, maar de 1.0-turbo past wel goed bij de i30. Hij profileert zich als een uitstekende motor voor wie een soepele rijstijl hanteert en niet echt op zoek is naar topprestaties. We appreciëren ook de nieuwe bediening van de manuele zesbak, die duidelijk preciezer en consistenter schakelt.

  • Veiligheid

    De drie paar courante airbags – frontaal, lateraal voorin en gordijnairbags – behoren tot het standaardpakket. Achterin zijn de Isofix-verankeringspunten voorzien van geleidingen om makkelijker kinderstoelen te bevestigen. Als goede middenklasser is de Hyundai i30 goed voorzien van rijhulpsystemen (standaard of als optie), met onder meer een slaperigheidscontrole, spoorassistentie, automatische noodremhulp en dodehoekcontrole.

  • Comfort

    De filtering is sterk verbeterd van de ene generatie op de volgende, terwijl het compromis tussen comfort en rijdynamiek nu bijzonder goed geslaagd is. Het motorlawaai en de trillingen van de motor blijven goed onder controle, de typische driecilinderbrom wordt nooit storend. Voorin is de ruimte genereus, maar de plaats achterin had beter gekund. Het probleem is vooral dat er nauwelijks plaats is om je voeten onder de voorstoelen te schuiven.

  • Praktische kant

    De algemene ergonomie is verstoken van kritiek en de standaarduitrusting is vrij uitgebreid te noemen. Hoewel hij nu 395 liter kan bevatten, zijn we toch wat ontgoocheld over de toegankelijkheid van de koffer: de laaddrempel is hoog en de dubbele koffervloer ligt een flink stuk lager. De rug van de achterbank ligt weliswaar in het verlengde van de laadvloer, maar jammer genog niet helemaal horizontaal, doordat de zitting van de achterbank vast is.

  • Connectiviteit

    Dankzij de Bluetooth-interface kun je vanaf het tweede uitrustingsniveau (Twist) een smartphone verbinden met het audiosysteem van de auto. Wel hebben we problemen opgemerkt bij de verbinding tijdens telefoongesprekken. Een probleem dat bekend is en waarvoor een oplossing wordt gezocht, zo horen we bij Hyundai Belux. Voor het overige werkt het multimediasysteem met navigatie volledig naar behoren en is het makkelijk en intuïtief te bedienen.

  • Budget

    Hyundai plakt een vanafprijs van 19.499 euro op zijn i30… met een atmosferische 1.4 met 100 pk. Wie de 1.0 T-GDi wil, moet daar al minstens 21.599 euro voor overhebben… plus 550 euro voor metaalglanslak, zo niet is wit de enige mogelijkheid. Tot slot mag Hyundai wel een normverbruik opgeven van 4,5 l/100 km, in de praktijk moet je toch eerder rekening houden met 8 l/100 km. Wie echt op zijn verbruik let, kan in de buurt komen van 6 l/100 km, maar minder is een utopie.

Hyundai i30 1.0 T-GDi : Netjes in de rij
Conclusie / Hyundai i30 1.0 T-GDi : Netjes in de rij

De nieuwe Hyundai i30 is nog altijd geen auto waarvan je hart spontaan sneller gaat slaan – een ‘neutraal’ of ‘tijdloos’ uiterlijk is doorgaans nu eenmaal geen head turner – maar deze derde generatie is er wel nog op vooruitgegaan. De Koreaanse middenklasser rijdt nauwkeuriger en aangenamer, zelfs met ‘maar’ een kleine 1.0-driecilinder onder de kap, en is daarnaast nog altijd perfect bij de les op het vlak van veelzijdigheid, rijcomfort en uitrusting. Kortom, kiezen voor deze Hyundai blijft nog altijd een rationele beslissing eerder dan een passionele, maar deze i30 vormt zonder enige twijfel een doordacht aanbod voor wie op zoek is naar een goed gemaakte, betrouwbare en complexloze compacte middenklasser.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker